освен дето роланд е анти-платон, амелия е по-скоро епикуреец, отколкото скептик; а моридин е аристотелианец в случая, колкото аз съм хегелианец
нищо де, late to the party, но ще си се изкажа.
@роланд:
ще ти дам една възможна рационализация. тя не е единствена, но пък вероятно е най-близка до твоя опит.
да разгледаме музиката и математиката.
имаме някакво музикално произведение:
- музикалният инвалид (сори за политическата некоректност ; ) в най-добрия случай ще разграничи в него мелодията
- на следващото ниво слушателят евентуално включва във възприятието и ритъма
- после идат динамика, тема, хармония и прогресия, структура.
колкото по-навътре в музиката е слушателят, толкова по-добре може да оцени произведението и не само да го оцени, но и да му се –наслади- и да го -преживее- на повече нива. демек, да види повече красота в него.
(това отгоре не претендира за точност на нивата, а е само илюстрация; напълно е вероятно ритъм и мелодия на практика да са наобратно и т.н.)
къде е тук математиката? и музиката, и математиката са абстрактни. разликата е, че музиката е непосредствена. даже, за мен, е най-непосредственото изкуство.
та, как се възприема красотата? важното в случая е, че е на нива.
изкуството като творчество на красота е интелектуален и емоционален стимул. при непосредствените изкуства емоционалният стимул се трансформира до интелектуален (като при високите нива двете са вероятно неотделими). при математиката е обратното, емоционална реакция може да се извлече от интелектуалната страна. разликата общо взето е в това, че нива се качват сравнително по-трудно, отколкото при непосредствените изкуства.
защо математиката би могла да е "абсолютна красота"“? математиката е абсолютно независима от каквато и да е сетивност. и тук идва парадоксът: въпреки изключителното ниво на абстрактност на математиката, в известен смисъл тя е по-непосредствена от изкуствата, защото възприемането й не се опосредства от сетива (естествено тая непосредственост се маскира от други неща). математиката, от всички области на творчеството и мисълта, е най-близо до обективна красота (спокойно може да се твърди и че Е), доколкото игнорира субективни критерии и е първо интелектуален, и после емоционален стимул - отново вдигайки нивото на обективност по тоя начин, интелектуалната страна бидейки по-малко подвластна на интерпретация.
и дори успях да не спомена за връзката истина <-> красота. damn, i'm good.
