Posted: Mon Oct 16, 2006 7:54 pm
С цел да повторя горни мнения - има ли изобщо някакво значение, кое лице е книгата ако е написана добре и има какво да каже? При това положение подяволите гледните точки :V
Мда.. И аз така викам. Дори сега като се замисля- никога не съм обръщал внимание какви книги ми харесват повече. Сякаш най- много от любимите ми са в трето лице обаче те и по принцип най- често книгите са такива....inkheart wrote:С цел да повторя горни мнения - има ли изобщо някакво значение, кое лице е книгата ако е написана добре и има какво да каже? При това положение подяволите гледните точки :V
Ми аз нали затова и питах дали сте я срещали използвана някъде. Щото аз не съм. Особено пък във фентъзи. Така че мога да дам пример само с откъс от "Танц с вятъра" (която е издържана в обективно 3л. от-до), а това едва ли е идеята в случая.Matrim wrote:Я дай някакви примери за използването на тази гледна точка, че на мен ми звучи малко изкуствен подход. Много кинематографично звучи наистина.Моята се оказа, че е "3-то лице, абсолютно ограничена" - или поне така си я наричах, докато не разбрах че се казва "3-то лице, обективна". Това означава, че разказвачът няма право да влиза в ничия глава - просто "камера", която записва това, което се вижда и чува, "муха на стената".
Твърде кинематографична?Trip wrote:Малко твърде ми е кинематографична тази гледна точка. Без мисли на героя, единствените подсказки са външните им реакции...Твърде е трудна за писане и, следователно, не особено успешна като резултат, в повечето случаи.
А това малко ме разсмя.Trip wrote:Истината е, че от доста време няма наистина качествен автор в 'нашите' жанрове (поне аз не знам такъв), който да не си служи с "патерицата" на характеризацията на героите.
Книгата има множество предимства пред филма, но това не е темата. А какво пречи на умелия белетрист да направи същото като умелия сценарист ли? Ами това, че един герой, когото ВИЖДАШ, е в състояние да ти предаде себе си с всеки дребен жест, с интонацията си и с цялостното си излъчване. Онзи, за който ЧЕТЕШ, не може да го постигне, дори да опишеш тези неща. Защото въображението работи по различен начин и всеки го има в различна степен. Затова визуалното описание е обречено на вечен полууспех, колкото и добро да е.shayhiri wrote:Мерси, Трип. Много точно изброи, както и очаквах, малкото предимства на книгата пред филма.Но въпросът ми си остава валиден. След като един умел сценарист може да предаде историята си само с диалог, изчистена сюжетна структура и сензорен символизъм, какво пречи на умелия белетрист да стори същото? Естествено, че не е задължително. Не е и препоръчително, дори. Но макар и трудно (и кво от това?), съвсем не е невъзможно. Защото ако историята и героите наистина са добри, те нямат нужда от асистенция. Човек е това, което прави - действията му го разкриват също толкова добре, колкото и мислите. Защо обвързваш разкриването на мотивацията с авторовата реч?
Не забравяй обаче, че хората, които четат сценария и решават дали от него ще стане филм, са достатъчно опитни, за да преценят в известна степен как този ПЛАН ще изглежда в реалността, ИЗИГРАН от Х или У. Никой продуцент или студио не оценява сценария по начина, по който един издател оценява книга, за да реши дали да я издава.shayhiri wrote:Ако нямаше толкова други начини, нямаше да има филми. И не надценявай актьорите. Сценарият отначало също е само букви върху хартия. И ако не работи достатъчно добре в този си вид - само хай-консепт, диалог и сюжет - изобщо не стига до филмиране.
Чели сме множество разкази и книги с подобна концепция. Това, че героинята не помни нищо, не променя способността й да мисли и чувства по определен начин, нали? И ти като автор можеш да ПОКАЖЕШ този начин. В Малазана примерно е пълно с герои, на които хем сме им в главата, хем всъщност нито можем да предвидим какво точно ще направят, нито какви са им изобщо мислите. Това да представиш начина на мислене и характера на един персонаж изобщо не означава да го разголиш пред читателя. Както и в третото лице по принцип, и в дълбаенето в мислите има приближаване и отдалечаване.shayhiri wrote:Не го правя самоцелно, за едната оригиналност. Нито за да си вгорчавам сам живота.Просто това е единствената възможност, оползотворяваща пълноценно потенциала на историята в Танца - при положение, че главната героиня (за която е прикрепена "камерата") е без спомени в началото, а никой от останалите не е това, което изглежда. Тя също, де, както се оказва.
![]()
Дай пример.shayhiri wrote:Иначе не ме разбирай грешно. Ясно, че безкрайно държа на сюжета. Но характеризацията и мотивацията на героите, да не се лъжем, е дори по-важна. Просто твърдя, въз основа на опита, че прекрасен резултат може да се постигне и без да им четем мислите.
Това а) НАИСТИНА не е патерица и б) като всяко друго средство в литературата, е нужно просто да си добър писател, за да го приложиш добре. Джийн Улф също не си излиза от главите на героите, но си остава един от най-брилянтните стилисти в английския изобщо, нали?shayhiri wrote:А това малко ме разсмя.Trip wrote:Истината е, че от доста време няма наистина качествен автор в 'нашите' жанрове (поне аз не знам такъв), който да не си служи с "патерицата" на характеризацията на героите.Защото точно не особено качествените автори разчитат изцяло на "патерицата" и на безкрайните обяснения. Спомняте си Станек как на практика изобщо не излиза от кухата лейка на Адрина.
И блогоподобните страницоубийци на Джордан и ко.
Много точно казано. Искам да допълня само, че в един филм може да бъде показано какво чувства и мисли героя не само чрез неговите действия, реплики, жестве и т.н., но и с помощта на музиката или чисто визуални средства (монтаж, смяна на ъгъла на камерата, използване на филтри, т.н.). Все неща, които ги няма в една книга.А какво пречи на умелия белетрист да направи същото като умелия сценарист ли? Ами това, че един герой, когото ВИЖДАШ, е в състояние да ти предаде себе си с всеки дребен жест, с интонацията си и с цялостното си излъчване. Онзи, за който ЧЕТЕШ, не може да го постигне, дори да опишеш тези неща. Защото въображението работи по различен начин и всеки го има в различна степен. Затова визуалното описание е обречено на вечен полууспех, колкото и добро да е.