Post
by Vivian » Wed Jan 20, 2010 6:18 pm
Еми, аз пък го изгледах за трети път и все така смятам, че ведно с някои от недотам изпипаните си елементи, той е и пропагандистки, при все по един доста замаскиран и дълбоко уважаем начин.
На трето гледане най-вече, обаче, изпъква нещо и то по начин, който може да ми поизбоде очите. Кефя се безмерно, че Бигълоу е по-близо до режисьорския Оскар от която и да било жена през всичките 80 и кусур години история на Академичните награди и нейде дълбоко у мен припърхва ...съпричастност. Не мога да го скрия. Но не мога и да я простя напълно два от елементите употребени по начина, по който го е направила, а именно монтажа и операторската работа. В момента, в който възприема, че дефакто сценарият и литературното съдържание издиша на места, то неминуемо схващам подобен монтаж и операторство за леко евтин трик за прикриването на кухост, която на места се усеща. Сега ще ви кажа и къде е най-огромната зееща пропаст при мен. Слагаме значи екстремно тресяща се камера (държа да подчертая, че похватът тук е ужасно добър и потенциално пичът надминава работата си в United 93, so nothing personal) и режем с трескаво темпо снажданията при мини-сценички, за да постигнем CNN documentary style. Окей, приемаме, че ще ми покажат ‘истината’ или поне ще се стремят максимално да се доближат до нея.
Та подготвена така те ми показват централния образ в наратива, този на Ренър и....ъъъъм...I`m sorry, but I`m not buying it. На практика, героят на Ренър е толкоз измислен и нереален колкото е Нейтири. Пич като него в американската армия би бил държан на служба някъде между 48 и 168 часа, колкото и хора да спаси. Колкото и да е як и ефективен. Те просто не работят така. Могат да ме убедят, че той е руснак, французин, дори потенциално британец, но Ренър НИКОГА не би могъл да съществува в американската армия. Той може да изкормва ежедневно мюсюлмани, даже да си прави хоум видео филмчета, но постави ли в екстремно рискова ситуация живота на хората от екипа си повече от веднъж, he`s done. And believe me, I know. Подобен, как да го нарека, ‘индивидуализъм’ там няма.
Което ме отвежда към доста основен проблем...в момента, в който осъзная, че централният ми образ, движещ действието е на светлинни години от ‘истинност’, всички художествени похвати приложени да ме уверяват ежеминутно в истинност почват да ми лазят по нервите неистово. Демек, филмът малко придобива вида на Проклятието Блеър, което вече е лошо. А като почне цялото люшкане на камерата да ти стои излишно...филмът започва да става тягостен. Тъй като операторството и монтажа са ‘изяли’ до такава степен останалите технически аспекти на продукцията, че буквално не им оставят пространство за дишане и са нещо като основни действащи лица във филма. Има филми, в които идеята за ‘cinema verite’/ you`re there style е вкарана, но е дотолкова контролирана, че не я регистрирам в самото начало и смятам, че това е по-добрият подход. Или поне за мен е по-въздействащият, но както съм казвала и преди –за мен често по-малкото е повече.
Но да хванем съдържанието малко. Съгласна съм с Роланд, че ‘War is a drug’ като концепция не ми е предадено удовлетворително. В самия филм няма никакво изследване на заявената в самото начало концепция. Имаме няколко епизода на изумително добре заснето обезвреждане на бомби и след това финалната сцена, която е нещо като финален опит на автора да се вкопчи в доказването, малко в стил ‘Хора, помните ли в началото цитатчето дето го сложихме...ми даже да не сте схванали, сега ше ви го кажа в очите и ше ви привлека вниманието’. А когато литературно произведение слезе до такова ниво във филм от подобен жанр, става малко...жалко. И доста Холивудско за претендираната истинност.
Та ако не е изследвана тази тема, тогава какво наистина? Можем да се пробваме да приемем, че филмът работи като character study probably? Само че Ренър остава толкова мъгляв, неясен и разнопосочен като образ...да, добре, може би това са всички пластове от конфликтната му личност, но просто не съм в състояние да се вържа. Примерно, какви са отношенията му към собствения му син? Нека видим какво казва сценаристът – имаме чувство за вина, очевидно, вмъкнато посредством сцените с DVD момченцето и носенето на тялото после...което показва наличие на сериозни угризения и после не само ми се показва, а даже ми се казва в прав текст, че пичът не може да остане със собственото си дете, тъй като пристрастеността му надделява, окей...Може да е многоизмерност, ма на мен ми стои като работен вариант на нещо, което можеше да се получи. Да не говорим, че лично аз, прилагайки всяко едно умение за дешифровка на текст и съдържание, едва ли не разбрах по-малко за образа в края на филма, отколкото в началото. Освен, че трябва да емпатизирам на Ренър за това, че е неспособен да живее цивилен живот...и заедно с това да се чувствам с приток на адреналин и някаква странно зачената гордост, че пичът се връща там, където е нужен и където потенциалът му ще спаси деня и целия взвод...Защото той така е избрал, съдбата му е избрала така и тя го зове, защото той е нашия рицар в тъмна броня и може да го понесе...опа, сбърках филма.
И не на последно място ми се ще пак да се спра върху образа на психолога, тъй като това е ключов момент, в който зрителското мнение бива залюляно в добре подбрана посока (освен във вече споменатия край). Освен, че е пагубно наивен образ спрямо концепцията за войната, аз лично открих, че възприемам сцената с опита му за дипломация като полу-обида към интелигентността ми. Посредством въпросната сцена смятам, че ме карат да си направя следното заключение: Дипломация от каквото и да е естество(!!!) с ТЕЗИ ХОРА (!!!) просто не работи (!!!) и ти ще свършиш като труп. Демек, като се пробваш немачистки и едва ли не полупедалски да догориш с тях, си получаваш заслуженото! Е, хора, подобна сцена я очаквам във филм с Брус Уилис, не в доукментално стремяща се продукция. Има и други начини, посредством които може да ми се набие в главата идеята, че арабетата са смахнати, не е нужно да е с чук. Thanks very much.
Спирам вече, че имам опасения, че дължината може и да възпрепятства потенциално изчитане на поста.
Абе да спориш с Вивиан за филми е като да ловиш пираня с патката си - нито много риба ще наловиш нито члена ти ще става за нещо след това .... --The Dragon
Напомнете ми да не споря с Вивиан. Лайк евър. -- Muad_Dib