Page 2 of 4

Posted: Sat Mar 27, 2010 10:55 pm
by Roland
Продължавам да твърдя, че терминът "РПГ" значи тотално различни неща в Япония и запада и няма никакъв смисъл да се сравняват. Бтв, когато западно РПГ излезе с толкова страхотна бойна система като парадигмите на FFXIII, ми звъннете да го видя.

Posted: Sat Mar 27, 2010 11:20 pm
by F242
Кой измисли заглавието на тази тема?
Защо едното РПГ да е срещу другото?
Аз например се кефя и на западни и източни :D . Важно е игрите да са хубави - и "младите да са щастливи" :D :D :D

По въпроса за парадигмите - за първи път в ролева игра има добра употреба на предварително зададен изкуствен интелект на парти. От Baldur's Gate насам, най доброто нещо, което можеше да направиш е да сложиш AI опцията на off.

Posted: Sat Mar 27, 2010 11:30 pm
by Demandred
Второ искам да видя дори един човек, който в първата част на Мас Ефект да е използвал активно каквито и да било от т.нар. "умения", които бяха сложени само за да имитират "ролевост" на битките.
Аз. ;)
Biotics FTW!

Posted: Sat Mar 27, 2010 11:33 pm
by Roland
Темата се казва така, защото АлДим БЕЗКРАЙНО много държи да ги сравнява, все едно двата жанра имат нещо общо. Това за AI-то бтв е напълно вярно. За момента единственият недостатък на AI-то на героите от FFXIII е, че медиците лекуват преди да рейзнат KO герой, което според мен е кофти приоритет.

Posted: Sun Mar 28, 2010 12:45 am
by RRSunknown
Различни или не РПГ си е РПГ навсякъде - игра в която играеш ролята на даден персонаж в която игра успеха на действията зависи от показателите и уменията на персонажа а не на играча. Като същия този персонаж се развива в течение на играта . А разликата е
А) В западните си избираш диалози които на книга са различни и водят до различни неща, в японските - не - караш по сценарий.
Каква е истината - ами освен козметика и инфо за света в последите западни РПГ-та които играх няма никакво значение какви ги плещиш - все до един и същ куест стигаш в крайна сметка.
Б) В западните боя е в реално време и не се развива на отделна бойна карта, на японските е подходов на отделна карта.
Каква е истината - ами погледнато на практика в западните паузираш и избираш умения които да се съчетаят и да контрят противниковите. Изненадващо - в японските правиш същото само по друг начин.
В) В западните можеш да обикаляш , в японските си в коридори.
Каква е истината - ами в Мас Ефект/Драгън Ейдж/Фейбъл пак имаш зони ама понеже са по широчки минават са открито пространство. Иначе пак не можеш да забиеш в гората или планината и да прескочиш оградата и да ходиш където си искаш. Дори във Фолаут 3 установих че всъщост не можеш да ходиш където си искаш защото градът е същински лабиринт и не можеш да ходиш където ти душа сака из него.

В крайна сметка ако питате мен единственото по което се отличават базово японските и западните РПГ-та то това е цялостното арт направление което доста често не допада на западния РПГ-еец който търси класическите брони, магии , орки и джуджета, добрия стар средновековен/sci-fi сетинг и т.н. А да - западните РПГ много залагат на цикльорстването на разни педмети които обичаме клошарски да обираме и да им мерим точките :)

П.С. За интелекта - аз лично си бях програмирал Драгън Ейдж героите и реално играех само с моя си герой а другите си караха по алгоритъма който им бях задал. То не е като да имаше по 20 реално използваеми умения :).

Posted: Sun Mar 28, 2010 12:52 am
by Roland
Прочее, има доволно количество японски РПГ-та, където битките не са походови. FF XII и XIII включително. Това, че трябва да се запълни някакъв бар преди да можеш да направиш нещо, не значи, че противникът те чака. Отделните карти също не са задължителни.

Айтъмите пък в японските игри са същото безумно количество, квото са в западните. Разликата е, че не ги виждаш реално (макар че в XIII има значение с какво оръжие си, визуално се променя видът му).

Също така в западните няма Summons :mrgreen:


Бтв, за F3 не си прав. Факт е, че самият град си е лабиринт, но пак има несметно разнообразие от локации и начини за достигането им. А целият Capital Wasteland е почти напълно свободен за обикаляне точно от типа "забиване в гората". Така че не - наистина не са праволинейни. Въпросът е това толкова ли е важно наистина.

И честно казано аз продължавам да не съм играл западно РПГ, което дори бегло да се доближава до сюжетното ниво на FFVII и FFX. Факт е, че на тях трябва да им притръпнеш на определен тип естетика (както визуална, така и поведенческа), която е чужда за западняка, особено това, че примерно FFVII разказва бахму и епиката и същевременно не се взима насериозно изобщо. Обаче извън това историите им са на някакво страхотно ниво, до което ЕДИНСТВЕНО Torment се доближава от всичко западно, което познавам. Повечето западни рпг-та си цъкат на утъпкани СФ/фентъзи клишета от най-долнопробния тип. Дори велики игри като Балдурите и Фолаут.

Posted: Sun Mar 28, 2010 1:33 am
by AlDim
Малко пояснение за Mass Effect - Коле, къде съм говорил за 1? Става въпрос за поредицата като цяло. И прЕстани да форумстваш на селски, моля те. Така просто няма да ти отговарям.
Прочее, има доволно количество японски РПГ-та, където битките не са походови. FF XII и XIII включително. Това, че трябва да се запълни някакъв бар преди да можеш да направиш нещо, не значи, че противникът те чака. Отделните карти също не са задължителни.
Това всъщност са точно походови битки, просто ходовете на всички персонажи текат едновременно и с различна скорост. Същото като в Bladur's Gate или с малко повече желание - много от старите JRPG-та за SNES като Chrono Trigger, в които имаше т.нар. "active battle" системи. А специално таз от FFXIII много ми мяза на Septerra Core, заглавие, което принадлежи към леката вълничка от западни "японски" заглавия преди 10-тина години (в този ред на мисли - помните ли Anachronox? Гениална, макар и потънала в забвение игрица...).

Колкото до историята - аз пък лично по-добра от тази на Deus Ex (екшън-РПГ хибрид) не съм виждал в жанра и сходните му. А в японските RPG-та мога да ти кажа, че именно това взимане на сериозно ми идва в повече. Освен това самите истории почиват на други видове клишенца, обикновено включващи уърлд трийс, кристали, нескопосани заемки от разни митологии (особено скандинавски, ба ли го що...) и тем подобни. Както казах по-горе: "Единственият валиден аргумент в защита на JRPG-тата в момента е фокусът им върху централната история, но това си е въпрос на личен вкус". В този вид игри има една сюжетна линия, от която се страни минимално. Същевременно на запад фокусът често е върху страничните истории, които доизграждат света, персонажите и т.н. Дори когато само създават илюзия за голям свят с много избори, това е илюзия, която предпочитам пред коридора, а в много случаи като Fallout 3 (и дори повече във Fallout 1 и 2) действително има огромен избор и свобода. Там вече главният сюжет е съвсем тривиален и е сложен само за да има някакъв обединяващ цялото фактор. Ако трябва да съпоставяме общото качество на сценария, не просто централните истории, разните девелъпъри като Bioware, Black Isle, Troika и т.н. са изключително напред с материала.

Но как да е, F242 е най-прав - важното е игрите да са хубави. Аз затова и мрънкам по адрес на японските това поколение. Просто не показват същия стремеж към идейно развитие като едно време, за което до голяма степен са отговорни и самите тамошни отакута - жанрът буквално робува на това, с което са свикнали. За пет години имаме какво - няколко прилични заглавия като Lost Odyssey, Eternal Sonata, нов Tales и FF13 (всичките от от които имат почти идентичен подход към геймплея). Може би само Demon's Souls е някакво рядко изключение, ако въобще може да се причисли към жанра (туй чудо трябва да го пробвам най-накрая!). Еми сори ама не е достатъчно.

Posted: Sun Mar 28, 2010 6:07 am
by Roland
Сюжетът не се мери в литри и килограми, че да има значение колко бил и кви странични линии имало. Ей богу, ВСЯКО западно РПГ, което съм играл (без Тормент) има неква небивало постна история (като спомена уърлд трий, да ти напомня ли около кво се въртеше BG2?) и това, че ми развива свят, слабо ме влече, като не може да ми разкаже интересна история в тоя свят. Освен това самите светове са нема такава тривия. Против JRPG-тата може много да се каже, но световете им рядко са неоригинални.

Бтв, мен не ми е ясно за кво играеш РПГ-та, ако не заради света и историята :roll:

Posted: Sun Mar 28, 2010 6:39 am
by Amikae
Roland wrote: Бтв, мен не ми е ясно за кво играеш РПГ-та, ако не заради света и историята :roll:
Е той нали поясни, че точно в това западните РПГ-та са по-добри. Не искам да се бутам в този спор, не съм играл JRPG's. Само посочвам. :)

Posted: Sun Mar 28, 2010 7:33 am
by AlDim
Roland wrote:Бтв, мен не ми е ясно за кво играеш РПГ-та, ако не заради света и историята :roll:
Заради съвкупност от неща, естествено. А под по-добре написани сюжети имам предвид точно това, което казвам - по-добре са написани. Диалозите често са на много по-добро ниво, с много по-готин хумор и интеракция с персонажите (в това отношение царете са Vampire: Bloodlines, първите Fallout-и и Planescape Torment, както и Deus Ex, що се отнася до невероятна централна история), страничните истории освен че ги има, често са по-важен аспект на играта от развиването на класическият Голям Епос, който явно е твоята представа за ЗОМГ История. Именно за това имат по-добри и живи светове - все пак можеш да се разходиш из тях и да пообщуваш с обитателите им с по повече от едно изречение. Да има малко role playing, дет се вика, вместо просто following a role. JRPG-тата често имат интересни светове, но не правят нищо в тях освен да развиват гореспоменатия Голям Епос. Еми сори, но за мен това НЕ прави RPG само по себе си. Аз играя RPG-та, за да се потопя в света, не само за да ми разкажат поредната история за спасяването на живота, вселената и всичко останало. Да гръмна търговеца във Vault City и да му свия оръжията, да стана порно звезда в New Reno, да убеде The Master, че планът му няма да успее, вместо да разменям точки демидж с поредния Голем Бос. Напълно ми е ясно, че за хора като теб по-голяма мотивация е да се почувстват като в добре разказана книжка, докато ги водят за ръчичка, и затова примираш толкова по японските творения в жанра, но има и други гледни точки.

Posted: Sun Mar 28, 2010 8:09 am
by Roland
Еми да ги има, ма да не знаят толкова, все едно някой им е дал свише кредит да съдят наляво и надясно. За мен свят без енгейджинг история е като рамка без картина в нея. Или пейзаж без хора. Ако ти се чувстваш толкова добре, играейки роля, на мен ролята, която ми е измислил професионален сценарист, обикновено ми е по-интересна. Да не говорим, че така имам шанса да контролирам персонаж с реална мотивация, история и личност, за разлика от безличния плейсхолдър, в който се очаква да изсипя собствената си вълнуваща персона в западните РПГ-та.

Posted: Sun Mar 28, 2010 10:02 am
by AlDim
"Енгейджинг" историята пък не е нужно да е Грандиозна Епика, която засенчва всеки друг аспект на историята. Като ще си говорим с метафори - може пък да гледаме сериал вместо филм. Примерно. А свят без странични истории е като картина без фон.
Еми да ги има, ма да не знаят толкова, все едно някой им е дал свише кредит да съдят наляво и надясно.
Дал ми е мнение, форум и клавиатура - това е предостатъчно, смятам. Не се прави на ни лук ял, ни лук мирисал, все едно не правиш същото във всяка втора тема. :roll:

Posted: Sun Mar 28, 2010 5:26 pm
by Roland
Като цяло не си давам зор специално да влизам по темите на неща, дето не съм играл/гледал, за да ги башвам, не знам прави ли ти впечатление.

И не, че нещо, ма западните игри всичките са грандиозна епика също. Само че куха. Та не знам за яденето и мирисането на лук...

Posted: Sun Mar 28, 2010 5:43 pm
by RRSunknown
Спора затъпява излишно. б.т.в. Една огромна част от точно японските РПГ-та са съставени от безумен грайнд и точкогонене без никаква история, или историята е умилително дебилна по подразбиране колкото да оправдае цикъла. A пък много от западните са коридорести и линейни също както японските.

Posted: Sun Mar 28, 2010 5:48 pm
by Roland
Виж, аз не съм някакъв особен фен на японските РПГ-та. Факт е, че съм почвал много повече, отколкото съм завършвал. Но конкретно FF-тата, които съм играл, са наистина на ужасно високо ниво (и със странични истории, апропо).