Moridin wrote:За Вивиан - не съм живял в мюсюлмански държави, но познавам доста мюсюлмани и фактът, че доста демократични и свободни мюсюлмански държави ИМА (вкл. най-голямата от тях, както вече споменах), доказва недвусмислено, че проблемът не е в мюсюлманската култура, насаждане и вярвания, а в група хорица, които тълкуват корана как им скимне и си правят неквите закони, с които да мачкат останалите.
Да, не анатемосваме мюсюлманските общества по принцип. Но пък има и такива (и те са болшинство), които не са свободни.
Moridin wrote:И отново ще отбележа, че в хипотетичния случай мюсюлманството и културата като такива да забраняват на момиче да учи пиано, това пак не е и не може да бъде толкова чернобяло, колкото тук бива изкарвано, особено без по-ясни представи (не вестникарски) за ролята на жените в мюсюлманския свят. Разберете най-сетне, че НИКЪДЕ НА ТОЗИ СВЯТ НЕ Е НАПИСАНО С ГОЛЕМИ НЕДВУСМИСЛЕНИ БУКВИ, че в идеалното общество по подразбиране всички са свободни, индивидуални, облечени, чистоплътни, ядат пица, пият кока кола и тем подобни абсолютно рандъм прилагателни.
Твърде много популизъм, нещо? Никой не говори за пицата и колата (!!!???). Говорим за правото (не задължението) да не си униформен, да не се налага за всяко нещо да искаш разрешение от мъжа си, той да няма институционализирано право да те бие, както и такова да няма местният духовен съд. Не знам как виждаш ти идеалното общество, но аз не го виждам с права единствено за имама.
Бтв, по твоята логика какво му беше лошото на робството? Отглеждаме някви хора от малки със задължителната мисъл, че трябва да ни работят на тръстиката и да се подчиняват, а жените да се отдават на белия господар. Кой е казал, че трябва да са свободни и така не им е добре?
Moridin wrote:Ако имаше идеално общество, или ако някое от обществата беше видимо по-добро от всички останали, в света нямаше да има място за спор как да се организират държавите. Наблюдаваме обаче доста голямо различие и като традиции и като организация. Нито сме намерили най-малкото полезно общо кратно още, нито е речено то да съвпада мот-а-мо със западните идеи.
Жоро, има едно нещо наречено промяна. Преди 500-1000 години в онези условия мюсюлманските общества са били дори по-свободни от западните. Ислямът е бил млад. Обществата са били добре устроени, по-добре и по-скоро приспособени към условията. Но сега те просто отказват да се променят щото нъцки и Мохамед, пък. И освен това така изнася на една група в обществото. И да, са по-малко свободни и адекватни на сегашната ситуация.
Trip wrote:Законите са следствие. Традицията в повечето случаи е причина. Кое взима преимущество във взаимоотношенията закон-традиция?
Абсолютно не си прав. Не и в съвременните държави с отделни религиозно и държавно управление. Освен това източникът на законите е правото (което понякога може да се покрива с традициите, но все по-често не се), а на традициите - навикът. Правото се мени, традициите не се.
Trip wrote:Да не говорим, че в добавка към това, към т.нар. "основен въпрос" виждам и т.нар. формулировка "им набиваш светоглед". What does that even mean? Is there a vaguer word than "светоглед" ффс? Баси, имам чувството, че сме наизвадили някакви дървени пистолети и се стреляме с куршуми от мъгла....
Емо, всички имаме поне идея какво е светоглед, но не и какво е "емоционални и интелектуални транквилайзери (т.е. успокоителни?), които ти цитираш. Така че...
(Бтв, кому е нужно говренето на английски? Изглежда ми като маниерното ползване на френски думи в старите английски романи. Имаме си правило за кирилицата, все пак, какво остава за това. )
Въобще целият ти пост е в огромната си част едно искане за речникови определения... хайде няма нужда. Да, има разни гранични случаи, за които можем да спорим. Със сигурност. Но има достаъчно негранични, отговарящи на речниковото определение. Приеми, че говорим за тях.
Казах го и преди, повтарям го. На всички ни се набива някакъв светоглед. В повечето случаи се влияем от него. Но идва момент, в който можем да изберем кои от наложените възгледи да спазваме и кои да зарежем. така ставаме личности. А когато това право ти е отнето по презумпция, не става.