Page 116 of 214
Posted: Tue Jan 26, 2010 3:57 pm
by Alanna
1 лев е глобата за невалидирана карта. Това в случай, че картата е валидна, но си забравил да я валидираш. Отчита се факта, че ти не си нередовен пътник - има логика, особено при картите с брой пътувания (но... сигурно все пак ти я валидират и ти взимат още едно левче... иначе ще си платиш пътуването и толкоз). При другите абонаментни карти (за период) също е логично - искат по по-безболезнен начин да ни приучат да им ползваме системата.
Бтв, подозирам, че една от най-важните причини за въвеждането на тази система е точно статистиката. Една свястна справка за пътникопоток нямат, защото начинът да я направят е "гледайки в тавана". Да, ще сложат някакъв брой продадени билети, ама издадените карти как точно се ползват е въпрос точно на гледане в тавана.
Posted: Tue Jan 26, 2010 4:04 pm
by Morwen
Ам, що за безболезнен начин е аз да съм си платила пътуването (т.е. да съм си купила карта за период), но да ме карат да им плащам това, че не им правя статистика? Статистиката е проблем на СКГТ, а не на пътниците и не могат да принуждават тях да я правят.
Posted: Tue Jan 26, 2010 4:43 pm
by Alanna
Щото ако имаше по-лесен начин да си направят по-реална статистика (и по-евтин), щяха да са го въвели отдавна. Надали са искали да се бръкват толкова дълбоко, колкото им струва тази система. Не знам реални цифри, ама са хилядарки самите апарати - вероятно по 2-3 к на превозно средство - вероятно без да броим монтаж и програмиране.
Колкото до отчитането... не е нещо невъобразимо. В повечето европейски градове си имат подобни системи. В метрото в Лондон не можеш да влезеш без да си валидираш картата, ако ще и да е за период, а не за пътувания.
Освен всичкото... дори обикновеното старо билетче трябва да се перфорира. В този смисъл, няма нищо затрудняващо пътника в повече - освен това, че в някои превозни средства не им работят всички валидатори. Но дори това не е особена разлика с перфораторите - като че ли те винаги са работили безотказно.
Аз по-скоро за това се възмущавам - да работеха като хората - ок, ама то... трябва да обиколя 2-3 врати, за да си валидирам картата. А тя дори не е заредена с брой пътувания, а с период. Веднъж пък я валидирах пред очите на контольорката, а апарата й я отчете като невалидирана. Толкова може да се има доверие и на техните устройства.
Posted: Tue Jan 26, 2010 5:10 pm
by Morwen
Въпросът е, че не виждам защо заедно с пътуването съм задължена и да правя статистика. СКГТ може да реши, че трябва и да премитам автобуса на излизане и да ме санкционират ако не го правя, но си остава фактът, че аз съм си платила пътуването, все едно какви допълнителни задължения ми вменяват. Да не говорим, че при валидирането постъпва информация точно и имемнно аз къде и кога съм пътувала, което не виждам как е право на СКГТ да събира.
Posted: Tue Jan 26, 2010 5:19 pm
by Roamer
Перфорирането на билетчето не е толкова добра аналогия - то би работело като аналогия с карта, която е за определен брой пътувания (то билетчето точно това си представлява - карта за един брой пътуване

). В този случай е ясно, че ще трябва да я валидираш.
Когато обаче пътуваш с абонаментна карта, не се налага да правиш нищо, освен да я размахаш под носа на контрольора (или дори да започнеш усърдно да си ровиш из джобовете и портфейлите, докато на контрольора му писне и каже "А, с карта ли сте, добре"

).
Posted: Tue Jan 26, 2010 11:00 pm
by Itilon
Силно подкрепям Морвен.
За мен е безумие някой да очаква от теб да валидираш услуга, която вече си предплатил
за период от време. Ако не съм прав, не виждам защо скоро да не се въведе задължително телефонно обаждане на кабелната компания, когато си пускам кабелната. Все пак и телевизиите имат нужда от по-точна статистика, нали? След това би било редно хазяите да вземат пример и да поискат от наемателите им да им казват всеки път, когато си влязат в квартирите. Статистика, кво? А да - и да ги глобяват, ако не го направят.
Прочее, аз не съм бил в Лондон (макар че подозирам, че мерките в метрото са един от
онези безсмислени и ограничаващи правата на гражданите отговори на тероризма), но съм живял в САЩ и съм пътувал из почти цяла Западна Европа и никога не съм попадал на подобен абсурд.
Това, което наистина не разбирам, е защо на никого не му пука!

Posted: Tue Jan 26, 2010 11:45 pm
by Roamer
Мисля, че причината на никого да не му пука е че все още има начини да *не* използваш такава карта - и не говоря само за очевидното пътуване гратис

Примерно моята фирма все още ни дава "обикновени" хартиени абонаментни карти, така че в София има поне едно шейсетина души, на които не им се налага да използват чудесата на техниката в градския транспорт.
Когато стане съвсем разпространено, протести ще има... лошото е, че тогава може вече да е малко късно
Добавено: В трийсетте секунди след пускането на това мнение го редактирах два пъти. За да махна по една запетайка. От двете страни на една и съща дума. В първото изречение. Дали не ми се спи малко, а?
Posted: Wed Jan 27, 2010 12:17 am
by Moridin
На мнозина им пука, но файда йок. Продължава да е абсурдно.
Posted: Wed Jan 27, 2010 12:25 am
by Alanna
Ъм... да, в повечето системи си си предплатил, но се очаква да размахаш документа, за да ти се предостави достъп. Или превозните документи носят някакъв индикатор за дата, за какво превозно средство ще ги ползваш и вероятно откъде. И системата, която поставя дадения индикатор си го препраща към централизирано звено/сървър или каквото там.
Единственото, за което подкрепям обвиненията за абсурдност е, че не би трябвало да събират личните данни на хората и само така да издават електронната карта. Тя просто трябва да е анонимна.
Колкото до статистиката. Рандъм чиновник от което и да е звено в ЕК хич не ги интересува в Долно Камарци колко домакинства ползват Булсатком. Обаче, ако случайно въпросния Рандъм е транспортен специалист и се окаже, че за одобрението на проекта за метрото се очаква и той да завърти един подпис, ми... ще се заинати за достоверността на въпросната статистика за пътникопотока по видове транспорт и няма да подпише. Ние някак минахме между капките с първия проект, но определено с досегашната система на градския транспорт ни гледаха малко странно. Въобще не си говорим за маркетингови проучвания и статистики. Да, може да се направи и отделно - екипа застава на спирка Х в определен часови интервал и брои... и после някой обобщава... не звучи скъпо, но дефакто е.
Posted: Wed Jan 27, 2010 1:42 am
by Moridin
Идеята е, че с картите за предплатен период наистина не се очаква да ги размахваш. Но не навсякъде е така. В Япония например по простата причина, че шофьорите на рейсове са и кондуктори, все едно трябва да си покажеш картата. Дали ще го направиш два пъти за валидатори и рядък кондуктор, или само веднъж, в общи линии все тая.
Все пак не е ЧАК такова усилие, но и според мен е доста абсурдно да се плаща глоба, ако не си.
Според мен устройствата на контрольорите трябва да могат да се оправят с карти с предплатен период (а не предплатен брой билети), така че да няма нужда въпросните да се валидират, защото това веднага прави впечатление като абсурдизъм и причини като събиране на статистика наистина звучат малко екзотично, сто процента има и по-смислен начин да се води статистика, дори това да е в пет дни по даден маршрут да се наеме постоянен контрольор, какво толкова. Статистиката не е нужно да се води цяла година, няколко дни в стандартен период са достатъчни.
СКГТ или по-новому ЦГМ има доста по-брутални недомислици, като за мен най-голямата от тях продължава да е липсата на желание да се съгласува довозването с метрото, за да има смисъл за по-отдалечените от маршрута на метрото хора да го ползват. Под съгласуване визирам билетът ти да важи за едно прекачване в рамките на час, както е примерно в Барселона и далеч не само. Бойко пънеше мускули за това, докато беше кмет, ама дотам.
Posted: Wed Jan 27, 2010 10:19 am
by Morwen
Бе, да ти кажа, два пъти за валидатори е два пъри повече от веднъж за кондуктор.

А и разликата все пак е в събираната информация. И в това, че ако размахаш картата на кондуктора със закъснение няма да те глоби.
Бтв, нямаше ли някакви комбинирани билети за метро и транспорт?
Posted: Wed Jan 27, 2010 10:25 am
by Moridin
Има, но никъде не ги продават, никой не знае за тях и пак са излишно скъпи
иначе идеята ми беше, че рядко те проверяват, та реално е веднъж за валидатор плюс веднъж на трийсет за контрольор, срещу веднъж за каквото там те проверява (в другите страни). А не 2 към 1
за данните - да. това според мен си е директно незаконно и странно как никой не е сезирал досега комисията за ЗЛД по въпроса
Posted: Wed Jan 27, 2010 10:33 am
by Morwen
Картата не се ли валидира и като слизаш? Та да знаят колко си пътувал?
Posted: Wed Jan 27, 2010 10:48 am
by Yan
Morwen wrote:Картата не се ли валидира и като слизаш? Та да знаят колко си пътувал?
Естествено, че не

Морви, все пак не са ЧАК такова зло.
Иначе дивна простотия е, че като си купуваш карта за цялата градска мрежа трябва да ходиш да ти я заверяват и в метрото, ако смяташ да го ползваш. Меко казано досадно е.
Posted: Wed Jan 27, 2010 10:57 am
by Moridin
Не само това но доколкото знам скоро метрото става на съвсем различни карти което вече е ОМГ

а посоченото от теб е класическо некадърие на който е правил заданието за софтуерите на двете системи. Все пак системата на метрото отдавна я има на неговите валидатори, спокойно можеха да съгласуват новата, ама не би.
Е Морви чак пък толкоз
