Post
by Trip » Sat Aug 29, 2009 9:06 pm
Ами поне моята позиция по въпроса е, че едва ли има читатели, които ще тръгнат да правят сравнителен анализ на книги, в случай че някой ревюиращ възприеме предложения по-горе метод. Решението дали някоя книга го кефи, или не, читателят взима въз основа по-скоро на асоциативно полу-художествено внушение, придадено от ревюто.
Стилът на написване на ревюто има голямо значение. Демонстрираното отношение, както и подхвърлени на правилни места "подобни" или "различни" заглавия, с които авторът сравнява книгата, също носят по-голяма тежест. Освен това, освен ако ревюиращият, избрал чеклиста от по-горе, не тръгне конкретно да сравнява две или повече книги, то читателят няма да може сам да направи адекватно сравнение, пък било то и с помощта на "единна координатна система". Ревюиращият е използвал някакви описателни изречения, за да покаже отношението си към сюжета на една книга, а за да покаже отношението си към сюжета на друга книга е използвал съвсем други, написани по друг начин, сложени на друго място в ревюто си и в съвсем различен контекст. Как при това положение да прецени читателят дали казаното за едната книга е по-високо като оценка от казаното за другата? Според мен пак опираме до асоциативното внушение, което читателят е получил - а то е сбор от всичките тия елементи, изредени в онзи темплейт, само че някои понякога се пропускат (защото ревюиращият се фокусира върху това, което според него е най-важно за облика на съответната книга), смесват се (защото така би се получил по-стегнат текст) и т.н.
Така че според мен читателят едва ли би могъл без подробен текстов анализ на ревюто да изолира всички онези елементи, че и да ги съпостави с други такива изолирани елементи у други книги. Остава му да остави ревюто просто да му въздейства.
Пък и погледнато от страната на ревюиращия, подобно "улеснение" за читателя, което тази система предполага, може тотално да му секне ентусиазма да пише ревюта. Още повече, че ако няколко човека тръгнат да я възприемат (или която и да е друга "единна" система"), то хората ще четат вариации на една и съща структура в леко различен стил от няколко автора и ще им дотъпее. Всъщност ако това се случи, и стилът ще се уеднакви страшно много, доколкото той е тясно обвързан със структурата, която авторът си подбира.