Post
by Marfa » Wed Nov 25, 2009 11:10 am
Тя темата от темата за толерантостта преминала в тема за... не знам какво. И аз, честно казано, не разбирам за какво е спорът.
Тъй като в последните страници има много намесен феминизъм, нека и аз реша да изговоря някои очевидности. Само допреди има-няма стотина години жените в т.нар. "западно" общество не са били с много по-различни права от средната арабска жена. Е, не са ходели забулени, но май с това се изчерпват повечето разлики. Правото на жените да гласуват на избори става масово общо-взето след Втората световна война. На нашето общество (под "нашето" визирам съвкупността от държави, чиито обществено-политически, юридически и морални закони са се развили на базата на римското право и християнската религия) са му били нужни 2 000 години, за да започне да излиза извън границите на патриархата и да признае, че и жената е човек.
Нашето общество не е застинало във времето и пространството, то се развива. Движи се и прави грешки. Пада и става. Яде пластмасови домати, свиква с вкуса им, развива алергии, после отива на гости на баба си и научава колко вкусен е истинският домат, в който няма гени на актиния да кажем. Бетонира плажови ивици с грозни сгради, след което ги събаря, щото вдява, че не вършат работи. Прави глупост след глупост, току си обелва коленете или си разбива носа при поредното падане, понякога дори си чупи крак, но тъй като в природата всичко е движение, то си продължава пътя.
Същевременно има някакво друго общество, което по ред причини се движи с няколко столетия закъснение. Ние го гледаме отстрани и виждаме как то пропада в същата дупка, която навремето ни е принудила да прекараме цял месец в гипс, но не му казваме просто да я заобиколи, защото... така. Виждаме го как върви точно по същата пътека и минава точно през същите препятствия, но не го предупреждаваме за тях, защото... ами защото пак така. И не му казваме "човече, не стъпвай на тая плочка, щото е счупена, ще се изметне и можеш да си изкривиш глезена", защо? За да не сме прецакани единствено ние ли, що ли?
И не, тук не става въпрос за арогантността на Великия Бял Брат, който имал нахалството да учел хилядолетни цивилизации да правели не знам си що. Не става въпрос за това с какви очи Франц ще каже на японеца Харуки да зачита правото на глас на жените, защото докато прапрадядото на Франц се е къпал само по Коледа, прапрадядото на Харуки се е грижел за хигиената си. Великата древна история на някой народ важи единствено за повдигане на самочувствието, както упорито не могат да разберат привържениците на АТАКА. Важно е това, което е сега. Защото сега, за разлика от прапрадядо си, Франц се къпе всеки ден, интересува се от органично земеделие, бори се за ограничаване на ползването на изкуствени торове и дори не иска прасетата да страдат, като ги колят. Добре, това е ирелевантен пример, признавам, няма нужда да скачате.
Релевантно е обаче следното: постиженията на хилядолетната цивилизация имат прекрасно място в страниците на учебниците по история. Записани са там, за да знаем какви ги е вършила цивилизацията през хилядолетията. Да знаем, че в определени моменти е затривала цели народи, имала е прекрасни достижения в областта на науката и културата, после е пренасяла бебета в жертва на бог едисикой, че да има богата реколта, след това, а може би заедно с това е построила едни от най-прекрасните сгради, съществували по земята, но пък се е държала с рибките в аквариума си по-добре, отколкосто с робите си... И съвременният човек, четейки и виждайки това, може и трябва да си направи изводите. Защото това, което е вършило работа на хилядолетната цивлизация преди 3 000 години, когато е било нормално по ред причини нежеланите и недъгави деца да бъдат убивани, в наши дни просто няма причина за подобни деяния.
И да, няма нищо лошо и няма никакво ограничаване на някаква си свобода да кажеш някому "брато, правиш грешка". И да се върнем на толерантността. Ще се повторя. Тя е двустранен процес. Идва индиецът Девдас в нашия край и води цялото си семейство. Приемайки, при това съвсем доброволно, да живее в моето общество, той ще е задължен да се съобразява със законите и с порядките му. Тоест, няма да подпалва жена си, щото пак не му родила момче, а ако го направи, ще бъде съден и осъден. Инак нека си празнува религиозните и каквито там празници, стига да не противоречат с нищо на законите и порядките. Същото важи и за мюсюлманите. Ако моята страна по някаква причина не одобрява ходенето с фереджета и бурки, ами сори, брат, имаш пълната свобода да си грабнеш харема и да се върнеш обратно там, отдето си дошъл.
А ако аз казвам, че е нехуманно да се режат клиторите на жените, който обичай, а пропо, не е публикация в жълтата преса, имам пълното и неотменно право да го кажа, най-малкото защото притежавам достатъчно емпатия, за да се чувствам зле, когато на някой друг му е зле. И тук искам да стисна ръката на Ваш, който се изказа в същия смисъл. Аз съм за човек да може да избира. Ако съм с толкова промит мозък, че да ми е кеф да ми режат клитора, ок. Нека го режат. Няма смисъл да се изреждат и да ми обясняват, че съм идиот. Аз така съм решила. Но ако не искам да си режа клитора, нека да имам пълната свобода да не го правя. Казвам също, че е нехуманно хора да бъдат съдени заради желанието си да отстояват правата си (не говоря за правото на канибализъм, на педофилия или правото да убивам всеки, дето ме е погледнал лошо, а говоря за правото да нося панталон, да слушам рок или да пия противозачатъчни да кажем). Казвам, че е нехуманно такива хора да бъдат осъдени на убиване с камъни, да бъдат заровени живи, обезглавени или осакатени, щото такава била културната традиция на държавата, в която са се родили. Ако на някой му харесва да се самоубие с камъни, да се самозарови жив или да се самообезглави, да заповяда. Но ако му харесва да направи същото с мен, искам да съм свободна да му размахам пръста на Амелия, който пръст, Амели, ти нямаше да можеш да го размахаш, ако беше обикновено момиче от някое иранско селце.
И оттук, пак ще се върна на май най-първия си пост. Насила хубост не става, а и да става - не бива, както са казали турците. Приказката "Свободата, Санчо..." обикновено се цитира само до тоя момент, което не носи никакъв смисъл. Дон Кихот казва, че свободата е на върха на копието, а това може да бъде тълкувано двустранно. Ако някой дойде в иранското ми селце и с копие в ръка се опита да ми наложи свобода, очевидно няма да се получи. Но аз мога да се опитам да си извоювам свободата или поне някакви права със същото това копие. В това е същинския смисъл. Ето защо Големият Дебел Бял Разплут Консуматор на Джънк няма никакво морално право да ми нахлуе в страната ми и с пистолет в челото ми да ми наложи това, което той намира за проявление на свобода. Вместо това същата роля може да я изиграе днешното глобално село. Емигрантът от Пакистан, нафлудил страната ми, трябва да има правото да спазва онези свои традиции, които не противоречат на законите на страната, която е нафлудил, и които закони обикновено се изчерпват до ограничаване на домашното насилие във всичките му видове и подвидове. Разбирам, че е дошъл тук, защото в моята страна животът е по-добър, но ако не се съобразява със законите на моята страна или въпросните му ограничават свободите, да бъде така добър да напусне пределите на варварите и да се върне във великата си хилядолетна цивилизация. Ще повторя и друг свой пример: бозата "Гюмюш", която в момента е напъплила екрана под името "Перла", държи ужасно много арабски жени пред телевизорите и същите тези жени виждат бизнес-дама мюсюлманка, която не се страхува да каже на мъжа си, че е пълен ръб, а пък той не я пребива.
Защо казвам това ли? Ами ето примери за ограничаването на насилието над хора с помощта на мирни средства. Културните традиции на разните общества са нещо чудесно, стига да не вредят. А ако питате кой го казва това - аз го казвам. Великата Дебела Бяла Жена. На мен не ми харесва хора да страдат. Не ми харесва някой умишлено да причинява болка на някого, да го заравя жив, да го изнасилва, да му реже клитора, да го залива с бензин и да го запалва, да му мята киселина в лицето, да го държи заключен, да го бие по три пъти на ден, защото това ми причинява болка и на мен. Не ми дреме, че цивилизацията му била хилядолетна и това му били културните традиции. Ако такива неща го кефят, да се погрижи да си ги причини на себе си, но да не ги прилага върху други хора. И да, свобода =/= щастие, но също така и свобода =/= репресии и посегателство върху свободната волеизява на другиго.
This octopus! Let's give him boots, send him to North Korea!

<-
Подробно описание на нещата, които ми образуват нерви 
Уук.