Posted: Tue Sep 02, 2014 3:58 am
Какъв спор се е разразил тук... Предварително се извинявам за ужасния, огормен чаршаф, който ще напиша.
От една страна, разбирам какво има предвид Данте. Трябва да съм била на 11, когато започнах да чета Хари Потър; тогава първата книга тъкмо излизаше в България за пръв път. Имам много ясен спомен как видях рекламата на "Хари Потър и философския камък" на вътрешната корица на списание "Мики Маус" и помолих майка ми да ми я купи.
Не мога да опиша - не мога дори да точно да оценя - колко голяма важност е имал този момент за живота ми по-нататък. Първият форум, в който започнах да пиша, беше за Хари Потър, и това беше по-важно отколкото изглежда - почти всичките ми приятели като тийнейджърка бяха от форуми. Нещата, които на нормалните хора им се случват със съучениците, на мен ми се случваха със съфорумците, а с тях се запознах заради Хари Потър. Не съм сигурна дали точно тези книги са ме накарали да чета фентъзи - нямам ясни спомени - но сигурно поне са повлияли. А какво влияние има фентъзито като цяло върху мен няма изобщо да се опитвам да обясня. (Само една кратка справка - половината ми приятели в момента са от Толкин форума.)
Знам и какво има предвид Данте с препрочитането десетки пъти - чела съм всяка една от книгите буквално десетки пъти, дори шеста и седма, които далеч не обичам колкото предишните. Помня един период - част от лятната ваканция, била съм на 14 може би - когато не четях нищо друго освен "Хари Потър и затворникът от Азкабан". Буквално затварях книгата и я отварях пак от начало, по два-три пъти на ден, и не можех да спра. Само през онова лято съм я прочела 30+ пъти. Като цяло - някъде над сто, не мога да кажа точно колко. Шеста и седма съм чела най-малко - някъде между 20 и 40 пъти. Това са двете книги, които не харесвам. Отношението ми към тази поредица граничи с фанатизъм.
Въпреки това обаче разбирам и Амелия, и съм съгласна с нея за доста неща. Истинската магия на поредицата, която ме направи толкова фанатична фенка, е най-вече в първите три книги. Те са най... как да се изразя... най-чисти, неподправени, най-магически. Точно тях мога да чета без да си задавам въпроси кое защо става и как, защото в тях е най-силно чувството, че това е един друг, вълшебен свят, напълно откъснат от нашия, в който всичко е възможно и няма нужда от логика.
От четвърта книга нататък това се променя. Забелязах го дори когато четях книгата за пръв път: тя просто не ми хареса колкото предишните три. (Което не ми попречи да я препрочета бог знае колко пъти.) Най-лошо става в шеста и седма. Но какво всъщност се случва? Къде е разликата между първите книги и следващите? Тя е общо взето в две неща. Първо, сюжетът с Волдемор започва да се заплита и да заема все по-централно място в книгите. Второ, Роулинг започва да изяснява правилата и структурата на света си и на магията. И тук идва проблемът.
Когато пишеш книга като първата, можеш да си позволиш произволни и нелогични неща. В първата книга вкарваш читателя в един нов свят, където има дракони, цербери, могъщи магьосници, вълшебни отвари, летящи мотоциклети, купчини злато пазени от таласъми, и един господ знае какво още. Тук читателят - дори да е възрастен, а не дете - проявява много повече Willing Suspension of Disbelief, защото в такъв свят може да се случи всичко.
Когато обаче започнеш да поставяш правила и ограничения в този свят, не можеш да продължиш по същия начин. Те трябва да имат някаква логика и структура. Ако правилата ти са произволни, сложени защото така ти харесва - читателят ще забележи. Ако поставяш такива ограничения, които са ти удобни и нужни за продължаването на сюжета - читателят ще забележи. Ако героите ти се държат странно и глупаво и извършват нелогични действия, само защото това е нужно за сюжета - читателят ще забележи и накрая ще му писне от евтините ти сюжетни трикове.
Това е фундаменталният проблем с книгите от четвърта нататък, и най-вече с последните две. (Лично аз винаги съм харесвала петата - дори ми е една от любимите, понякога съм я слагала наравно с трета - но и в нея проблемът го има.) В тях се случват неща, за които няма никаква причина извън "сюжетът го изисква". Не може просто да връчиш по един Idiot Ball на двама-трима герои, за да си продължиш историята накъдето си решил. Не може да раздаваш New Powers As The Plot Demands когато ти дойде. (Това става особено безумно в седмата книга. Човек може да научи змийски, нищо, че не може! Снейп може да левитира! Загасителя на Дъмбълдор може да те закара обратно при приятелите ти, които си зарязал! WTF.) Не може в последната книга изведнъж да вкараш петнайсет нови МакГъфина, за които никой не е чувал досега, и да поставиш петдесет ограничения на магията само за да създадеш проблеми на героите. Изглежда изкуствено, евтино, фалшиво.
Вярно е, че книгите "порастват с Хари". Вярно е, че стават все по-сериозни и мрачни с осъзнаването на Хари, че светът на магията не е толкова прекрасен, колкото му е изглеждало в началото. Проблемът е, че Роулинг просто не се справя добре с това израстване. Тя започва да нагажда света и героите към предварително предначертания сюжет, дори когато това противоречи на по-ранната им характеризация. Това разваля всичко - светът и сюжетът се разпадат под тежестта на най-леката критична мисъл.
И ето тук, всъщност, е коренът на проблема: светът, който си представях, когато четях първите книги, беше много по-красив и пълнокръвен от света, който Роулинг ми показа в последните. Мисля, че точно това ме накара да обичам толкова "Хари Потър" - способността на Роулинг да потопи читателя в света си и да събуди собственото му въображение. В последните книги всичко това се губи. Все още има отблясъци - страхотни идеи, истории, герои, забутани между тонове баласт. Проблемът с последните книги е, че можеха да са толкова по-добри. Тъжно ми е, че не са - точно защото толкова обичам поредицата, защото тя означава толкова много за мен.
От една страна, разбирам какво има предвид Данте. Трябва да съм била на 11, когато започнах да чета Хари Потър; тогава първата книга тъкмо излизаше в България за пръв път. Имам много ясен спомен как видях рекламата на "Хари Потър и философския камък" на вътрешната корица на списание "Мики Маус" и помолих майка ми да ми я купи.
Не мога да опиша - не мога дори да точно да оценя - колко голяма важност е имал този момент за живота ми по-нататък. Първият форум, в който започнах да пиша, беше за Хари Потър, и това беше по-важно отколкото изглежда - почти всичките ми приятели като тийнейджърка бяха от форуми. Нещата, които на нормалните хора им се случват със съучениците, на мен ми се случваха със съфорумците, а с тях се запознах заради Хари Потър. Не съм сигурна дали точно тези книги са ме накарали да чета фентъзи - нямам ясни спомени - но сигурно поне са повлияли. А какво влияние има фентъзито като цяло върху мен няма изобщо да се опитвам да обясня. (Само една кратка справка - половината ми приятели в момента са от Толкин форума.)
Знам и какво има предвид Данте с препрочитането десетки пъти - чела съм всяка една от книгите буквално десетки пъти, дори шеста и седма, които далеч не обичам колкото предишните. Помня един период - част от лятната ваканция, била съм на 14 може би - когато не четях нищо друго освен "Хари Потър и затворникът от Азкабан". Буквално затварях книгата и я отварях пак от начало, по два-три пъти на ден, и не можех да спра. Само през онова лято съм я прочела 30+ пъти. Като цяло - някъде над сто, не мога да кажа точно колко. Шеста и седма съм чела най-малко - някъде между 20 и 40 пъти. Това са двете книги, които не харесвам. Отношението ми към тази поредица граничи с фанатизъм.
Въпреки това обаче разбирам и Амелия, и съм съгласна с нея за доста неща. Истинската магия на поредицата, която ме направи толкова фанатична фенка, е най-вече в първите три книги. Те са най... как да се изразя... най-чисти, неподправени, най-магически. Точно тях мога да чета без да си задавам въпроси кое защо става и как, защото в тях е най-силно чувството, че това е един друг, вълшебен свят, напълно откъснат от нашия, в който всичко е възможно и няма нужда от логика.
От четвърта книга нататък това се променя. Забелязах го дори когато четях книгата за пръв път: тя просто не ми хареса колкото предишните три. (Което не ми попречи да я препрочета бог знае колко пъти.) Най-лошо става в шеста и седма. Но какво всъщност се случва? Къде е разликата между първите книги и следващите? Тя е общо взето в две неща. Първо, сюжетът с Волдемор започва да се заплита и да заема все по-централно място в книгите. Второ, Роулинг започва да изяснява правилата и структурата на света си и на магията. И тук идва проблемът.
Когато пишеш книга като първата, можеш да си позволиш произволни и нелогични неща. В първата книга вкарваш читателя в един нов свят, където има дракони, цербери, могъщи магьосници, вълшебни отвари, летящи мотоциклети, купчини злато пазени от таласъми, и един господ знае какво още. Тук читателят - дори да е възрастен, а не дете - проявява много повече Willing Suspension of Disbelief, защото в такъв свят може да се случи всичко.
Когато обаче започнеш да поставяш правила и ограничения в този свят, не можеш да продължиш по същия начин. Те трябва да имат някаква логика и структура. Ако правилата ти са произволни, сложени защото така ти харесва - читателят ще забележи. Ако поставяш такива ограничения, които са ти удобни и нужни за продължаването на сюжета - читателят ще забележи. Ако героите ти се държат странно и глупаво и извършват нелогични действия, само защото това е нужно за сюжета - читателят ще забележи и накрая ще му писне от евтините ти сюжетни трикове.
Това е фундаменталният проблем с книгите от четвърта нататък, и най-вече с последните две. (Лично аз винаги съм харесвала петата - дори ми е една от любимите, понякога съм я слагала наравно с трета - но и в нея проблемът го има.) В тях се случват неща, за които няма никаква причина извън "сюжетът го изисква". Не може просто да връчиш по един Idiot Ball на двама-трима герои, за да си продължиш историята накъдето си решил. Не може да раздаваш New Powers As The Plot Demands когато ти дойде. (Това става особено безумно в седмата книга. Човек може да научи змийски, нищо, че не може! Снейп може да левитира! Загасителя на Дъмбълдор може да те закара обратно при приятелите ти, които си зарязал! WTF.) Не може в последната книга изведнъж да вкараш петнайсет нови МакГъфина, за които никой не е чувал досега, и да поставиш петдесет ограничения на магията само за да създадеш проблеми на героите. Изглежда изкуствено, евтино, фалшиво.
Вярно е, че книгите "порастват с Хари". Вярно е, че стават все по-сериозни и мрачни с осъзнаването на Хари, че светът на магията не е толкова прекрасен, колкото му е изглеждало в началото. Проблемът е, че Роулинг просто не се справя добре с това израстване. Тя започва да нагажда света и героите към предварително предначертания сюжет, дори когато това противоречи на по-ранната им характеризация. Това разваля всичко - светът и сюжетът се разпадат под тежестта на най-леката критична мисъл.
И ето тук, всъщност, е коренът на проблема: светът, който си представях, когато четях първите книги, беше много по-красив и пълнокръвен от света, който Роулинг ми показа в последните. Мисля, че точно това ме накара да обичам толкова "Хари Потър" - способността на Роулинг да потопи читателя в света си и да събуди собственото му въображение. В последните книги всичко това се губи. Все още има отблясъци - страхотни идеи, истории, герои, забутани между тонове баласт. Проблемът с последните книги е, че можеха да са толкова по-добри. Тъжно ми е, че не са - точно защото толкова обичам поредицата, защото тя означава толкова много за мен.