Page 24 of 69

Posted: Fri Mar 07, 2008 7:04 pm
by passer-by
Копи-пейст от темата "Мисли за живота", че ми се ще да го прочетат повече хора. (Ако някой админ или мод смята, че не си заслужава, да изтрие един от двата поста. Просто това по-долу хем са мисли за живота, хем е нещото, което съм прочел напоследък. :) )

Нийл Геймън, "Американски богове", изд. "Бард", стр.295-296:

"Никой човек не е остров", твърди Дън (Джон Дън (1573-1631), английски поет и духовник - б.пр.) и греши. Ако не бяхме острови, с нас щеше да е свършено, щяхме взаимно да се удавим в трагедиите си. Ние сме откъснати, отделени сме от трагедията на другите чрез островната си същност и чрез повтарящата се форма и вид на разказите. Формата не се променя: има човек, който се ражда, живее и после по един или друг начин умира. Нищо повече. Можете да допълните подробностите, като се осланяте на собствения си опит. Точно толкова изтъркан, както всеки друг разказ, точно толкова неповторим, както всеки друг живот. Животите са снежинки: образуват рисунък, който сме виждали и преди и който прилича на останалите точно толкова, както граховите зърна в шушулката (а взирали ли сте се някога в граховите зърна в шушулката? Питам ви дали наистина сте се взирали? Ако ги разгледате минута-две, е невъзможно да сбъркате едно с друго), но въпреки всичко е неповторим.
Без отделните личности виждаме само числа: хиляда мъртви, сто хиляди мъртви, "жертвите могат да нараснат до един милион". С разказите на отделните личности статистиката се превръща в човеци, но дори това е лъжа, защото хората продължават да страдат в бройки, които сами по себе си са вцепеняващи и лишени от смисъл. Погледнете, вижте издутото коремче на детето и мухите, които пълзят по ъглите на очите му, вижте крайниците му като на скелет: ще ви олекне ли, ако знаете името му, на колко години е, мечтите му, страховете му? Ако го видите отвътре? А дори и да ни олекне, няма ли да се отнесем несправедливо към сестра му, която лежи до него в напечената прах - изкривено, подпухнало подобие на човешка рожба? И ако ни домъчнее за тях, те по-важни ли са за нас от хилядите други деца, застигнати от същия глад, от хилядите невръстни животи, които не след дълго ще се превърнат в храна за гъмжилото от милиарди и милиарди рожби на мухи?
Ние прокарваме черта около тези мигове на болка и си стоим на нашите острови, те не могат да ни наранят. Покрити са с гладък, безопасен седефен пласт, така че да се плъзнат като перли от душите ни, без да ни причинят истинско страдание.
Белетристиката ни позволява да проникнем вътре в тези чужди глави, на тези чужди места и да погледнем през техните очи. Освен това в разказа спираме, преди да умрем, или умираме наужким, без да пострадаме, а в света извън разказа обръщаме страницата или затваряме книгата и продължаваме нататък живота си.
Живот, който като всеки друг живот не е като никой друг.
(Превод Емилия Масларова, редактор Иван Тотоманов)




Може и да греша, но имам чувството, че в този откъс Нийл Геймън си е поизлял душата...

Posted: Sat Mar 08, 2008 12:57 am
by Amelia
Aз най-сетне успях да захапя трайно Темерерът, който Рольо ми даде. Още съм в началото, но ми е интересно :)

Posted: Sat Mar 08, 2008 1:59 am
by Roland
Действай :) Аз след Макарти сега си зачетох тамън втория Темерер, който си носех от София. Все така разкошно леко четиво, ужасно ме кефи :)

Иначе жмецнах едно фентъзи на Джим Бучър (авторът на книгите за Хари Дрезден), щото пичът тука изглежда е ужасно нашумял, има цели отделни стелажчета с книгите му около рафтовете за фантастика... Но не съм го зачел де, ше го отпочна след Темерер...

Posted: Sun Mar 09, 2008 1:58 pm
by Deuce Ex
James Joyce - Ulysses
I'll be blessed if I can comprehend half of what I'm reading, but oh well...

Posted: Sun Mar 09, 2008 3:38 pm
by Trip
Blood Meridian на Макарти.

Ще цитирам Стивън Кинг:

"I believe Blood Meridian is a fine novel, although there are great whacks of it I don't fully comprehend". Oще не съм съвсем сигурен за първата част на изречението.

Още съм на една четвърт от романа, обаче е много труден за четене.
Първо, няма вътрешен монолог. Никакъв поглед отвътре. Има само действие и описание, тук-таме диалог.

Доста изречения са ужасно дълги и свързани единствено с "and" и някои от тях се четат със зор. Макарти обича да описва всяка сцена много, много подробно - като се съчетае това с дължината на изреченията и това монотонно "and", човек може яко да се дезориентира. Граматически напомня на "Старецът и морето" на Хемингуей (макар там да нямах такива проблеми с четенето на места), а като детайлност на образите и алюзии - на Фокнър. Бая странна комбинация и доста тежичка откъм мениеризъм...ност.

Също така Макарти понякога се отнася твърде далеч в метафоризмите си и креативната употреба на езика и вместо да засили картината я поразваля. За някои от образите (as in "image", not "character") му още не мога да реша дали са яки или престараване - има една сцена, където отряда, с който пътува Хлапето (нашия), го напада някаква неопределена орда от...хора -
индианци, мексиканци, бели и въобще всякакви, надянали конквистадорски брони, патлаци, псевдосредновековни копия и тем подобни. Трепят, скалпират, содомизират и ядат и си заминават.
Там Макарти създава такъв демоничен хаос от исторически периоди и свръхестественост, всичко това в 2-3 ужасно дълги изречения, че още не мога да си увия главата около тая сцена, дет се вика по английски.

Сюжет в общоприетия смисъл няма, по-скоро е пътуване на главния герой през митологизиран, адовизиран Див Запад. Усещането за свръхестественост е доста мощно, а мащабът и размахът на някои описания направо блокират сетивата.

Има странни герои - някакъв изверг с жигосани букви на челото, двуметров, безкосмен "съдия", откачен южняшки армейски капитан и прочие симпатяги. Много екшън и бруталности - странно, но си представям точно тая история точно като заснета по тертипа на "Старите Кучета", но с някоя друга артси камерна хватка, за да улови описателността.

Ше пиша пак като го завърша, но засега не мога още да го смеля като хората и трябва малко против волята си да сядам да го чета. Реших да поразпусна със сборника на Суонуик.

Posted: Sun Mar 09, 2008 6:16 pm
by Roland
Така като го описваш, има доста общо с това, което аз четох от него, но някакси на мен нито ми пречеше, нито ми тежеше...

Posted: Mon Mar 10, 2008 7:08 am
by passer-by
И все така по темата Макарти - прочетох "Няма място за старите кучета", засега на български.
Изчита се доста бързо. Преводът... не е най-добрият възможен.
Някои изрази са преведени погрешно. Например "No way" в смисъл на "Няма начин" е преведен "Няма изход" :roll: . Има още един-два такива случая.
Все пак препоръчвам да се прочете, за предпочитане в оригинал, но ако няма такава възможност - поне на български. Има някои сцени и особено диалози и монолози, които липсват във филма, а допълват добре историята.

Posted: Mon Mar 10, 2008 3:02 pm
by Demandred
Прочетох Суперкомандос на Ричард Морган и установих, че съм направил сериозна грешка, пренебрегвайки книгите му досега. Страхотна комбинация между киберпънк и детективски роман в стил Реймънд Чандлър, и изненадващо комбинацията се е получила почти перфектно. Чудесен стил, добре развити герои, оригинални идеи, интригуващ сюжет, въобще всичко си е на ниво (освен заглавието, но това е бял кахър).

Posted: Mon Mar 10, 2008 3:13 pm
by thunder
Продължавай с останалите му книги - повечето са пак за Ковач, който е култов :)

Превода на заглавието... много се смях като видях как всъщност се казва на английски книгата.

Posted: Mon Mar 10, 2008 3:23 pm
by Cheza
Malazan Book Of The Fallen: Midnight Tides - Stiven Erikson

и диалозите Тимей и Критий на Платон за проекта по история

Posted: Mon Mar 10, 2008 3:33 pm
by Roland
Demandred wrote:Прочетох Суперкомандос на Ричард Морган и установих, че съм направил сериозна грешка, пренебрегвайки книгите му досега. Страхотна комбинация между киберпънк и детективски роман в стил Реймънд Чандлър, и изненадващо комбинацията се е получила почти перфектно. Чудесен стил, добре развити герои, оригинални идеи, интригуващ сюжет, въобще всичко си е на ниво (освен заглавието, но това е бял кахър).
Мен ми втръсна да я търся на бг и си я купих на английски. Не съм я почнал още де..

Posted: Mon Mar 10, 2008 5:15 pm
by Amelia
Прочетох Темерера. Рольо, идвай си вече да ми дадеш втората част. ВЕДНАГА!

ПП. Искам да си гледам дракон. Ще го направя вегетарианец и ще си го ползвам да ме превозва между София и Драгичево за без пари.

Posted: Mon Mar 10, 2008 5:26 pm
by Matrim
Последните книги, които прочетох:

The Sound and the Fury на Фокнър - гениална книга, но имам чувството, че трябва да я прочета още десет пъти, за да я разбера и наполовина

Jude the Obscure на Томас Харди. Истинска класика, но ужасно мрачна. Човек все си мисли, че на героите не може да им се случи нещо по-лошо от каквотото вече ги е сполетяло, но все се оказва, че може. Имам подозрения, че Робин Хоб се е учила от Харди. :)

"Суперкомандос" - май отдавна не бях чел толкова качествена фантастика, пък макар и повече биеща на фантастичен трилър. На това му викам аз истински антигерой, а не обичайните лигльовци, които само се тюхкат какво са сторили.

Posted: Mon Mar 10, 2008 5:49 pm
by Moridin
Ех, Врява и безумство съм я зачел аз от пет години насам :mrgreen:

Posted: Mon Mar 10, 2008 7:57 pm
by Roland
Amelia wrote:Прочетох Темерера. Рольо, идвай си вече да ми дадеш втората част. ВЕДНАГА!

ПП. Искам да си гледам дракон. Ще го направя вегетарианец и ще си го ползвам да ме превозва между София и Драгичево за без пари.
Стискай си палци АЗ да я дочета докато си дойда в София, че съм още на средата ;)

А аз моя дракон ше го храня с цигани и ше го упражнявам в дивайн уинд на канала между НДК и Орлов мост, може ли? :oops: