Едит: Жоре, ако са ми познати/по-близки от познати, съм в пълното си морално право да ги изкарам от самоунищожителния ступор с няколко шамара и шута. Вселенска книга може да няма, но това поне е всепризнато ПРАВИЛНОТО нещо, което човек да направи, а не да ги остави да си се самоубиват на мира - говоря от чисто практическа гледна точка
Споделете пак
Moderator: Moridin
Еми не са добри примери, твърде очевидно е 
Едит: Жоре, ако са ми познати/по-близки от познати, съм в пълното си морално право да ги изкарам от самоунищожителния ступор с няколко шамара и шута. Вселенска книга може да няма, но това поне е всепризнато ПРАВИЛНОТО нещо, което човек да направи, а не да ги остави да си се самоубиват на мира - говоря от чисто практическа гледна точка
Едит: Жоре, ако са ми познати/по-близки от познати, съм в пълното си морално право да ги изкарам от самоунищожителния ступор с няколко шамара и шута. Вселенска книга може да няма, но това поне е всепризнато ПРАВИЛНОТО нещо, което човек да направи, а не да ги остави да си се самоубиват на мира - говоря от чисто практическа гледна точка
- Moridin
- Global Moderator
- Posts: 19290
- Joined: Fri Dec 19, 2003 10:21 pm
- Location: On the other side
- Contact:
Аз за това не споря. Просто казвам, че не си ти, който решаваш дали те са по-щастливи в ступора си, или в реалния живот. Няма какво да спорим, че ти го правиш в не по-малка степен от егоизъм (обичаш ги и искаш да ги има), отколкото от искрена загриженост за това кое ги прави по-щастливи. Със сигурност е "всепризнато ПРАВИЛНОТО", доколкото смъртта се смята в обществото за максималния край по скалата на нещастието
нещата разбира се далеч не са толкова черно-бели. В точно този момент те НАИСТИНА са по-щастливи така (this being my point), друг е въпросът че in the long run може би биха осъзнали друго.
И преди някой да каже, че защитавам по софитски ирелевантна теза с логика и недоказуемост, искам да отбележа, че това е същината на логическо-научното разбиране за света и че то в същината си неизбежно стига до относителност (особено по морални и абстрактни въпроси, като този за човешкото щастие и "глупостите" на Дънов).
И преди някой да каже, че защитавам по софитски ирелевантна теза с логика и недоказуемост, искам да отбележа, че това е същината на логическо-научното разбиране за света и че то в същината си неизбежно стига до относителност (особено по морални и абстрактни въпроси, като този за човешкото щастие и "глупостите" на Дънов).
This is it. Ground zero.
Eми това е една от причините примерите на Морви да не работят и в твоя полза - ИЗВЪНРЕДНО разпространено е зависимите към определени субстанции/учения да НЕ СА щастливи, а тъкмо обратното или по-скоро да са силно раздвоени в морално и емоционално отношение. Има вселени разлика между временна (обикновено МНОГО краткотрайна) задоволеност и щастие. Подобни зависимости всъщност са признак на сериозно вътрешно противоречие и почти никога не постигат дори краткотрайно удовлетворение.
Last edited by Trip on Wed Jan 26, 2011 4:39 pm, edited 1 time in total.
Еми сори, ама твоето противоречи на човешкото поведение 
В смисъл, ако мой приятел или близък стане друсалка, аз НЯМА да си кажа "Е, нямам право да го съдя", само защото ИМА НЯКАКВА НЕОСОБЕНО ГОЛЯМА вероятност в точно тоя миг да се чувства щастлив. Ще си кажа "Той не е щастлив и ще се опитам да му помогна", защото има ДОСТАТЪЧНО НЕМАЛКА вероятност именно това да е случаят. При това положение, ЕСТЕСТВЕНО че ще искам да съм on the safe side.
Така че теоретичната вероятност те да са наистина щастливи (а ти откъде и как би го разбрал със сигурност това на практика? Отникъде и никак.) е точно никакъв фактор в определянето на подхода ти към подобни хора.
-> "Аз нямам право да ги съдя"-съждението заминава в кофите в тези конкретни случаи. Поради което казах на Морви, че това не са добри примери, щото по тоя начин тя те strawman-ва, понеже конкретно тези случаи са абсолютно незащитими с "нямам право да ги съдя".
В смисъл, ако мой приятел или близък стане друсалка, аз НЯМА да си кажа "Е, нямам право да го съдя", само защото ИМА НЯКАКВА НЕОСОБЕНО ГОЛЯМА вероятност в точно тоя миг да се чувства щастлив. Ще си кажа "Той не е щастлив и ще се опитам да му помогна", защото има ДОСТАТЪЧНО НЕМАЛКА вероятност именно това да е случаят. При това положение, ЕСТЕСТВЕНО че ще искам да съм on the safe side.
Така че теоретичната вероятност те да са наистина щастливи (а ти откъде и как би го разбрал със сигурност това на практика? Отникъде и никак.) е точно никакъв фактор в определянето на подхода ти към подобни хора.
-> "Аз нямам право да ги съдя"-съждението заминава в кофите в тези конкретни случаи. Поради което казах на Морви, че това не са добри примери, щото по тоя начин тя те strawman-ва, понеже конкретно тези случаи са абсолютно незащитими с "нямам право да ги съдя".
- Moridin
- Global Moderator
- Posts: 19290
- Joined: Fri Dec 19, 2003 10:21 pm
- Location: On the other side
- Contact:
Да, но всъщност спорът не е за това какво ти ще направиш с близките си (аз още в началото казах точно това, което си писал току-що), а за това кой решава кое е право и кое е криво. Отговорът е - никой!
Със сигурност, Морви, Делюжън има правото да смята, че Дънов е плещялник, както и аз имам правото да смятам, че той изобщо не си е дал труда да вникне в цялата работа (за протокола дори не знам много за дъновизма, просто от тона ми е ясно какво се е случило) - и двамата имаме и правото да го кажем. И тук никой не спори. Спорът почва, когато някой по незнайни причини си въобрази, че това, че има мнение - колкото и то да е логично, научно, цинично, или емоционално и потенциално свързано със сестра ми, която се друса - го прави някакси си автоматично абсолютно очевидно прав, защото имало някаква си фактология. Еми сори, но това е ТОТАЛНО в джаза.
Със сигурност, Морви, Делюжън има правото да смята, че Дънов е плещялник, както и аз имам правото да смятам, че той изобщо не си е дал труда да вникне в цялата работа (за протокола дори не знам много за дъновизма, просто от тона ми е ясно какво се е случило) - и двамата имаме и правото да го кажем. И тук никой не спори. Спорът почва, когато някой по незнайни причини си въобрази, че това, че има мнение - колкото и то да е логично, научно, цинично, или емоционално и потенциално свързано със сестра ми, която се друса - го прави някакси си автоматично абсолютно очевидно прав, защото имало някаква си фактология. Еми сори, но това е ТОТАЛНО в джаза.
This is it. Ground zero.
Факт. Но мен по принцип понятието фактология ми е, ъъъ, непонятно, когато става въпрос всъщност за интерпретации. Тва е като тия, дето се смеят на претенциите на рандъм религиозни книги да казват истината, като сочат с пръст научната им безпочвеност. Ше си каже човек, че в някакъв момент науката и доказуемото с формули са узурпирали значението на думата "истина" и някакси всички хора, имащи се за "умни", са го пропуснали.
И в ТАЯ връзка, абсурдно ми е как някои хора (имам предвид групи хора, не отделни хора) се стараят да стигматосат някакви неща тотално извън всякакви пропорции. Баси, едно е да се гъбаркаш с идиота, дето проповядва, че светът е създаден преди 6000 години, друго е да останеш сляп за изключителните културни и литературни (първите произхождат пряко от вторите) достойнства на Библията, примерно.
Вземете се най-накрая!
Да, никой не е автоматично прав заради мнението си. Автоматично грешащ също. Но някаквата си фактология има значение, ако можеш да се аргументираш с нея. Очевидно в случая на Емо за литературната стойност на библията не можеш да се аргументираш с невъзможността да разделиш морето с пръчка. Но ако се аргументираш за това трябва ли всяка дума да се приема буквално, да, можеш да ползваш пръчката като довод, че не трябва.
Да, никой не е автоматично прав заради мнението си. Автоматично грешащ също. Но някаквата си фактология има значение, ако можеш да се аргументираш с нея. Очевидно в случая на Емо за литературната стойност на библията не можеш да се аргументираш с невъзможността да разделиш морето с пръчка. Но ако се аргументираш за това трябва ли всяка дума да се приема буквално, да, можеш да ползваш пръчката като довод, че не трябва.
I don't wanna die
But I ain't keen on living either
But I ain't keen on living either
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests
