Page 4 of 9
Posted: Sun Dec 04, 2005 10:31 am
by JohanVladimir
Moridin wrote:
Просто е важно поне според мен човек да бъде запознат с основните произведения в световната и родната си литература, които бележат някакви етапи в нейното развитие. Да ги познава дори само като текст.
Много е важно. Но би било още по-хубаво, ако всички масово не намразват до степен на непоносимост ТОЧНО тези основни автори и произведения в световната и родната литература. Нали?
Posted: Sun Dec 04, 2005 10:42 am
by JohanVladimir
Roland of Gilead wrote: Какво значи задължителни произведения, научаване как да се обосновават и изразяват, след като БАЗАТА е желанието и иинтересът за четене? Литературата в училище трябва да бъде пропаганда и средство за обогатяване на общата култура, а НЕ наука, така мисля.
Базата въобще на ходенето на училище е желанието и интересът да научиш нещо

И целта на средното образование е общата култура във всички области на познанието.
Обачеййй. Само предметът литература успява така масово да изгради неприязън към себе си като наука и към обектите, които изучава. Що така, ам?
Posted: Sun Dec 04, 2005 10:50 am
by Roland
Щото не е наука, а изкуство. А изкуството е субективно и запознаването с него само по себе си е изкуство.
Posted: Sun Dec 04, 2005 12:22 pm
by Jaar
JohanVladimir wrote:Moridin wrote:
Просто е важно поне според мен човек да бъде запознат с основните произведения в световната и родната си литература, които бележат някакви етапи в нейното развитие. Да ги познава дори само като текст.
Много е важно. Но би било още по-хубаво, ако всички масово не намразват до степен на непоносимост ТОЧНО тези основни автори и произведения в световната и родната литература. Нали?
Ако не се прекаляваше толкова с тях, сигурно нямаше да се намразват.

Posted: Sun Dec 04, 2005 12:31 pm
by JohanVladimir
Roland of Gilead wrote:Щото не е наука, а изкуство. А изкуството е субективно и запознаването с него само по себе си е изкуство.
Изкуствознанието също е наука. Хайде да не ги делим сега като позитивистите.
Posted: Sun Dec 04, 2005 12:33 pm
by JohanVladimir
Jaar wrote:
Ако не се прекаляваше толкова с тях, сигурно нямаше да се намразват.

С кое се прекалява бе, човек?

Posted: Sun Dec 04, 2005 1:03 pm
by Jaar
С "крайъгълните" автори на родната литература.

Posted: Sun Dec 04, 2005 1:11 pm
by Roland
JohanVladimir wrote:Roland of Gilead wrote:Щото не е наука, а изкуство. А изкуството е субективно и запознаването с него само по себе си е изкуство.
Изкуствознанието също е наука. Хайде да не ги делим сега като позитивистите.
Стой! Не дишай!
Ние не изучаваме литературознание в училище, а литература. Не "история на литературата", а литература. Не "теория на литературата", а литература. Усещаш накъде бия

Ще кажеш, "въпрос на терминология", но аз пък не съм съгласен. Всеки предмет, занимаващ се с изкуство, има за цел ПЪРВО да те приобщи към това изкуство, а чак ПОСЛЕ - да ти натрупа знания в неговата област. Без приобщаване всякакви други напъни са нелепи.
Posted: Sun Dec 04, 2005 1:24 pm
by JohanVladimir
Roland of Gilead wrote:Всеки предмет, занимаващ се с изкуство, има за цел ПЪРВО да те приобщи към това изкуство, а чак ПОСЛЕ - да ти натрупа знания в неговата област. Без приобщаване всякакви други напъни са нелепи.
Много ми е любопитно

ти как го виждаш това приобщаване?

Posted: Sun Dec 04, 2005 1:29 pm
by Roland
Е аз за кво писах тия предни 3 страници

С кардинално различна подборка на първоначалните автори - много по-съвременни и близки до манталитета на децата от сегашните. Замисляла ли си се защо за бога малките момиченца предпочитат Уич пред всяко друго детско списание? Ами защото героините живеят в съвременна среда, говорят по мобилни телефони, имат реални и разбираеми за момичетата проблеми - семейни, с момчета, със собствените си изживявания, етц. Това не е пример за висока стойност, но е пример за това, което приобщава децата към дадена кауза, в случая - литературната. Защо Потър е най-продаваната детска книга изобщо? Да, заради хайпа и рекламата, НО... не само. В първата част на поредицата просто има... магия, която пленява. Ипознавам достатъчно хора, които на дърти години са почнали да четат заради Потър, при това не само следващите му части.
Posted: Sun Dec 04, 2005 1:51 pm
by Jaar
Мда, вече си представям как деца в трети клас, прочели Потър, го дискутират разпалено в час, а учителката после им заръчва да прочетат и Карлсон, защото той е бил Хари Потърът преди няколко десетилетия и те запалени го прочитат и на свой ред дискутират...

Posted: Sun Dec 04, 2005 4:28 pm
by Roland
Може да ти е смешно, но е по-вероятно да стане така, отколкото с "Една българка"...
Posted: Sun Dec 04, 2005 5:51 pm
by Drigan
Аз като ученик мога да кажа, че много от произведенията, които изучавам са готини и дълбоки, обаче факта, че това нещо го четеш по принуда и ще те изпитват на него просто го отравя. Българска литература трябва да има, ама кофтито е, че тия неща и по времето на родителите ми са се учели. Сега времената са други, творбите на Ботев и Вазов те карат да усетиш епохата на турското робство, ама все пак днес сме изправени пред други проблеми.
Твърдо отхвърлям и ученето на стихотворения наизуст и на сюжети за романи. Доколкото знам, идеята на литературата е да те накара да мислиш. Е, да си запълниш паметта със стихотворението Хайдути по-скоро пречи на този процес. Да не броим че ни е позволено да тълкуваме творбите само в контекста на учебници и анализи.
А ако смисъла на литературата е да се отдаде почит на гения на човечеството, нека творбите просто да се четат. Тогава, ако ртеша да науча нещо, то ще е само защото наистина ме е впечатлило дълбоко, а не заради оценката.
Освен това мога да кажа, че 10клас половината ми тетрадка беше запълнена с преписи на История славянобългарска. Преписахме поне една трета от книгата! Имаме чувството, че госпожата ни е издигнала литературата в култ! Много ни е страх!
В заключение, смятам че много повече време трябва да се отделя на Българския език. Ние учим само литература и съответно сме доста неграмотни, поне по мое мнение.[/b]
Posted: Sun Dec 04, 2005 6:08 pm
by Roland
О, уверявам те, че не ви е виновна липсата на бг-език

Аз лично се ограмотих извън училище, но е факт, че тва е работа за един месец макс и е въпрос на малко внимание и старание, а не на разкриването на дълбоките мистерии на бг-граматиката... които прочее са наистина много дълбоки, ма се оказва, че за да си грамотен не ти трябват

Posted: Sun Dec 04, 2005 6:14 pm
by Jaar
Roland of Gilead wrote:Може да ти е смешно, но е по-вероятно да стане така, отколкото с "Една българка"...
Естествено, не съм твърдял обратното. По-скоро ми стана забавно.
Иначе българският език си се учи до 7 клас и това е пренапълно достатъчно. Ако до тогава не си го научил, голяма е вероятността сам да си си виновен. Имайки предвид, че повечето неща ти идват отвътре, остават няколко правила за пунктуация, пълен/кратък член, двойно "н" и "т", "и" и "й" (

) и... какво още? Иначе е нелепо да се учи правопис в 10 или 11 клас - то това се прави още в началните класове.