Защото свободата на жената е проблематичният субект, когато става дума за отношения жена/мъж, а не свободата на мъжа. Или поне е най-вече тя. А и както казах, това е пример.
Тук пък ти не си прав. Първо, променили са се благодарение на факта, че вече не е толкова нужно да има такава специализация. Мъжът да сече дърва, къщата да иска целодневни грижи. Променили са се благодарение на заводите, пералните, микровълновите, опазването на обществения ред и куп други неща, сред които телевизията и киното се губят. Второ, киното и телевизията са се променили след тях. Да му се не види, все още има реклами от типа "Леля Мария и невероятно ултимативно бялото пране", които едно време са били единствените.
Опа, чакай. Такива неща като заводите, пералните и т.н. ги има доста отпреди това. 20-те години на 20-ти век, по обясними причини (след Световна война), са всъщност много подобни на 50-те и по отношение на технологията, заетостта и всичко останало. Но масовата култура в лицето най-вече на киното и телевизията разцъфтява именно след Втората световна война. Тя е важна отлика и *много* важен фактор, и никак, ама никак не се губи. Да не говорим за бума на популярни програми и филми, предназначени точно за войнишкото поколение - то не са нашествия на извънземни (прозрачни метафори за злите руснаци), то не са смели войници на фронта... Пропагандната сила на визуалният медиум е повсеместно използвана по всякакви начини именно през 50-те години на 20-ти век. Затова имаме тоя backlash през 60-те.
Добре, ти сериозно ли не познаваш деца на разведени родители, които водят напълно нормален живот и това, че родителите им някога са се развели, сега вече не им влияе особено?
Не познавам такива, на които не им влияе. Не. А във филм, книга или каквото е да е, всяко нещо, което въобще влияе, трябва да влияе по някакъв релевантен начин. И влияейки по релевантен начин, то представлява парченце коментар върху самото нещо (хомосексуализъм, еманципация, разводи, каквототам).
Представи си филм, където доволно от живота си хлапе обяснява на приятелите си за яките лета, които е прекарвало в Л.А. при баща си и за изтънчените зимни приеми в Ню Йорк при майка си. Гледа го 14-годишния Джо от Охайо и си вика "Баси, да бяха разведени нашите и да живееха на яки места!" Което е тъп отговор на това, което филмът дава като input material, но е възможен отговор. И ако останалата част от контекста на филма оставя нещата да висят по този начин, хора с разбиранията на Кард няма да останат доволни от тази част от посланието. Но така или иначе нещо като подобна особеност в семейното положение на който и да е персонаж създава чисто артистическо усложнение, което трябва да се вземе предвид от писателя/сценариста. Ако той слага нещо такова само като "цвят" или без по някакъв друг начин да отбележи някакъв ефект от тази нестандартна семейна ситуация, демонстрира безотговорност. Не е задължително този ефект да е нещастие, може да е нещо друго. Но трябва да има нещо.
Примерно в Мама мия, това, че Мерил Стрийп е самотна майка, я прави overprotective и в някаква степен й пречи да порасне, да се разкара от този остров, може би от страх, че в по-сложна от тая пасторална обстановка няма да може да се погрижи добре за дъщеря си. Пиърс Броснан пък рискува чрез такава промяна на социалния си статут толкова късно в живота си, защото младежката му любов още гори, при това много по-силно, отколкото у другите двама пичове. И защото филмът е комедия, всичко се разрешава положително, и дори малко лековато, накрая. Но има значение. И има значение, ако зрителят го види от тази гледна точка. За Кард значението е отрицателно, за мен -по-скоро не.
Едит: Да, май няма смисъл, Гибли, ако на някои друг пост ще се включваш с подобно категорично и несъмнено правилно мнение, уважително отношение към спорещите и леко недвусмислена подкана да спрем да плещим, понеже ти е скучно.