Сюжет/Герои/Сетинг/Стил

Литературни критики и възхвали. Всичко, което винаги сте искали да знаете за Даниел Стийл и Нора Робъртс, а ви е било срам да попитате :р

На кой от основните елементи на една книга държите най-много?

сюжетът
5
12%
героите
6
14%
сетингът (фонът на действието)
0
No votes
стилът
4
10%
и четирите трябва да са на високо ниво
11
26%
все ми е тая, стига да има йекшън/любоф/the chosen one и т.н.
1
2%
не правя такова разделение - или ме кефи като цяло, или не
15
36%
 
Total votes: 42

User avatar
shayhiri
Elder God
Posts: 6111
Joined: Mon Dec 20, 2004 7:15 pm

Post by shayhiri » Fri Aug 24, 2007 3:04 pm

Трип може с това да си изкарва хляба. :)

Това за 4-те еднакво важни ясно, но изглежда и вие смятате, че има книги и даже жанрове, които дотолкова наблягат на един от елементите, че той вече изпъква за сметка на другите и променя качествено цялото. Сега се сетих, че май и Кард делеше по-подобен начин книгите на 4 типа. Обаче леко ми се губи, помня само некви "МИШКИ". :wink: Някви примери сред фентъзи авторите:

Сюжет: Колфър, Гемел
Герои: Робин Хоб, Кай
Сетинг: Толкин, Сузана Кларк?
Стил: Улф?, Бийгъл
passer-by wrote:А, сетих се. Гледайте "Големият Стан". В programata.bg беше злостно оплют, ама трейлърът ми допадна, рекох да рискувам и го гледах оня ден. Доста приятна комедийка. Напомни ми на оная другата с Адам Сандлър и затворническия футбол, но в по-добър вариант.

User avatar
Roland
Site Admin
Posts: 30165
Joined: Sat Dec 20, 2003 10:36 pm
Location: Chicago, IL
Contact:

Post by Roland » Fri Aug 24, 2007 3:16 pm

Не бих казал. Според мен Гемел е много повече герои, отколкото сюжет. За сюжет хвани Джордан, ако искаш. Кай пък е в стила.
And you can't dance with a devil on your back...

User avatar
Moridin
Global Moderator
Posts: 19290
Joined: Fri Dec 19, 2003 10:21 pm
Location: On the other side
Contact:

Post by Moridin » Fri Aug 24, 2007 3:20 pm

Според мен Сузана Кларк е остро към стил, сетингът и е лек туист на съвсем реалния такъв. Бтв доколкот си спомням самият Улф в поредицата за инквизитора има доста зъл сетинг.
This is it. Ground zero.

User avatar
Roland
Site Admin
Posts: 30165
Joined: Sat Dec 20, 2003 10:36 pm
Location: Chicago, IL
Contact:

Post by Roland » Fri Aug 24, 2007 3:20 pm

Идеята на Кларк е ТОЧНО сетингът, а стилът й е негова функция, точно според на Емо разделението. Идеята е да е в нашия свят с леки пермутации, иначе не би имало никакъв смисъл от стила.
And you can't dance with a devil on your back...

User avatar
Demandred
Moderator
Posts: 6266
Joined: Sun Jan 11, 2004 8:42 am
Contact:

Post by Demandred » Fri Aug 24, 2007 3:39 pm

Само един елемент да изпъква се среща по-рядко. Виж, 2 основни е доста по-често срещано поне в фентъзито. Примерно;

Джордан - сетинг и сюжет
Миевил - сетинг и стил
Кей - стил и герои
Бюджолд - герои и сюжет

И т.н.

БТВ, много хубав пост, Емо, as usual.
Sure your parents might think you're a failure
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!

User avatar
tigermaster
Elder God
Posts: 6594
Joined: Wed Jun 14, 2006 11:39 am

Post by tigermaster » Fri Aug 24, 2007 9:43 pm

Roland wrote: Не знам защо точно излезе така от думите ми. Не е нужно да си писател, за да разбереш една книга, а критиците, както каза Емо в друг топик, СА читатели.
За мен пък е изключително дилетантска позицията "или ме кефи, или не ме кефи, няма да го разкоствам", еле па при сравненията с вази
Ами от тези думи виждам това. А че позицията си е дилетантска, така си е. Неведнъж обаче съм чувал мнения от разни хора на изкуството, че за тях е много по-важно мнението на тези, които нямат реална представа от това изкуство.
И моля те не ме замервай с клишета като това за литературата и логиката.
Аз не те замервам с това клише. Просто го споменавам между другото.
Аз се занимавам с изкуство от 17 години. Седемнадесет. Години. В сериозната музика по-голямата част от произведенията са неразбираеми и нехаресваеми за кежуъл слушателя.


Тъп въпрос, а и съвсем извън темата, но какво дефинира сериозната музика като такава? Ти си музикант, ти кажи.
Нужен е бекграунд, за да можеш да ги осмислиш. Епохата и средата, в която са писани, средствата, които са използвани, някаква елементарна теория на музиката изобщо... как иначе ще стоплиш какви образи иска да ти предаде композиторът, ако не можеш да разпознаеш средствата, с които го прави?


Вероятно е така. Никога не съм твърдял, че разбирам от класическа музика.
Прочее, ако искаме точна аналогия на оная мъдрост с вазата, тя ще е не вникване в ТЕКСТА, а разграждане на самата книга на съставните й елементи - подвързия, хартия, мастило... И да, ненужничко си е...
Може би ако знаеш каква техника е вложил художникът при изрисуването на вазата, ще я оцениш по-добре?
МУАХАХАХАХАХАХАХАХА! "Да израснеш като човек и личност"? Dude, seriously :lol: КАК според теб става това "израстване като човек и личност"? Мислиш, че е автоматичен процес, който зависи от възрастта ли? Не, пич, истината е, че животът е РПГ, само че по един предателски сложен начин. Ако изчетеш 100 книги "за кеф", няма да качиш левъл, но ако прочетеш 10 с желанието да вникнеш в тях, да ги РАЗБЕРЕШ, виж, тогава е друго. Такова нещо като просто "израстване като човек и личност" НЯМА, и никога не е имало.
Ъъъъъ, не съм казвал, че израстването като личност става само с възрастта, да се разберем. Ако не съм се изразил както трябва, извинявам се. Израстването като личност е всъщност доста по-сложен процес, който съответният човек трябва да стимулира сам. И съзнателно. Включва оглеждане, приспособяване и намиране на своето място в света, откриване на изкуството, което ще напълни душата му, придобиване на способност да разбира това изкуство. И всичко това човекът сам решава да го направи. Или да не го прави.
За протокола - разлика между Конан и Колелото НЯМА. Еднаква литература са, просто едното е по-разточено от другото.


Ъъъъ, знам. Той Джоран все пак с книжки за Конан май е започнал. С тази разлика, че "Колелото" е поредица, книгите в която изглеждат доста по-респектиращо и съответният тийнейджър директно се стряска. Не знам ти в каква среда си израснал, но когато аз бях на тринайсет и препоръчах на един приятел да прочете "Хобит", той ми каза, че била твърде дебела за него. И това далеч не е единствен случай. Разни съученици са ми казвали, че многото четене водело да късогледство, та да не прекалявам. А и аз самият си спомням как реагирах на "Шогун" тогава и как - сега.
Самият факт, че ми даваш ТЯХ за пример за "израстване като човек и личност", вече казва достатъчно за това колко си "израснал като човек и личност" баш с четенето.
Гледай сега, аз не съм казвал, че мисля "Колелото" за сериозна литература. Фактът, че тази поредица ми е доставила неоценимо удоволствие, обаче си е налице. А това е е малко.
Подковано от представата ти за сериозната литература като "нещо "по-възвишено" като това, което те карат да изучаваш в училище"... Малко разграничение все пак. Еле па в нашите училища, където наред с Юго учим и Вазов и Елин Пелин...
Значи намираш "Робинзон Крузо" за сериозна литература? А го учих в 11-клас за най-голямо мое съжаление.
И викаш, дълги са ти описанията на дедо ти Горио. И значи "не те кефи"? А помисли ли КОГА е писана книгата? В каква обстановка? В коя страна? С каква цел? Можеш ли точно и ясно да ми дефинираш защо и как тя е "е перфектна във всяко отношение"? Не, не можеш. Защото "просто те дразни".
Книгата започваше, ако не се лъжа, с десетстранично описание на двуетажна барака. Дългички са тия описания според мен. Кога, как, защо е писана, не знам. Не се запитах и защо е писан "Граф Монте Кристо" - само че го прочетох за два дена.
И не, човече, такова нещо като "кеф-фактор" няма. Има осмисляне. Когато представата ти за "велика литература" е "Властелинът на пръстените", "Великият Гетсби" ти е скучна, заспала и безсюжетна. Когато искаш от една книга да те "кефи", получаваш Салваторе и Брукс. Защото кефът, let's face it, зависи НАЙ-вече от събитията. А събития има НАЙ-вече в развлекателната литература. Ако само кефът ще ни води, значи ще търсим само развлекателна литература, не? А би било жалко. Нямаш идея аз как се "изкефих" на въпросния Велик Гетсби :)
Брукс ме дразни, защото не може да описва битки. Салваторе не съм чел през живота си и не вярвам някога да започна. Под "кеф" може да се разбере и удоволствието от това, че си прочел някакъв невероятен шедьовър, че си прочел нещо, което ще те промени към по-добро. Обаче ако това го четеш по задължение или само защото е класика, произведението няма да има положителен ефект. Трябва да знаеш, че си дорасъл, един вид, за него. А не като едно кретенче в "Стани богат" - десетгодишно да чете Достоевски. Това е странно. Аз още не съм се почуствал достатъчно дорасъл за него, пък камо ли дете на десет години. Явно в самата дума влагаме различни значения, поради което спорът ще е леко безсмислен.
Света аз цял обходих
и изправен гордо пак стоя.
Срещнах милиони хора
и на всичките им взех ума.

Блог
The Painting
Случаят с изтрития спомен
РЕВЮ: „The Lord of the Rings: The Rings of Power”

User avatar
Muad_Dib
Shadowdancer
Posts: 10972
Joined: Mon Oct 04, 2004 3:12 pm

Post by Muad_Dib » Fri Aug 24, 2007 10:06 pm

Симеоне, ако му отделиш повече от ред на този ще съм доста изненадан... :roll: :lol:

User avatar
tigermaster
Elder God
Posts: 6594
Joined: Wed Jun 14, 2006 11:39 am

Post by tigermaster » Sat Aug 25, 2007 9:05 am

Muad_Dib wrote:Симеоне, ако му отделиш повече от ред на този ще съм доста изненадан... :roll: :lol:
Извинявай, че те питам, обаче кое твое обръщение към мен не е заяждане?

Иначе, гледам, че Roland и един ред не ми е отделил. Може и да го направи по-натам.
Света аз цял обходих
и изправен гордо пак стоя.
Срещнах милиони хора
и на всичките им взех ума.

Блог
The Painting
Случаят с изтрития спомен
РЕВЮ: „The Lord of the Rings: The Rings of Power”

User avatar
Trip
Moderator
Posts: 6353
Joined: Sat Dec 31, 2005 7:30 am
Contact:

Post by Trip » Sat Aug 25, 2007 10:14 am

E, аз не съм Рол, но ми стана интересно и мисля да отговоря на някои от нещата.
Ами от тези думи виждам това. А че позицията си е дилетантска, така си е. Неведнъж обаче съм чувал мнения от разни хора на изкуството, че за тях е много по-важно мнението на тези, които нямат реална представа от това изкуство.
Чудно откъде си ги чувал тези мнения. Щото ми звучат като учтиви отговори на въпроси в сутрешния блок на Нова Телевизия. "Е, важното е на хората да им харесва, нали, аз каквото съм направил, направил съм..." Интересно ми е дали тези хора на изкуството са казали после защо мнението на хората без реална представа им е важно. Тъй де, аз лично не мисля да ти приема аргумента, само щото си чул някакви "творци" да го казват.
А и какво значи хора без реална представа от едно изкуство? Без реална представа от литература? Какво според теб биха представлявали хората без реална представа от литература, тези, чието мнение уж е толкова важно? И като сме тръгнали, какво според теб представляват хората без реална представа от изобразително изкуство? Хора без реална представа от музика? Не че нещо, но на мен самите словосъчетания ми звучат абсурдно.
Аз не те замервам с това клише. Просто го споменавам между другото.


Бе не знам дали го споменаваш между другото, ама е тотално и абсолютно невярно. Откъде идва думата "изкуство"? От "изкуствен" - направен, сглобен, и така нататък. Дори поетите на романтизма от 18-ти век - най-големите поддръжници на "божествения дух", "вдъхновението", "естествеността", и прочие си казват в прав текст, че човек може най-много да наподоби в поемата си някаква емоция и чувство, а не да ги изрази спонтанно. Логика има, при това желязна, пък била тя и логична само за съответното произведение.
Може би ако знаеш каква техника е вложил художникът при изрисуването на вазата, ще я оцениш по-добре?
Именно, така, както ако знаеш какво един автор може да направи с езика и с историята, която разказва, ще я оцениш по-добре. Проблемът е обаче, че си противоречиш. Тръгна да защитаваш позицията на Гибли, а сега с тоя си коментар си против нея (против позицията).
Гледай сега, аз не съм казвал, че мисля "Колелото" за сериозна литература. Фактът, че тази поредица ми е доставила неоценимо удоволствие, обаче си е налице. А това е е малко.
Това, че ти е доставила удоволствие, е много хубаво. Но между удоволствие и удоволствие има разлика. И на мен ми хареса "Сърцето на скиталеца отвъд", когато бях чел само "Властелинът" преди това, и на мен ми харесваха много от книгите-игри, дето ги четях на 10-12.
Това не е малко, но си остава в миналото. Ако те е страх да почнеш да мислиш повечко върху това, дето го четеш, и ако искаш просто да си повтаряш приятните емоции от четеното на "Колелото" рискуваш да станеш като Цитаделци, дето четат едно и също, колкото и тъпо да е, само и само да получат още от същото. А това смърди.
Значи намираш "Робинзон Крузо" за сериозна литература? А го учих в 11-клас за най-голямо мое съжаление.
Мда, Робинзон Крузо е сериозна литература, да не говорим, че е и първият модерен роман въобще, независимо дали си го харесал или не. Всъщност, от тая ти забележка не може да ми стане ясно. Съжаляваш, че си го учил в 11-ти клас и си си развалил кефа от него, или съжаляваш, че си го учил въобще, щото не струва?
Брукс ме дразни, защото не може да описва битки. Салваторе не съм чел през живота си и не вярвам някога да започна. Под "кеф" може да се разбере и удоволствието от това, че си прочел някакъв невероятен шедьовър, че си прочел нещо, което ще те промени към по-добро. Обаче ако това го четеш по задължение или само защото е класика, произведението няма да има положителен ефект. Трябва да знаеш, че си дорасъл, един вид, за него. А не като едно кретенче в "Стани богат" - десетгодишно да чете Достоевски. Това е странно. Аз още не съм се почуствал достатъчно дорасъл за него, пък камо ли дете на десет години. Явно в самата дума влагаме различни значения, поради което спорът ще е леко безсмислен.
Първо, това дали ще подходиш към книгата като към няква класика, която трябва да прочетеш едва ли не по задължение, или просто като към книга, си зависи изцяло от твоята нагласа. Не е като да нямаш думата в това отношение. Единственият начин обаче да не подходиш към класиката с широко отворени очи и ученическо страхопочитание, е да си изградиш самочувствие като читател. Това става с четене (и осмисляне) на малко повече и малко повече видове книжки от фентъзи и приключенска литература.
Второ, това с израстването - как става това израстване? Как разбираш, че си дорасъл за Достоевски, примерно? Просто се събуждаш една сутрин и си казваш "Ех, вчера какво ми се случи! Мисля, че вече съм дорасъл за един Достоевски, ей така, да го мушна след закуска."
Не, не става така. Става като хванеш книгата в ръка и я прочетеш. Не е задължително една книга да ти "влезе" в мига, в който я четеш. Може да те промени бавно, може да не схванеш точно какво ти е казала дълги години. Един ден ще схванеш обаче и ще вземеш пак книгата и ще я отвориш на някоя страница и ще си кажеш "Да, точно така. Това е прекрасно, наистина. Това ми подейства" Затова са книгите, да си ги препрочиташ или някакви части от тях.


Иначе, Алекс, на Кард съкращението му е "MICE" - Milieu, Idea, Character, Event. Тия неща грубо отговарят на "Сетинг", "Идея", "Герои", "Сюжет". Той със стил не се занимава, щото за него нарочните пънения на автора да докара елегантен стил преди да си свършил цялата останала работа, са безсмислени.
Иначе, да, Дем е прав, не става въпрос за някое от четирите неща, доминиращо над останалите, а за различни пропорции. Ако го сведем за целите на примера до математика, може да имаме "80% сюжет", "60% стил", "30% герои" и "40% сетинг". Сборът е над 100, защото, както казах, нещата са свързани и всеки един от силно засегнатите елементи може да вдигне стойността на всеки един от по-слабо засегнатите.

thorn
Sorcerer
Posts: 488
Joined: Wed Aug 24, 2005 10:45 am

Post by thorn » Sat Aug 25, 2007 11:11 am

Trip wrote: Откъде идва думата "изкуство"? От "изкуствен" - направен, сглобен, и така нататък. Дори поетите на романтизма от 18-ти век - най-големите поддръжници на "божествения дух", "вдъхновението", "естествеността", и прочие си казват в прав текст, че човек може най-много да наподоби в поемата си някаква емоция и чувство, а не да ги изрази спонтанно. Логика има, при това желязна, пък била тя и логична само за съответното произведение.
Не е съвсем така. Изкуствен е производно на изкуство, не обратното. Ars на латински означава умение, знание, начин, наука, метод. Така че думата изкусен като умел е производното на изкуство по смисъл, а не изкуствен. Колкото до това дали изкуството наподобява емоции или ги изразява, ще се повторя, ама ще кажа, че зависи само от автора. За романтиците само природата е истинска и съвършена, то е ясно, че за тях всичко друго е имитация по default.

User avatar
Trip
Moderator
Posts: 6353
Joined: Sat Dec 31, 2005 7:30 am
Contact:

Post by Trip » Sat Aug 25, 2007 11:25 am

Хм, сигурно е така, с латинците не мога да споря :) Но и така да е, изкуство не идва от "боговдъхновен, чувствен, излиятелен" и т.н. А даже от обратното. Това ми беше мисълта.
А това с наподобяването или изразяването на емоции е от гледна точка на читателя. Предполагам читателя може да си прецени дали книгата, която чете, му вдъхва истински емоции или просто се мъчи неуспешно да ги имитира. Даже съм сигурен, че за половината читатели една книга кухо ще имитира емоции, а за другата половина - ще ги зашеметява от чувства и послания. Затова и избягвам да говоря в това отношение. Имах предвид нещата от гледна точка на самия автор. За него всичко, което той влага в произведението си, по думите на Уърдзуърт (и аз съм съгласен) е "емоция, спомнена в момент на спокойствие" (а аз бих добавил "и размисъл").
Това пак е емоция, ама не съвсем, тъй като няма човек, който да извика в паметта си съвсем същата емоция, която е изпитал в момента, когато нещото там се е случило. Освен това към нея се добавя и размишление, първо, за да успее твореца да задържи и задълбочи чувството и второ, за да може да го изрази чрез специфичен език.

Sidenote: а Романтиците не са били чак толкова екстремни. Тяхното е било реакция на тотално изкуственото изкуство от предния период. Така че за тях е бил важен непосредственият опит, директното наблюдение, било то на природата или на "живия живот". Макар под живия живот да са имали предвид тоя на веселите селяни и горяните, де.

thorn
Sorcerer
Posts: 488
Joined: Wed Aug 24, 2005 10:45 am

Post by thorn » Sat Aug 25, 2007 12:05 pm

Както казва ултимативната сентенция - Quidquid latine dictum sit, altum videtur, всичко казано на латински звучи мъдро :lol: :lol: :lol:
А това с наподобяването или изразяването на емоции е от гледна точка на читателя.
Съгласявам се напълно и си мисля, че това е абсолютното умение, тоест изкуство – твоите емоции да станат тези на читателя. И дали ще го постигнеш със стил, герои или сюжет, няма абсолютно никакво значение, важното е да го има. Знам, че за повечето хора това е напълно субективно и би трябвало да зависи от собствените им нагласи, но това би могло да обясни така наречените универсални произведения. А дали писането е емоция или разсъждение или емоция, минала през разсъждение, зависи от начина на писане. За един модернист първото е вярно, доколкото следва своя stream of consciousness, когато емоциите се случват тук и сега, а не се припомнят, за един реалист - второто, за романтиците – явно третото.

User avatar
Roland
Site Admin
Posts: 30165
Joined: Sat Dec 20, 2003 10:36 pm
Location: Chicago, IL
Contact:

Post by Roland » Sat Aug 25, 2007 12:33 pm

tigermaster wrote:
Аз се занимавам с изкуство от 17 години. Седемнадесет. Години. В сериозната музика по-голямата част от произведенията са неразбираеми и нехаресваеми за кежуъл слушателя.


Тъп въпрос, а и съвсем извън темата, но какво дефинира сериозната музика като такава? Ти си музикант, ти кажи.
Нужен е бекграунд, за да можеш да ги осмислиш. Епохата и средата, в която са писани, средствата, които са използвани, някаква елементарна теория на музиката изобщо... как иначе ще стоплиш какви образи иска да ти предаде композиторът, ако не можеш да разпознаеш средствата, с които го прави?


Вероятно е така. Никога не съм твърдял, че разбирам от класическа музика.
Отговорът се съдържа във въпроса - за мен "сериозна" е НАЙ-грубо казано тази музика, която днес се изпълнява на сцената на концертна зала. Повечето хора й викат "класическа", но истината е, че във всяка епоха от барока насам се пишат подобни неща. И ако романтизмът (Брамс, Лист, Чайковски да речем) е по-достъпен за незапознатия слушател, по-късни неща като експресионизъм, импресионизъм, додекафония и т.н. са абсолютно неразбираеми.

За останалото Емо ти е писал това, което щях да напиша аз.
And you can't dance with a devil on your back...

User avatar
Dwight
Misting
Posts: 257
Joined: Mon Aug 20, 2007 7:24 pm

Post by Dwight » Sat Aug 25, 2007 12:51 pm

За мен обаче тази позиция е най-правилната. Защо? От думите ти излиза, че само един писател може да оцени дадена книга. Само че аз нито съм писател, нито съм критик. Аз съм читател. Моето, така да се каже, предназначение, е да чета книгата. И ако ми хареса, ще потърся още от автора и, от същия жанр или... И аз не знам. Не искам да търся логична причина произведението да ми хареса, защото литературата е изкуство. Рядко се поддава на логиката. А и за да седна да "разкоствам" една книга, трябва нещо с книгата да не е наред.

А и вазата защо да не е интелектуален продукт? В една истински красива ваза художникът е вложил не малко творческа мисъл и не малко усилие. Ако ръката му трепне случайно, докато рисува, вазата отива по дяволите. Това не заслужава ли уважение?

За да разпознаеш по-добро произведение не е нужно да се интересуваш от това, което ти е въздействало. Трябва да израстнеш като човек и личност. Ако си на тринайсет години, ако си с детски акъл, е много по-вероятно да се изкефиш на книжките за Конан, отколкото на някоя дебела и многотомна поредица от рода на "Колелото на времето", да не говорим пък за нещо "по-възвишено" като това, което те карат да изучаваш в училище. А и не са малко случаите, в които една книга може да е перфектна във всяко отношение и просто да ме дразни. Примерно "Дядо Горио" на Балзак - учителката по литература изсипа един куп похвали за стила, сюжета, героите и всичко останало в тази книга(аз пък изсипах един куп ругатни по адрес на грандиозно дългите описания, без които книгата щеше да е поне с двеста страници по-тънка и по-приятна за четене) - и тъй като е учителка, при това с любим роман "Властелинът на пръстените", ще и повярвам. Обаче при все цялата перфектност на тази книга все още се опитвам да изтрия спомена за нея от главата си. Почти съм успял, обаче има доста да работя...
Да се намеся и аз в спора. Не ми се струва много удачно да споменаваме за примери творци от различните епохи в развитието на човешката история, защото тези автори са повлияни от времето, в което живеят и творят.
Балзак, например. Един от най-видните представители на Реализма във Франция, а и в цяла Европа. Книгата му била с много описания- така е. И не само "Дядо Горио", а цялата "Човешка комедия" е такава. Но това е било нормално за тази епоха- творците са обръщали голямо внимание на детайлите и ясния и точен изказ. Но когато я четем, трябва да ги отчитаме тези неща.
За споменатия "Робинзон Крузо". Да, книгата е сериозна литература и едно от най-добрите творби на Просвещението и е много показателна за основните му принципи (най- вече е показателна за основното твърдение на Просветителите, че човекът е център на Вселената).
Спомена се и "Граф Монте Кристо" и колко по-четивен бил романът в сравнение с "Дядо Горио". Има си хас да не е така. Направо щях да се учудя. Все пак Александър Дюма си е типичен представител на Романтизма, когато авторите не са се интересували много от това дали книгите им са реалистични или не, а дали забавляват аудиторията. Че "Тримата мускетари" изобилства ли от детайлни описания. Не мисля. А "Мистериите на Венеция"? А "Мария Антоанета"? А "Кралица Марго"? Все не, не и не.
И тъй като постът стана малко дългичък, ще завърша с едно обръщение към tigermaster. Приятелю, литературата в училище подбраните произведения не ги учим, защото някой е седнал и е изредил 10-на книги, а защото те са показателни за периодите в развитието на литературата през вековете.
If we did not have bad luck, we would not have luck at all.

User avatar
shayhiri
Elder God
Posts: 6111
Joined: Mon Dec 20, 2004 7:15 pm

Post by shayhiri » Sat Aug 25, 2007 1:56 pm

Trip wrote:Иначе, Алекс, на Кард съкращението му е "MICE" - Milieu, Idea, Character, Event. Тия неща грубо отговарят на "Сетинг", "Идея", "Герои", "Сюжет". Той със стил не се занимава, щото за него нарочните пънения на автора да докара елегантен стил преди да си свършил цялата останала работа, са безсмислени.
Иначе, да, Дем е прав, не става въпрос за някое от четирите неща, доминиращо над останалите, а за различни пропорции. Ако го сведем за целите на примера до математика, може да имаме "80% сюжет", "60% стил", "30% герои" и "40% сетинг". Сборът е над 100, защото, както казах, нещата са свързани и всеки един от силно засегнатите елементи може да вдигне стойността на всеки един от по-слабо засегнатите.
Дам, само не можех да се сетя ква е думата с Е, която използва за сюжет. Ми значи, за да сме съвсем точни, трябва да добавим и елемент/категория "идея" или "концепция". Защото сега съм в тъпото положение да вкарвам и най-интелигентната хай-консепт непредсказуема история, и последната Салваторьова бебешка залъгалка в Сюжета. :roll:

Мисля си и за още една необходима категория. "Философия" - в смисъл "животознание". Точно там бих вкарал Пратчет, например, щото никъде другаде не пасва. Както и всеки друг писател, достатъчно интелигентен, за да разбира света около себе си - и да изведе обяснението му в приоритет. Разбира се, горното би могло да е част от останалите елементи - а може и въобще да липсва. :roll:

Иначе, да, разбира се, че рядко се среща тотална доминация на единия елемент. (Но пък два вече е често срещано.) Обаче жанрът мистъри, например, си е чист "сюжет", обикновено - или "идея" според Кард. Character-driven романите (мразим ги) загърбват сюжета за сметка на героите. Голяма част от епик фентъзито си е чист сетинг (и то краден или тъп, обикновено) - най-малкото, щото няма ни сюжет, ни идея, ни герои, ни стил като хората. :lol: А това, че има и "романи", които са "единият гол стил" никой не оспорва.
passer-by wrote:А, сетих се. Гледайте "Големият Стан". В programata.bg беше злостно оплют, ама трейлърът ми допадна, рекох да рискувам и го гледах оня ден. Доста приятна комедийка. Напомни ми на оная другата с Адам Сандлър и затворническия футбол, но в по-добър вариант.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest