Преди месеци един приятел ми прати линк с трейлъра на филма; гледах го и го забравих... Днес ми звънна и ме пита дали съм го гледал, побъркал го, даже не разбрах за кой филм говори ( нещо последните години никак не са ми кинаджийски...) искал да го гледам преди да си говорим...
отидох по обяд; не бях ходил на кино от години...
Мисля, казано в думи прости, че филма е просто страхотен...
За мен "естетически" е много пипнат и си е кохерентен като цяло; тъй че на който му харесва такова кино, не би трябвало да се оплаква; сега дали "посланията" и "препратките" му се разбират или харесват е съвсем отделна тема, но тя не е кинаджийска, а върпрос на предразсъдъци.
Комиксът не съм го чел, не съм го и виждал (изобщо поради ЕГН-то, "комиксите" ги асоциирам най-вече с "Пифчета", където най-зверското си беше "Рахан"

), затова и мога да говоря само за филма "като сам по себе си". Сблъсъкът на интерпретации относно адаптацията е любопитен, на е "специализиран", и относително ирелевантен. (лично аз доколкото чувам, а и като си сещам за "300", приемам че адаптацията си е доста буквална)
Туй за което се обаждам, е само да подчертая значението на музиката в контекста на разговора тук. Значи режисьор правещ филм по комикси, в общи линии е много по ограничен във визията, като веднъж вече разказана по-друг начин; но на това може да се гледа и като вдъхновение, самата визия на комикса да е станала причина режисьорът да избере да я разкаже... Та единствено при музиката във филма режисьора е свободен да прибави или изрази своето отношение към разказа... И тук мисля, че Снайдър е гениален, и успява да го направи "страхотно"... (дори най-негативните реакции върху музиката говорят най-вече за това. )
Какво прави той - обръща символите... Няма случайна песен във филма, всяка от тях е с дълбока и ясна "конотация", като почнем с Боб Дилън, през Саймън и Гарфънкъл, та до Леонард Коен... точно на тези песни прави това, което тези, за които тези песни са "послания" и "истини", а не просто хубави песни, не искат да видят или приемат... Това дразни, защото е очевидно, че това е отношението на режисьора, но това също е естетика, част от "играта" и целен резултат, който като чета, гледам че е постигнат.
( Същото правят самите Саймън и Гарфънкъл по свой си начин в "песента" си -7 O'clock News... наслагвайки върху хубавата коледна песен новини за войната във Виетнам. Посланието е ясно... и бих казал още живо, щото като гледам клипа още някой го живеят
http://www.youtube.com/watch?v=HcGBcJKalrQ
не бих казал, че двамата гениални евреи преживяват издълбоко "Святата нощ", но това им дава свободата да си открият своята гледна точка през песента за нея. Същото прави Снайдър върху любимите песни на хипарията (мои също)... но признавам, че тазодвиженията на мъжки екземпляр под съпровода на Коеновата "Алелуя" е най-доброто постижение... Самата песен напълно си заслужава да се измисли и "пришие" на филма цяла "сценка")
Мисля, че филма е много по-дълбок, многопластов и сложен отколкото изглежда отгоре, но затова и е страхотен; дори да го гледаш "просто така", без всякакъв контекст и неангажирано си е интересен и интиригуващ; а под всичко това се крият твърде много цитати и намигвания, дори снимките по стените не бяха случайни и си носят "историята", които могат да те провокират да го гледаш още и още за да търсиш. (лично на мен онова с "Апокалипсис сега" направо ме утрепа - Вагнер, хеликоптерите, вентиратора, камерата отгоре... Комедианта като един от идеалните войници на полковник Курц, или кога и как американците биха спечелили във Виетнам.......) (или пък луната, Армстронг и г-н Манхатън и култовата реплика "Успех, господин Горски!"...) а колко други неща губим от незнание на политически, а и исторически контекст, или просто изпуснати при първото гледане...
"Пазителите" не е филм за всички, но определено ще има някой,който да се изкефи максимално на него. Аз го направих, и като гледам ще повторя, а като излезе на видео още няколко пъти...
За да се разбере от кои си трябва да го видиш, при това рискуваш да спреш да асоциираш една чудесна песен на Саймън и Гарфънкъл с младия сексуално неопитен Дъстин Хофман, а с погребението на един изрод, който застрелва бременни жени и мирни демонстранти... но това вече са рисковете на изкуството, които всеки сам си ги поема...