Такааа - след като стигнахме най-накрая и до примери от книгата, ще се включа и аз. Първо, нека всеки има в предвид, че книгата е писана в края на 30те и по време на 40те години, в съвсем различно време и обществени порядки от сегашните. В наше време, много неща ни се струват наивни, но те не са били такива тогава. Освен това Толкин не се е славел като много освободен морално, което е резултат на възпитанието и среда, в която е израснал. Така че напълно е разбираемо един режисьор в края на 20ти и началото на 21ви век да има различен поглед върху личностните отношения между героите.
Специално за Фродо и Сам, ще избегна злобните намеци

, просто Толкин сам е споделял, че разглежда отношението на Сам към Фродо като на ординарец към своя офицер. Така Сам се грижи за Фродо, защото чувства че е негов дълг, а не от някакви мерзки подбуди. Знам, че това е направо смешно от наша гледна точка, но тогава не е било така. Това, което Джаксън прави, е да направи тази връзка по-разбираема за днешната публика. Вече фактът, че Толкин отделя много повече място на личния дълг и саможертвата е нещо напълно естествено, като се има в предвид, че "Властелинът" е писан преди началото и по време на Втората световна война. Все пак, аз си признавам, че представянето на Фродо и Сам във филма леко ме издразни, защото опитът да се представят нещата от днешна гледна точка ми се струва половинчат, особено при Сам. Някак си всичко беше прекалено детински, някак си, и имам чувството, че поне Сам можеше да бъде изигран по-добре.
Колкото до Денетор, според мен не беше представен съвсем зле, и това че Джаксън е избрал именно любовта му към Боромир като основна мотивация за състоянието му, изпускайки палантира, не е грешка. Всъщност самата книга споменава, че палантирът е ускорил горделивостта и последващата лудост на Денетор, но в никакъв случай не я е причинил. Сега, според мен малко беше преиграно с този образ, защото поне в книгата идеята беше, че Денетор не случайно е Наместник, и хората го уважават.
От тук и стигаме до Фарамир, който наистина беше доста out-of-character във втората част, след като книгата го представя като някаква по-малка версия на Арагорн (поради което Еовин се влюбва в него, след като не може да има Арагорн). Тук вече признавам, че разширената част на филма наистина добавя към представянето на героите, което е малко жалко, защото можеше да се отдели малко повече време и в кино версията, но нейсе. И споменавайки за Фарамир и Еовин, мисля, че нещата бяха доста умело доразвити във филма, защото в книгата само се подсказваше, но не се и показваше какво става.
Специално за роханските герои, мисля че Джаксън се е справил доста добре, с изключение на мотивацията на Еомер, но тук по принцип стигаме до доста големите отклонения в книгата във втората част на филма, която аз продължавам да смятам, че бяха напълно ненужни. Освен това доста явно изпъква разликата между Теоден и Денетор във филма, където Денетор е просто изкуфял дядка, и затова мотивацията на Пипин да постъпи на служба при него доста куца, докато в книгата е точно обратното, защото Денетор, дори и само Наместник, притежава доста повече величие от Теоден, който е горд и благороден, но владетел на доста по-обикновен народ. Разбира се, фактът че Боромир спасява живота му също има голямо значение, но поне в книгата беше обърнато по-голямо значение на личните качества на Денетор.
За да приключа с хобитите, мисля че Мери и Пипин бяха доста по-добре представени (и изиграни) от Фродо и Сам, особено Мери. Но това си зависи и от самите актьори, поне според мен във филма си личи отношението към актьорската игра в Америка и във Великобритания, както и фактът, че малко американски филмови актьори играят в театъра, докато във Великобритания е обратното. Е, има си и изключения, по-точно Леголас, който можеха направо да го сложат за comic relief, някои от каскадите му бяха толкова абсурдни, че няма на къде. Разбирам, че книгата не отделя почти никакво внимание на Леголас (даже Гимли е застъпен повече), но явно и филмовите студия е трябвало да бъдат залъгани някак си.
В заключение, повтарям мнението си, че екранизацията на Джаксън е добра, макар и не идеална. Сигурно може да се направи и по-добре, но не смятам, че Джаксън е лош режисьор. Освен това той много добре успя да представи атмосферата на Средната земя на екрана, което мисля, че малко хора могат някога да направят, а поне за мен, това компенсира не достатъчното развитие на някои герои, и отклоненията в други.