Posted: Mon Mar 14, 2011 9:12 pm
Питах дядо - турско време са го наричали. И неговата майка също така е казвала.
A Gathering of Shadows
https://shadowdance.info/forum/
Това на Вазов и Ботев също е пропаганда. Няма нищо чудно - хората са искали да вдигнат зажмуцаните гяури на бунт. Трябвало е да им обяснят колко им е зле за тая цел. Това не значи, че поезията и прозата им е изпълнена с фактологически изрядни термини и че обрисува абсолютната истина за онова време. То не е и длъжно в крайна сметка - ква поезия и проза щеше да е тогава? Важно е обаче ние сега да правим разликата между поезията и прозата на Вазов и Ботев и обективната учебникарска истина (доколкото може да съществува такава изобщо).ninja_senso wrote:Според мен една от причините за хиперболизацията по времето на Вазов и Ботев е именно, че много от българите по онова време, особено по-заможните, не са се интересували много от цялото състояние на нещата. Та според мен Вазов, Ботев и т.н. за да се опитат да събудят нещо друго у българина.
Иначе според мен поважното в момента е точно това, което беше написано малко по-горе: майната му, но ние го преживяхме това, оцеляхме и си стъпихме на краката - при това доста стабилно за онези времена.
За съжаление е по-скоро не отминалите 133 години и преди тях 482г, а тези, които тепърва предстоят и които зависят изцяло от нас.
Поздраави
П.П. Нещо много се залиссах, сори
Не е ли по-лесно просто да се изнамери учебник по история, издаден през 30-те години? Там би трябвало да си пише. А нито Ботев, нито Вазов, нито Захари Стоянов са писали по времето на комунизма.Amelia wrote:Аз пък мисля друго за "робството". Това е дума станала популярна през комунизма.
Ботев и Вазов са си писали писанията, когато е имало нужда от тая пропаганда. А от една пропаганда може да има нужда ен на брой пъти в най-различни моменти от историята. Очевидно е някак и това прави този аргумент доста излишен.А нито Ботев, нито Вазов, нито Захари Стоянов са писали по времето на комунизма.
Те са били само първите два века.The Dragon wrote:@Amelia - еничарските корпуси влизат много добре в която си избереш дефиниция за робство.
По-скоро dung-coated.The Dragon wrote:Ами да - крепостничеството си е било sugar coated робство.
В момента нямам време за цялата тема и не ти прочетох зелият пост, но тия реформи са отгоре-отгоре като при руското самодържавие. Имат прекалено тясна социална основа- мюсюлманите се оплакват от промените в реда, раята се оплакват че тия реформи не се прилагат наистина. Има някакво подобрение но е минимално. А Махмуд или май беше Селим III (абе някой от ерата на Танзимата беше) го свалят от трона, защото вече им е писнало от реформи.Zeiss_optik wrote:Струва ми се, че правим една и съща грешка: разглеждаме турското робство като нещо монолитно и неизменно. Всъщност при Махмуд ІІ (1808-1839) положението ни се подобрява. Той е султанът-реформатор, който ликвидира еничарския корпус, премахва тимарската система и ни дава някои права. .
Махмуд ІІ отменя всичко това. Получаваме право да произвеждаме – и хоп: маса занаятчии и еснафски дружества, а в Сливен – първата фабрика. Точно по времето на Махмуд ІІ. Получаваме право да търгуваме – и българските търговци хукват по цяла Европа.
Викаш само два века. Някви си 200 години.Claymore47_Fen wrote:Те са били само първите два века.The Dragon wrote:@Amelia - еничарските корпуси влизат много добре в която си избереш дефиниция за робство.