Баси кефа.Interpreter wrote:
Както разбирам, и проектът с пре- и до-издаването на Маджипур май ще тръгне.
Робърт Силвърбърг
- Interpreter
- Forsaken
- Posts: 3462
- Joined: Sun Aug 07, 2005 5:57 pm
- Location: тук - там
Наскоро приключих първата негова книга, на която попаднах - "Време на промени". Много ми хареса. Най-вече описанието на различния свят, различната религия, толкова ясно и детайлно,, сякаш си вътре във Вилейда Бортан и си принуден да живееш при тези словия, отричайки своя Аз. Доколкото е възможно изобщо да се съди по една книга, чудесен автор.
Земята ни е твърде плитка,
сякаш на небето издълбана
и трепери като водна капка,
Кралят Гарван когато минава.
Моят блог
сякаш на небето издълбана
и трепери като водна капка,
Кралят Гарван когато минава.
Моят блог
- JaimeLannister
- Forsaken
- Posts: 3103
- Joined: Mon Apr 05, 2004 7:31 pm
- Location: Лясковец - София
Скоро с един приятел, луд фен на Силвърбърг, си говорихме колко странна е цялата работа с Dying Inside. Той го нарече „роман с отложено действие”, на мен тая дефиниция много ми хареса.
Изисква доста търпение. Докато четеш много често всичко ти е wtf, трябва да се поизмъчиш, да я приключиш, да мине време, да си помислиш и тогава да разбереш колко е лична и специална. Или пък да не разбереш , защото допускам, че е възможно нашата позиция да е малко повече емоционална, отколкото обективна.
Изисква доста търпение. Докато четеш много често всичко ти е wtf, трябва да се поизмъчиш, да я приключиш, да мине време, да си помислиш и тогава да разбереш колко е лична и специална. Или пък да не разбереш , защото допускам, че е възможно нашата позиция да е малко повече емоционална, отколкото обективна.
If I never meet you in this life, let me feel the lack.
Не знам, мен ме грабна още от първите страници, а някъде по средата вече бях убеден, че е шедьовър. При всеки е индивидуално явно.
Постът на Jaime ми напомня, че и аз трябва да се разтърся за Тайнствата на стената, че я нямам.
Постът на Jaime ми напомня, че и аз трябва да се разтърся за Тайнствата на стената, че я нямам.
Sure your parents might think you're a failure
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!
Препрочитам си Dying Inside в момента. И на второ четене е все така велика. Ето един кратък пример защо. Главният герой е нает от чернокож баскетболист колежанин да му напише курсовата работа на тема древногръцките трагедии за Електра:
Освен това да попитам и какво стана с плановете за издаване в България, за които се говори по-рано в темата. Има ли някакво развитие.Oh God. Oh shit. Shit shit shit. This is deadly. This is no fucking good at all. Could Yahya Lumumba have written any of this crap? Phony from Word One. Why should Yahya Lumumba give a shit about Greek tragedy? Why should I? What’s Hecuba to him or he to Hecuba, that he should weep for her? I’ll tear this up and start again. I’ll write it jivey, man. I’ll give it dat ole watermelon rhythm. God help me to think black. But I can’t. But I can’t. But I can’t. Christ, I’d like to throw up. I think I’m getting a fever. Wait. Maybe a joint would help some. Yeah. Let’s get high and try again. A lil ole stick of mootah. Get some soul into it, man. Smartass white Jew-bastard, get some soul into it, you hear? Okay, now. There was this cat Agamemnon, he was one big important fucker, you hear, he was The Man, but he got fucked all the same. His old lady Clytemnestra, she was makin’ it with this chickenshit muthafuck Aegisthus, and one day she say, Baby, let’s waste old Aggie, you and me, and then you gonna be king—gwine be king?—gonna—and we have a high ole time. Aggie, he off in the Nam runnin’ the show, but he come home for some R & R and before he know what happenin’ they stick him good, right, they really cut him, and that all for him. Now there this crazy cunt Electra, dig, she the daughter of ole Aggie, and she get real uptight when they use him up, so she say to her brother, his name Orestes, she say, listen, Orestes, I want you to get them two muthafucks, I want you to get them real good. Now, this cat Orestes he been out of town for a while, he don’t know the score, but—
Yeah, that’s it, man! You’re digging it! Now go on to explain about Euripides’ use of the deus ex machina and the cathartic virtues of Sophocles’ realistic dramatic technique. Sure. What a dumb schmuck you are, Selig. What a dumb schmuck.
Sure your parents might think you're a failure
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!
Наскоро прочетох "Тайнствата на Стената". Впечатления (плюс спойлъри, вероятно):
Стил: четох я в превод, та не мога да се изкажа много авторитетно - не мисля обаче, че е лош. Пещерата на Кавнала например е пример за майсторско описание... според мен.
Герои: има ги, ама дотам. Полър може и да се е развил от началото до края на книгата, но не го забелязах - искаше да се качи, качи се, дотам. Имаше няколко готини момента (с Хенди например, или когато се сдобри с Мурмут), обаче като цяло мнението ми е, че в тази книга на героите просто не е обърнато специално внимание. Героят-разказвач можеше да бъде сменен или дори убит по средата на книгата, без тя да загуби нищо.
Идеи (философски и други): тука вече книгата блести. Писана е с много въображение и те кара да се замислиш (е, мен ме накара), не разчита само на въздействия. Между другото, останах с много силното впечатление, че е написана само заради идеите: очевиден пътепис с послания в края. На моменти имах чувството, че я чета заради финала и за да видя какъв ще е следващият показал се изрод... и без друга причина. Не ме разбирайте погрешно, това ми хареса
Verdict: много, много добра. Ще се търси и друго от автора.
Стил: четох я в превод, та не мога да се изкажа много авторитетно - не мисля обаче, че е лош. Пещерата на Кавнала например е пример за майсторско описание... според мен.
Герои: има ги, ама дотам. Полър може и да се е развил от началото до края на книгата, но не го забелязах - искаше да се качи, качи се, дотам. Имаше няколко готини момента (с Хенди например, или когато се сдобри с Мурмут), обаче като цяло мнението ми е, че в тази книга на героите просто не е обърнато специално внимание. Героят-разказвач можеше да бъде сменен или дори убит по средата на книгата, без тя да загуби нищо.
Идеи (философски и други): тука вече книгата блести. Писана е с много въображение и те кара да се замислиш (е, мен ме накара), не разчита само на въздействия. Между другото, останах с много силното впечатление, че е написана само заради идеите: очевиден пътепис с послания в края. На моменти имах чувството, че я чета заради финала и за да видя какъв ще е следващият показал се изрод... и без друга причина. Не ме разбирайте погрешно, това ми хареса
Verdict: много, много добра. Ще се търси и друго от автора.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests