Page 1 of 4

Избрани филми в Дома на киното с лекция - безплатно :)

Posted: Mon Jan 30, 2006 1:29 pm
by Ghibli
http://www.filmmakersbg.org/film-academy.htm

Супер изглежда, аз бих отишла утре. Желаещи има ли? Свободен вход = поне час по-рано там, но с компания няма да е скучно :)

Posted: Mon Jan 30, 2006 2:21 pm
by zhivik
Благодаря за топика - бях прочел някъде, че ще има такива прожекции, но бях на път напълно да забравя - дано да успея да се измъкна по-рано от работа, че сигурно ще е тъпкано ...

Posted: Mon Jan 30, 2006 3:06 pm
by Xellos
Ни Щъ лекции.

Posted: Mon Jan 30, 2006 3:09 pm
by Jaar
Е, хайде, де, поне да си спомниш доброто старо време? :P

Posted: Mon Jan 30, 2006 3:16 pm
by Xellos
Ччч малкия, не съм чак толкоз стар ;ррр Освен тва ми влизат в работното време ;(

Posted: Wed Feb 01, 2006 9:30 pm
by Ghibli
Та така, първата лекция беше много хубава и забавна, филмът - много добър, въобще - не съжалявам никак :)

Живик, ти успя ли да отидеш?

Posted: Thu Feb 02, 2006 10:01 am
by Roland
Мен лично ме влече само Лиля Завинаги на 27-ми юни, но горещо го препоръчвам на всички. Много тежък, но смислен според мен филм :)

Posted: Thu Feb 02, 2006 11:48 am
by zhivik
Ghibli wrote:Та така, първата лекция беше много хубава и забавна, филмът - много добър, въобще - не съжалявам никак :)

Живик, ти успя ли да отидеш?
По закона за всеобщата гадост, точно този ден ми се случи да имам страшно много работа, и когато приключих вече беше почти 8 вечерта. Тъкмо щях да питам как е било - какво да се прави, ще гледам да успея следващия път ...

Posted: Thu Feb 02, 2006 12:32 pm
by Ghibli
Жалко, съчувствам ти :)
Ще се опитам да преразкажа малко от лекцията, колкото мога. Основно темата беше киното като изкуство, връзките между двете неща - кино и изкуство, и как киното се е развивало. Защото, макар да сме свикнали да го възприемаме като такова, то е започнало като решение на чисто технически проблем от инженери, химици и т.н., без намек за статуса и постиженията, които има днес. Забавни фрагменти:
- Максим Горки, когато като млад журналист попаднал за пръв път в "света на сенките", изказал удивлението си от това чудесно технологично постижение, но и предположил, че много бързо ще почнат да се правят сцени от типа "Анфиса в банята" или "Анфиса излиза от банята". (името на жената беше друго, но не го запомних)
- 1914, 20 години след началото на киното. Корней Чуковски се изненадал, че в киното зрителят до него не носел пола от палмови листа и нямал кокал в носа - в началото киното е било “занимание за троглодити”, съвсем непрестижно развлечение за долните класи, неграмотните, бедните, и е нямало нищо общо с високото изкуство в представите на хората. Следва обратната вълна на теоретиците, които възпяват киното като най-висшето сред всички изкуства, плод на машинния век (а тогава индустриализацията все още е била хубаво нещо) - превъзнасяли се, разбира се, но са се опитвали да го наложат като изкуство.
- Айзенщайн: “киното разказва като бушмен” (вместо да каже, че го гони лъвът, той казва “бушмен бяга - лъв бяга”.) (представихте ли си монтажа?) - много хубаво представя проблема да се разкаже история в картини. Много по-трудно е, отколкото с думи и именно затова писмеността се налага пред картините като начин за разказване, въпреки че възниква по-късно. На писателя му е лесно - пише как героят седи в стаята и си мисли за жена си, която е отишла в друг град. А с картини как да се покаже това? Седи някакъв, пули се в камерата и ха познай за какво си мисли :) Първоначално (слушайте, тук става много интересно) са слагали едно балонче над главата на човека и в него сцената, за която си мисли. (Комикси! Възхитих се.) После се намерил един гений, Грифит, който измислил асоциативната връзка между два кадъра - показва жената, която гледа от кея, показва после мъжа на брега на острова, където е корабокруширал - нов похват, нещо, което сега приемаме за даденост, но тогава никой не го е бил измисли още. Продуцентите го питали какво е това, и той е трябвало обяснява, “това е жената, която мисли за мъжа си”, да се бори и да се доказва.

Не запомних всичко, за съжаление...

Самият филм "Моя скъпа Клементайн" (http://imdb.com/title/tt0038762/) е класически уестърн, режисьор - Джон Форд. Имаше по малко от всичко. Смях се, вълнувах се, възхитих се на сцената-гонитба на препускащ впряг от 6 коня, която слага в малкия си джоб всичките тия автмобилни екшънчета...

Posted: Thu Feb 02, 2006 8:25 pm
by zhivik
Ghibli, много благодаря за краткото резюме, единственото лошо е, че още повече съжалявам, че не успях да отида :( Е, да се надявам, че следващия път ще имам повече късмет, все пак има още 11 прожекции до края на годината :)

Posted: Tue Feb 28, 2006 8:24 am
by Yan
28 февруари 2006, вторник, 18.30 часа

ИЗВЪНРЕДНИ МЕРКИ

- Случаят Фуртвенглер -


Великобритания / Франция, 2001

(с любезното съдействие на Van Kris Films)

Режисьор:
Ищван Сабо. Актьори: Харви Кайтел, Стелан Скарсгаард, Мориц Блайбтрой

Лектор - проф. д-р Владимир Игнатовски

Posted: Tue Feb 28, 2006 9:12 am
by Roland
Never heard of this one. Някой нещо да каже?

Posted: Tue Feb 28, 2006 9:31 am
by Yan
http://imdb.com/title/tt0260414/

Като цяло се води много хубав филм.

Posted: Tue Feb 28, 2006 10:16 pm
by Ghibli
Филмът се оказа наистина великолепен. Покрай историята за съда, на който е подложен бележитият немски диригент Фуртвенглер (най-добрият диригент на века, както го наричат) след края на Втората световна война (с обвинение, че е сътрудничил на нацистите) всъщност виждаме разказ за истинския смисъл, който не трябва да се забравя, за това какво е било да се живее в такова време...
За съжаление каквото и да кажа, ще е слабо. Трябва да се гледа, препоръчително в кино.

Posted: Mon Mar 27, 2006 4:17 pm
by Ghibli
Напомням и каня всички интересуващи се да се присъединят утре :)

Трета прожекция - 28 март 2006, 18.30 часа, Дом на киното

"БАЛЪТ"
Италия / Франция / Алжир, 1983, 110 мин.

Режисьор: Еторе Скола.
Актьори: Кристоф Олрайт, Азиз Арбия, Шантал Карпон
Лектор – проф. д-р Божидар Манов