Принципно си прав за това, че определението на "прекомерно" много зависи от много неща - но именно от много неща, а не само от субективната преценка

Главното, което имам предвид, е, че определението за "прекомерно" за всеки един недостатък на характера зависи до голяма степен от нормите на конкретното общество в конкретното време.
Основната идея със записването на "смъртните грехове" в религиозна книга все пак е била опит за подтикване на хората да се държат така, че обществото като цяло да оцелее и да добрува - а заедно с обществото и отделните хора. Мрррф... не говоря за някакъв вид алтруизъм, пълно себеотрицание, живот само и изцяло за благото на обществото, никаква мисъл за собственото добруване и т.н. - това, както няколко пъти е показано исторически, е сложно, не се връзва много добре с човешката психика (или с инстинктите за самосъхранение) и поне досега не е открит начин да бъде направено "както трябва"

Имам предвид по-скоро това да не живееш живота си
само и изцяло за себе си, а от време на време да се замисляш дали някои постъпки, дали нещо, което ще направиш или няма да направиш, няма да навредят на хората около теб, на роднините ти, приятелите ти, а и на не толкова близки и познати хора, повече, отколкото ще ти донесат полза на теб.
От тази гледна точка различните общества са поставяли различна тежест на различни качества на характера, но някои недостатъци общо-взето винаги са били смятани за, ммм, неудобни и неподходящи, когато някой индивид ги прилага в големи количества. Разбира се, мога да дам и конкретни примери:
- леността в големи количества води пряко до живот на гърба на другите и до това съседът ти и брат ти да се мОрят на нивата, докато ти си лежиш вкъщи и не си мърдаш пръста дори една книга да напишеш, ако щеш;
- алчността в големи количества може да доведе до няколко неща - или абстрактното концентриране на било пари, било други ценности, в твоята къща, без те да се връщат обратно в обществото, при което доста други хора могат да обеднеят (говоря за алчност в *големи* количества, в мащаба на племенен вожд, градоначалник или дори цар), или до доста по-разбираемото ламтене за нещо и пренебрегване на други нужди - примерно имаш си най-голямата колекция от златни и диамантени яйца на Фаберже в областта, ама вратата на гаража ти хлопа от години, а децата ти ходят на училище с изпокъсани стари чанти;
- лакомията в големи количества може да има някои от последиците на алчността, може да има доста по-преки последици, като примерно брат ти и детето ти да са недохранени, защото ти изяждаш всичко, а може да има и много по-преки последици за здравословното ти състояние
Та така... все пак във всеки момент от времето, във всяко общество *има* някакви повече или по-малко общоприети норми за поведение, които включват някакви граници на личните щения. Да, не са *точни*, да, за различните хора различни неща биват толерирани в различна степен, да, за различните общества ударенията са на съвсем различни места - но някаква дефиниция за "прекомерно" *винаги* има.
Eric: I use my sword to detect good on it.
Ed: It's not good, Eric. It's a gazebo.