Moridin wrote:Не говорим какво е "редно", защото "редно" е
АБСОЛЮТНО въображаема категория без никакъв смисъл.
Та така. Морален релативизъм. Звучи добре. Създава усещане за свобода. И определено звучи съвременно, уж живеем в постмодерна епоха, пълна с несигурност и т.н.
НО създава един огромен проблем, който няколко човека явно са усетили и за съжаление се опитват да защитят - че АБСОЛЮТНО всяко поведение може да бъде защитено.
Моралният релативизъм често е просто замазване на липсата на емпатия. Някой страда. Вместо да изпитаме съчувствие е много по-лесно да си кажем, че това е част от "културната му среда". Също така очевидно създава чувство за превъзходство към тези, които се опитват да мислят етично, тъй че е all win.

А как да мислим етично, след като нищо не ни е дадено от горе? Ами няма лесен отговор. Да, във вселената е твърде вероятно да няма запечатан абсолютен морал. Но все пак могат да се открият някои практични правила.
Moridin wrote:Седнали некви европейски варвари да учат хилядолетни цивилизации как работят видиш ли нещата. Баси смеха.
Culture is overrated. Това, което се има предвид под култура и традиции всъщност са навици, които са получили "свещен" характер от хората, които ги практикуват. Доста от тях са дребни и безобидни, като връзването на мартеници, което го правим всички, въпреки, че в повечето случаи дори не знаем за какво го правим, освен "за здраве". Други са имали практичен смисъл отдавна и с времето са се превърнали във важна част от културата. Индия е имала нужда от кастите си, за да поддържа ред (както и идеологията за кармата, за да поддържа подчинение сред "по-нисшите"). Мюсюлманите и евреите са имали нужда да спрат яденето на свинско, за да се избягват болести. И т.н.
Щеше да е чудесно ако темата за културата не се беше появила в тази тема. Абсолютно грешно е като делим светът на НАШ и ТЕХЕН. Изключително отвратително е като очакваме хората да имат право на свобода само в НАШИЯТ си край, а другите не заслужават, само заради мястото, където са се родили.
Тук не сравнявам култури - естествено, че в Европа и САЩ има много лоши неща. Нито подкрепям военна интервенция в Близкия Изток. Идеята на темата е много по-проста - правото на категории като "добро" и "зло" въобще да съществуват.
Moridin wrote:За много хора приличната заплата без особена работа, здравото семейство и националната гордост ги прави по-щастливи от някаква си свобода да пътуваш в чужбина и да казваш, че Тошо е гъз.
Тук се хващаш точно за американската пропанда, че в САЩ има Свобода, която трябва да разпространяват из света, вииш ли. Свободата не е нещо, което се измерва с имаш/нямаш. Свободата е възможността да правиш избори. Един клошар не може да прави никакви избори, както и "еманципираните" жени-шлосерки. От друга страна способността да се издържаш, с което толкова хвалите социализъма, също е свобода. Друг пример е как много американци в момента се борят за свободата да имат здравеопазване, което да излезе по-евтино за мнозинството.
Moridin wrote:пълни абстракции, несвързани по никакъв начин с излъчване на ендорфини (which it is ALL about)
А откъде си толкова сигурен?

Така не налагаш ли своя собствена морална система на света? Ами ако по някаква причина страданието е what it's all about?
Но няма да споря за това. Все пак един от любимите ми цитати е от Тимъти Лиъри - "It's good to feel good, it's bad to feel bad".
Така че нека приемем това за абсолютна (:)) истина.
Свободата само по себе си не значи щастие естествено, но означава възможността да го постигнеш. Хората са различни. Всеки иска нещо, но тези неща са различни. Абсолютно е възможно, че доста хора биха предпочели робството, ако могат да си гледат спокойно живота. Ами тези, които не искат? Наистина ли би им отнел възможността изберат нещо друго, само защото са се родили в Саудитска Арабия например?
А ако толкова те дразни комерсиализмът (ОМГ!! БОЛКАТА), винаги може да се замонашиш, да отидеш при амишите и т.н.
От друга страна има неща, които носят единствено нещастие на жертвите си - домашно насилие, изнасилване, етц... И това ли трябва да се защитава? Мога да ти кажа с голяма доза сигурност, че момичетата от примера ми по-назад въобще не са се интересували в каква култура живеят, когато са изгарали живи заради религиозната полиция.
Та така. Надявам се някои хора да почнат да се замислят малко повече, преди да почнат да защитава робството (камо ли сексуалното). Моралният релативизъм може да звучи страхотно, но както написа Роланд
Uh... in what way does that help girls who wish to take voice lessons but are forbidden?
п.с. За Южна Африка сегрегацията е било израз на традицията си да доминират черните, която произлиза от ВЕКОВНАТА колонизационна политика на Британската империя. Как така западните "мисионери" са имали наглостта да налагат ембаргота и т.н., вместо да ги оставят на мира?