Но много интересен ефект: преди да наотварям спойлерите, си бях създал впечатлението, че @Roland, @Lyanna Stark & @Nikireads главно я хвалят, докато @Ambartanen & @Shamajotsi главно не са я харесали, и бях готов да споря. После като отворих спойлерите, гледам че Роланд се е оплаквал от почти всичко, а Андрей реално е хвалил бая, вкл. основната сюжетна линия Та стана малко ни така, ни така. Впрочем @The Dragon още го чакаме от Бали да пише ;Р
По структурата:
- Spoiler: show
-
Харесаха ми няколко неща тук: първо камерността. Цялото действие реално се развиваше в Кулата, с много кратки отклонения до Емул и Шейдсмар + ретроспекциите, и това ми дойде супер освежаващо след постоянното скиторене по картата в предишните томове, а и остави достатъчно място за развитие на основните герои в книгата.
Второ по-скоро ми допадна експериментирането с гледните точки, т.е. че Далинар/Ясна и Адолин/Шалан се губеха за големи части от книгата, а не бяха равномерно разпределени. Тук не мога да кажа това по-добре ли е, или по-зле, но ми допадна, че е ново.
Както повечето от вас, смятам ретроспекциите за пълен disgrace. Като цяло въпреки че Венли много ми хареса, трябва да призная, че първо тя изобщо не беше фокус на книгата, а трябваше да бъде (!!!!) и второ, промяната в нея прекалено рязко някак идва. Фокусът беше изцяло в Навани....
Не споделям критиките и даже не ги разбирам кои сюжетни линии свършват в нищото или не са развити? Според мен всички си бяха напълно адекватно завършени, като единствено линията на Далинар ръшваше здраво и беше доста хаотична, но дори там не бих казал, че нещо не беше завършено адекватно. Та тук ми е интересно @Ambartanen какво конкретно визира.
Не ми хареса, че вече няма готини интерлюдии със случайни герои, всички станаха обвързани с основния сюжет :/
- Spoiler: show
- Всичко доста предвидимо тук. За Лирин вече сте писали: ужасен! Венли както казах ми беше малко никаква, много симпатия към нея, но както е писано по-нагоре големият ѝ ривийл беше структурно опропастен и никой не му обърна внимание.
Каладин: супер! Нула критики тук. Чудесно разписана арка, много реалистични падове и върхове, единствено бих скипнал мотането в началото и покрай болницата, ужасна скука. Но финалните сцени с него бяха ОМГ.
Навани: единствено техникалитис по фабриалите бяха лека скука, но оттам нататък научната част със светлините и надлъгването с Рабониел бяха тоталният хайлайт на книгата (въпреки че малко нанагорно ми идват три вида светлина + три микса между тях + три анти светлини... как не стигнаха и до анти-на-миксовете, не знам....). Сандерсън много се е вживял в психичните състояния, окей, готино и го оценявам високо, ама при Навани не ми се получи много органично нейният imposter syndrome. Просто Сандерсън се опитва да пише два персонажа: супер кадърна и бойна леля-учен-кралица-с-твърда-ръка от една страна и несигурна в себе си зубърка от друга страна... и двата не овърлапват винаги много добре. Но много ми хареса цялата арка с провалите ѝ да излъже Рабониел и с убеждаването ѝ на Сиблинга.
Калак: много интересен персонаж, мотивацията му е малко в гъза, но определено е от по-интересните хералди, особено с тая връзка с Ба-Адо-Мишрам.
Ишар: готин туист за това, че никой всъщност не го харесва и е неприятник, но и той се очертава да е по-интересен. Естествено нула логика той да е бил основно действащо лице в унищожението на Ашин и после всички да го приемат за мастър-хералд.... но както и да е..
Сзет: огромно разочарование. Не знам що Сандерсън е решил да го прави такъв психопат, много out of character ми дойде, и по тъп начин придвижваше сюжета на няколко пъти.
Варго: много ми дойдоха старческите му оплаквания, виж ето тук бих рязал определено. Бая репетативен, а краят.. айде за това след малко.
Рабониел и Лешви: страхотни! Единственото, което не ми допадна, бяха напълно случайно плясваните сякаш ѝ е скучно инфодъмпове, които Рабониел правеше на Навани и Венли. Но изключвайки това, страхотна мотивация, много присъствие и чудесно навързано действие. Лешви ми изпадна малко в миманса (а и все още ми се губи защо трябваше баш тя да закриля Моаш) в един момент, но в началото и в края - много сърца.
Далинар, Ясна и Хойд: честно казано всички бяха малко скучни тук, просто твърде малко екранно време.
Адолин: много добре изпълнена арка, като цяло предвидима, но много ми хареса сцената с Мая в съда и не го бях предвидил това развитие изобщо! Съмнението в себе си малко фалшиво идваше при него, но горе-долу си постигна ефекта. Хареса ми, че не измени на стила си и до края се обръщаше към доброто у всички. Спасяването на Нотум беше тотален връх.
Шалан: вие сте казали повечето... няма логика в арката ѝ, просто няма... честно казано няма грам логика и в изоставянето на Мрейз, вместо да го води за носа... не знам, интересно ми беше какво ставаше с нея, но повечето се оказа безсмислено и нелогично. А-ха моментът със спрена беше доста предвидим. За Шалан най-много споделям критиките към книгата.
Одиум/Рейз: пълен погром, разочарованието ми не знае граници. Толкова никакъв злодей направо не съм очаквал от Сандерсън, просто никакво време не му се остави да се развие като хората и в ретроспекция цялата линия на Хойд дотук изглежда абсурдна. Само баба ми не го въртя на пръста си тоя.
- Spoiler: show
-
Плот-туистът накрая ми дойде УЖАСНО изсмукан и отникъде. И ако това е било "чаканата от десетилетие" сцена дето искал да напише Сандерсън, то тотално мех. Много повече трябваше да се изгради Одиум и някак си не чак толкова нагласено трябваше да стане всичко с меча. С толкова хайпване на Рейз той дори да не се усети, че Найтблъд е от над година в Рошар.. хем знае за Сзет, хем работи с Таравангиан, хем тоя меч всеки льольо го усеща, че е проблемен.... тотално не се връзва, тотално. Да не говорим, че кой ползва истинското си тяло във визии? И някакъв хлипащ дядо на сто двайсет и шест години просто ей така СЪС СИЛАТА НА ИЗНЕНАДАТА ще му забие меч в гърдите. Абе изобщо, ужасно куца сцена.
Аз съм в лагера, че Култивация по-скоро ги е сметнала нещата и Таравангиан си прави сметките без кръчмаря. Ама не бих се учудил и да е съвсем тъпо... И епилогът с Хойд не ми вдига надеждите..
Отделно от това, доста яко стана с разкритията по Рекреанса и историята на певците също, това ми бяха любимите части, а като Лешви се зарадва, че спреновете се завръщат, мега драго ми стана! Нямам търпение да се разбере какво става с Мишрам и кои точно Unmade са почнали да почитат в Шин и изобщо какво са Unmade-ите.
За Моаш съм съгласен с критиката на Андрей... нищо смислено при него и POV-то му беше излишно, но тук сега става по-интересно дали само Рейз си го харесваше или и Варго ще го признае, особено във връзка с този Ел (който също изглежда доста интересен образ). Смятах, че той ще е шампионът, но май няма да е той.
- Spoiler: show
-
Честно казано, не съм фен на това за Тайдакар... някак си не ми се връзва изобщо. Също мисля, че е едно от по-зле хендълнатите навързвания в Космера, щото наистина има немалко хинтове (към тези от @Lyanna Stark в статията в ШД бих добавил и това, че Иятил, която е южноскадрианка, му е явно някаква дясна ръка) за това развитие, но някак си няма достатъчно яснота защо бихме мислили в тази посока.
За веригата от Треноди мисля, че "земята на мъртвите" е достатъчен хинт, впрочем по форумите мислят, че това е подарил Мрейз на Рабониел, но на мен ми приличаше по-скоро на сфери със светлина, което да беше в сандъка, знам ли.. Това с пясъка ми дойде малко много, колко па пясък могат да прехвърлят, че чак да го мяташ из въздуха, белким светне за спрен... не знам.
Интересно е все пак каква е игратa на Ire, в Тайната история бях решил, че само конкретно са отишли там заради Лерас, но те явно си скиторят из Шейдсмар навсякъде. Дано имаме повече информация и за тях скоро.
Новите шардове са интересни основно като лейбълнати от Варго за "broken gods", ама това с участието на Mercy при Ambition определено е доста странно, както и реакията на Сазед изобщо. Остава и въпроса с тоя Фойл от арс-арканума на края. Дано не си останат тези неща само на споменаванка
МНООООГО ме изкефи тотално офхенд разкритието на името на Култивация (впрочем кой според вас е писал този ръкопис???), както и расата ѝ де. ТОВА беше готино хендълнато Космер навързване.
- Spoiler: show
- - Каква беше светлинката, която изскочи от chasmfiend-а в ретроспекцията на Ешонай в бурята? Timbre? Не се връзва много.
- И като стана дума и препрочитайки обратно Words of Radiance, защо по дяволите Стормфадърът позволи на Ешонай да обвърже войдспрен и да предизвика Бурята, като уж всичко дава да спре Одиум? Разбирам че е прост гъз и много се вживява да се прави на природна стихия, но втф, при положение че се намеси на пет други места?
- Таравангиан даде мило и драго с последни сили и лиги да спре Одиум и накрая... това някак не обезсмисли ли ЦЯЛАТА му арка в тая книга?
- Лифт ще става ли Nightwatcher Bondsmith с тия мегаумения на скиторене из чужди сънища, или няма да става?
- Нещо в цялата работа с Калак и Рестарес е ужасна каша. Нали иска да се маха от планетата? Цялата адженда на синовете на Honor изобщо не се връзва с целите му?
- И като стана дума, поведението на Nale също е ужасна каша. След като буквално обсъжда с Гавилар идването на войдбрингърите и очевидно е наясно, че Калак работи в тая посока със Синовете (нищо че няма никаква логика да го прави), защо се прави после на ударен, че Радиантите се връщат и трябва Лифт да го убеждава в Edgedancer? Освен всичко друго, за разлика от другите хералди, той Е Радиант, което значи, че има спрен, който не може да не е наясно какво става при останалите Нахел спренове и че са почнали пак да бондват хора. Това е напълно wtf. Не по-малко неясно е и защо след като цяло живот е знаел, че певците са собствениците на планетата, чак сега реши, че трябва да следва техния закон - това още от трета книга е голямо ВТФ де, но се надявах тук да го изяснят. Е не го изясниха.
- Ако Axendw-нещо си наистина е worldhopper-ка и терисянка, то: (а) откъде сдоби Улим и това значи ли, че уърлдхопърите могат/искат да ходят на Брейз? (б) защо по дяволите причини всичко това, какво им помага на скадриалци или на гостблъдци връщането на Одиум в Рошар? По ми допадаше моята идея, че е изперкал Хералд....
- Откъде все пак Гавилар е намерил анти-светлината?
- Какво точно се опитва да направи Ренарин?
- Защо Ел казва "newest Odium" все едно е имало повече от двама...
- ЗАЩО ВАШЪР НЕ НАПРАВИ НИЩО ПО ВРЕМЕ НА ИНВАЗИЯТА ЗА БОГА