Post
by Mat Kauton » Fri May 14, 2021 1:45 pm
Отдавна съм казал, на всеослушание, че Сандърсън ми е любимият автор, но който не го знае - да го знае.
Ще коментирам поредицата Дръзки, и ще започна с Към Небето
Към Небето е освежаваща книга, която по-всичко личи ще бъде филмирана. Книгата има много общо със Сагата за Ендър, но ако трябва да сравнявам с филми бих заложил, че има и влияния от Топ Гън - едни пилоти се учат в една база, а също имат и истински сражения. Като сила на книгата отбелязвам леките диалози и хумора на Ем-бот, така и това че няма характерна любовна нишка с която са характерни много от тийн-фентъзитата напоследък (например тези на Касандра Клеър); не е без значение, че книгата поставя и философски проблеми, например че адмирал Железен Юмрук не може пълноценно да използва кораби и пилоти в едно кастово общество, защото връзкарите се спасяват по време на война, ав същото време е принудена да се откаже от качествен пилот; представени са двете гледни точки - на Спенса и на адмирал Железен Юмрук, т.е. тук с времето се разкриват причините за позицията на антигероя и те са основателни. Към небето е книга, която надгражда характерите с времето, тя носи нови и нови знания с всяка страница
Ако трябва да се дразня на нещо, то е че при Сандърсън почти всеки герой е сирак (Ритматистът, Към Небето, Вин от Мъглороден и пр.)В това отношение предпочитам да чета Робин Хоб. Но човек не може да има всичко. Лично аз смятам, че Дръзки е една от най-добрите поредици, които съм чел в последните 10 години, а те са доста.
И ви я препоръчвам. Книгите са общо 4, две са изезли /Към Небето, Към Звездите/ а превода на трета се очаква към ноември тази година.
@ Matriм Много е важно доколко разширяваме понятието "фентъзи"* и какво разбираме под "успешен" да имаш 1 милион печалба? да имаш 10 милиона? да имаш 100 милиона приходи от книги?. Има доста жени-писателки на фентъзи и фантастика - Робин Хоб/МаргаретЛидхолм, Луис Бюджелод, Джоан Роулинг, Касандра Клеър, Сара Маас,, Урсула Гуин, Вероника Рот, Сюзън Бет Пфефър, Мери Лу, и т.н. списъкът е дълъг. Спорно е доколко и Ан Райс пише ужаси, и дали на тях не трябва да се гледа като на фентъзи с елемент на психо /например Вещиците Талтош/. От по новите писателки вероятно можем д а споменем имената на Наоми Новик и Катрин Арден Всяка от тях е спечелила милиони от книгите си.
Относно поредиците - без значение дали си мъж или жена някои хора пишат стегнато, други не Сандърсън и Хоб (в активният си период) са примери за хора издаващи по една книга но година-две, Мартин издава една книга на пет-шест години, а по основната поредица не е издавал нищо от десет години. Тук няма значение дали си мъж - жена, а дали си мързелив и дали си егоманиак
*Ан Райс можем ли да я броим за фентъзи или н е? Ами Лъвкрафг? Ами Р. Леймън? Пратчет е твърде нестандартен, побира ли се в жанра "фентъзи"? Зелазни размива границите на фентъзито и фантатиската. Въобще какво е фентъзито? Границите са малко неясни