Post
by Random » Sun Dec 04, 2005 6:35 pm
Леко ме мързи да пиша, а и съм изпуснал разгара на спора, но като 12-класник си мисля, че мнението ми ше има някаква тежест точно в тази тема.
Българската литература трябва да се изучава, естествено. Смешно е да се тупаш по гърдите, че си големият европеец и прочие и в същото време да си тотално незапознат с литературата на собствената си страна. Щото нали именно това се цени в Европа - националната и културна идентичност. Да, НО...
Не може години наред учениците да учат Вазов, Вазов и пак Вазов. Добре, направил това и онова, признаваме му го. Само че неговите постижения са значими в конкретната историческа ситуация, какво ме бъркат мен 2/3 от произведенията му, които нито могат нещо да ми дадат, нито са някакъв атестат за литературно майсторство. Има какво негово да се прочете, дори е задължително за всеки българин да прочете и почувства, но това е максимум 1/3 от изучаваното в у-ще.
История Славянобългарска, разните му там Жития, Библията, За Буквите, ТОНОВЕТЕ песни в прогимназията и още какво ли не. Какво, дявол ги взел, ми дават тези неща? Че те са писани преди толкова време, в съвсем различни реалии, за коренно различни хора, на мен какво ми дреме за тях и как ще ми помогнат или ще ме грабнат? Спомагали за усилване на българското самосъзнание и подобен крап. Не е така, само ми лазят по нервите, губят ми времето и ме отвращават от тъпата ни образователна система.
Гео Милев, Елисавета Багряна и още сума автори, които са набутани в учебниците, само заради бройката. Може и да са били значими творци за времето си, но днес? Безспорно има български поети и писатели, които си заслужават и които съм изучавал с кеф - Смирненски, Хайтов, Вапцаров, Яворов, Ботев, Йовков, Далчев донякъде. Само че ситото трябва да се задейства. Половината автори, които се изучават са пълна загуба на време, обща култура бла-бла, не мерси, и сам мога да си попълня общата култура и то по-добре. По-важното е един ученик да бъде инициран за каузата на четенето, ако ще Дан Браун да чете,ако му е интересно - по-добре отколкото да се засилва отвращението към литературата у него. Литературата може и да е наука донякъде, но вижте какво се случва, като обърнеш изкуството на наука - безброй книжки с анализи, безброй учители, даващи частни уроци и море от млади хора, за които литераурата е скука и неприятно/непонятно задължение. Съквартирантът ми готви изпит по литератута за СУ. И човекът е като побъркан, нищо не хваща, само преписва изречения от n на брой учебници, щото едикойси преподавател проверявал темите и неговото мнение било важно. Много хубаво, но това зазубряне и идиотско възпроизвеждане никъде го няма по света. Чужденците, от които нали сме по-умни, учат къде-къде по-стойностна литература и биват окуражавани поне до известна степен да разсъждават върху нея.
Нямам нищо против да изучавам българска литература, стига да е качествена и да не ме затормозява. Защо да не се пресее 1/2 от сегашното съдържание на учебниците и да не се добавят по-стойностни произведения, по-модерни и интересни за учениците? Част от проблема е и нежеланието/неспособността на учителите да се пригодят към някакви по-разчупени учебни планове. Защото истината е, че голяма част от педагозите не са достатъчно подготвени, пък и нямат и желание. По английски тази година учим Джойс, Хемингуей, Хелър, Вонегът и Стайнбек. Само дето така го и учим. Даскалът спи и даже ме съмнява, че е чел всички произведения, а 3/4 от класа въобше не си представят, че може би би им било интересно да прочетат съответната книга, да я разберат и обсъждат. Вместо това си чакат листчето са анализи, свалени от gradesaviour.com примерно, зубкат си ги и после се оплакват, че не им преподавали качествено в даскало. Еми така са научени - да зубкат чуждата критика, а наложи ли им се да мислят изпадат в паника...