Трябва ли Паолини да бъде съден за плагиатство?
Аз изобщо нямах в предвид финансовата/правната част на проблема, а по-скоро същността, че Паолини далеч не е първият, който смила разни популярни сюжети в смес за масовата публика в САЩ. Разбира се, ясно ми е, че заглавието на темата е по-конкретно, ама дискусията се обърна доста в посока "ама как може някой да го харесва", и затова го подкарах в тази посока. Е, явно има кой да чете подобни бози, както се вижда.
Колкото до чисто финансово/правната страна, подкрепям мнението, че Паолини дължи пари за авторски права, макар и да има формално само "взаимстване" на идеи. Нормалните хора си плащат за авторски права, освен в случаите, когато вече са изтекли по давност. Примерно, Cruel Intentions ("Секс игри" беше преведен, ако не се лъжа) е доста смляна версия на "Опасни връзки", като за американски тийнейджъри, и не се разбира много-много, но си е изрично посочено кой е оригинала. Същото важи и за музиката - между другото, онова с Horny Horny Horny се нарича ремикс
, другата често използвана форма е семпъл (виж Уил Смит, повечето му хитове използват семпъл от нещо старо), и разбира се имаме кавър версиите (или remakes в киното).
Все пак, границите често са мъгляви и често са се водили дела доколко дадена идея/мелодия/сцена/образ е взаимствана в нарушение на авторските права. Например, в началото на 80те имаше един много шумен процес срещу Джордж Харисън за това, че е взаимствал мелодията на My Sweet Lord от някакво старо парче, не си спомням на кого. Процесът продължи няколко години и Харисън евентуално го загуби. Сещам се и за един скорошен случай, когато Нийл Геймън и още няколко автора са успели да осъдят Тод МакФарлан (не съм сигурен в името, авторът на Spawn), че е използвал техни герои, без да им плати за авторски права. Не знам как стоят нещата с Паолини, може пък и да плаща авторски права, тези неща обикновено не се тръбят наляво и надясно.
Та както Мор казва, при книгите е по-трудно по принцип доказването на плагиатство (макар че ако не се лъжа има и подобни дела), така че като цяло по-рядко се стига до съд. Освен това приходите от книгоиздаване са далеч по-ниски, отколкото в музикалния или филмовия бизнес, затова често разходите по такива дела са твърде високи. Все пак, книгите са също така защитени от авторското право, както да кажем картините или скулптурите. Аз поне не съм видял закон, който да прави разлика между продукти, дело на интелектуален труд (разбирай изкуство), така че за всичко трябва да се плаща. Вече кой го прави е съвсем друг въпрос.
Колкото до чисто финансово/правната страна, подкрепям мнението, че Паолини дължи пари за авторски права, макар и да има формално само "взаимстване" на идеи. Нормалните хора си плащат за авторски права, освен в случаите, когато вече са изтекли по давност. Примерно, Cruel Intentions ("Секс игри" беше преведен, ако не се лъжа) е доста смляна версия на "Опасни връзки", като за американски тийнейджъри, и не се разбира много-много, но си е изрично посочено кой е оригинала. Същото важи и за музиката - между другото, онова с Horny Horny Horny се нарича ремикс

Все пак, границите често са мъгляви и често са се водили дела доколко дадена идея/мелодия/сцена/образ е взаимствана в нарушение на авторските права. Например, в началото на 80те имаше един много шумен процес срещу Джордж Харисън за това, че е взаимствал мелодията на My Sweet Lord от някакво старо парче, не си спомням на кого. Процесът продължи няколко години и Харисън евентуално го загуби. Сещам се и за един скорошен случай, когато Нийл Геймън и още няколко автора са успели да осъдят Тод МакФарлан (не съм сигурен в името, авторът на Spawn), че е използвал техни герои, без да им плати за авторски права. Не знам как стоят нещата с Паолини, може пък и да плаща авторски права, тези неща обикновено не се тръбят наляво и надясно.
Та както Мор казва, при книгите е по-трудно по принцип доказването на плагиатство (макар че ако не се лъжа има и подобни дела), така че като цяло по-рядко се стига до съд. Освен това приходите от книгоиздаване са далеч по-ниски, отколкото в музикалния или филмовия бизнес, затова често разходите по такива дела са твърде високи. Все пак, книгите са също така защитени от авторското право, както да кажем картините или скулптурите. Аз поне не съм видял закон, който да прави разлика между продукти, дело на интелектуален труд (разбирай изкуство), така че за всичко трябва да се плаща. Вече кой го прави е съвсем друг въпрос.
This signature is not yet rated
Две уточнения само - Паолини НЕ плаща права, споко. Той се има за втория Толкин, миличкият...
И Геймън, Франк Милър и още един-двамата там, дето съдиха Макферлейн, го съдиха за това, че не им платил хонорар за преиздадените стар броеве на писаните от тях комикси и за ПРИСВОЯВАНЕ на правата върху измислените от тях герои.
И Геймън, Франк Милър и още един-двамата там, дето съдиха Макферлейн, го съдиха за това, че не им платил хонорар за преиздадените стар броеве на писаните от тях комикси и за ПРИСВОЯВАНЕ на правата върху измислените от тях герои.
And you can't dance with a devil on your back...
Абе тва са си чисти впечатления отникъде не е крало момчето ВИП хейтъри такива 

Love & peace
The purpose of art is to make the imagined seem real, the impossible seem possible. Pornography has much the same purpose. ...
My Anime list
The purpose of art is to make the imagined seem real, the impossible seem possible. Pornography has much the same purpose. ...
My Anime list
Сигурен ли си? Защо не мисля, че има начин точно ние да узнаем със сигурност. Още повече, че ако плаща, с неговото его никога ни би си признал.Roland wrote:Две уточнения само - Паолини НЕ плаща права, споко. Той се има за втория Толкин, миличкият...
Колкото до Геймън, признавам че ми е малко смътно, но ако не се лъжа МакФерлейн беше използвал измислените от него, Милър и други герои в някакви нови комикси или нещо подобно, но може би греша.
This signature is not yet rated
- CruelGoblin
- E'lir
- Posts: 160
- Joined: Tue Sep 05, 2006 9:41 pm
- Location: Far away from any living creature
- tigermaster
- Elder God
- Posts: 6593
- Joined: Wed Jun 14, 2006 11:39 am
Случаят е мноого относителен според. Колкото до наследниците на Толкин. Според мене е време тия паразити да спрат да съдят всеки втори занимаващ се с фентъзи, ами да седнат на гъзовете си и да се направят да направят нещо смислено. Като да започнат да пишат и те книги например или мемоари за Дядо Толкин. Вярно, че няма да са и на половина добри колкото дедото но...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests