Теория на жанра/Любими жанрове

Литературни критики и възхвали. Всичко, което винаги сте искали да знаете за Даниел Стийл и Нора Робъртс, а ви е било срам да попитате :р
User avatar
Morwen
Shadowdancer
Posts: 13468
Joined: Sat Dec 20, 2003 1:20 am

Post by Morwen » Thu Jun 14, 2007 1:44 pm

Е, Кай ще трябва курбан да дава, след като Шайхири му е простил... :lol:

/офтопик

Пъгс, ти си слънчице. Няма :mrgreen:
I don't wanna die
But I ain't keen on living either

User avatar
Matrim
Moderator
Posts: 5282
Joined: Mon Dec 22, 2003 10:58 pm
Location: Remedy Lane

Post by Matrim » Thu Jun 14, 2007 5:20 pm

А това, че на вас като читатели изобщо не ви влиза в главите логиката историческите събития и личности най-естествено се предават в исторически роман, а ако ги запазиш недвусмислено във фентъзи такъв, рискуваш "разбиване на илюзията" си е изцяло ваш проблем.
Мне, всъщност си е изцяло твой проблем, че илюзията ти се разбива от дреболии като сменени имена. Всички ние силно ти съчувстваме, но не прави от мухата слон. Кай няма въобще за какво да се оправдава. Книгите му жънат успехи и това е факт. А това, че ти си въобразяваш, че авторите са длъжни да ти играят по свирката и да изпълняват измислени правила само и само ти да си доволен си е също само твой проблем. Като не ти отърва не чети книгите на човека, плюй го, пращай му писма бомби, но поне недей да пробваш обръщаш измислените си книго-фобии в железни закони, на които всеки автор трябва да се подчинява, за да не бъде в нарушение. В нарушение ебаси. Не знам да се смея ли или да плача.
Ridcully: "A few twenty-mile runs and the Dean'd be a different man."
Bursar: "Well, yes. He'd be dead."
Ridcully: "He'd be healthy."
Bursar: "Yes, but still dead."

User avatar
shayhiri
Elder God
Posts: 6111
Joined: Mon Dec 20, 2004 7:15 pm

Post by shayhiri » Thu Jun 14, 2007 5:30 pm

Ох, добре. :D Даже ще седна да изчета "The Last Light of the Sun" да си опресня познанията за Алфред Велики и викингските нашествия в Британия. :lol: В оригинал таман, че на бг Лъвовете хич не ме впечатлиха като стил.
passer-by wrote:А, сетих се. Гледайте "Големият Стан". В programata.bg беше злостно оплют, ама трейлърът ми допадна, рекох да рискувам и го гледах оня ден. Доста приятна комедийка. Напомни ми на оная другата с Адам Сандлър и затворническия футбол, но в по-добър вариант.

User avatar
Moridin
Global Moderator
Posts: 19290
Joined: Fri Dec 19, 2003 10:21 pm
Location: On the other side
Contact:

Post by Moridin » Thu Jun 14, 2007 5:30 pm

Боя се, че колкото и пъти да повторим това, то също няма да стигне до НЕЧИЯ глава :roll:
This is it. Ground zero.

User avatar
shayhiri
Elder God
Posts: 6111
Joined: Mon Dec 20, 2004 7:15 pm

Post by shayhiri » Thu Jun 14, 2007 5:33 pm

Стигна, бе - ето. :mrgreen:
passer-by wrote:А, сетих се. Гледайте "Големият Стан". В programata.bg беше злостно оплют, ама трейлърът ми допадна, рекох да рискувам и го гледах оня ден. Доста приятна комедийка. Напомни ми на оная другата с Адам Сандлър и затворническия футбол, но в по-добър вариант.

User avatar
shayhiri
Elder God
Posts: 6111
Joined: Mon Dec 20, 2004 7:15 pm

Post by shayhiri » Fri Jun 15, 2007 12:54 pm

Тъй. Връщаме се, значи, към теорията на жанра, за да не се чувства Морви пренебрегната. :) Бързи и точни отговори на въпросите й.

"Танц с вятъра" не е фентъзи. Има много по-фини и резултатни начини да се постигне "приказност" на историята.

Очевидно и аз съм против жанровото разделение, поне в настоящия му вид. Но не очаквах, че и вие разсъждавате така. Най-малкото аз казвам в прав текст, че жанр фентъзи няма. И се опитвам да го докажа от наративна гледна точка. Вие се съгласявате, супер. :)

Информацията в първия пост е, за да сме наясно със статуквото. Дори разсъжденията ми по-долу да са безупречни, те си остават чиста теория. Жанровото разделение си остава - и ще си остане във вида, който ви цитирах. В ролята ни на читатели то може би не ни засяга. Макар че би трябвало, защото изкривява представите. В ролята ми на автор, обаче, ме касае много пряко и лично, защото се налага същия тоя Танц да го вкарам в една от категориите на издателите. Което щеше да е самоубийствено, предвид че книгата влиза пълноценно в повечето категории. Добре че се намери изключително точната и спасителна в случая категория Commercial fiction. 8-)

Дано не се налага пак да обяснявам вече написани неща, но какво пък толкова. :)
shayhiri wrote:1. Тон: комедия, драма или трагедия / пародия
2. Реализъм: документалистика, литературна дисекция на живота или жанров ескапизъм
(3. Акцент: идея, сетинг, герои или сюжет)
4. Аудитория: детска, юношеска, женска, обща или 18+
5. Повествование:
- целенасочено, развлачено, абсурдно или направо несъществуващо
- варианти на целенасоченото: екшън, трилър или мистъри
(6. Обхват:
- солов адвенчър, групов куест/семейна сага или уърлд епик
- 24h, седмици, месеци, години, цял живот или епоха)
Горното разделение, както подчертах, е чисто теоретично. Колкото и точно да е, не може да бъде използвано практически. Освен от хора, които се интересуват от наратология - за да си дадат сметка за огромната разлика м/у сетинг и наратив. Всъщност дори не е и разделение, а групиране на факторите, които влияят на историята. Въз основа на което вече може да се направи долното разделение:
Комедия
Драма
Трагедия
Риъл Лайф
Детски книги
Розови романи
18+
Сапунена опера
Епика
Куест
Екшън
Трилър
Мистъри
Пародия
Биография
Документалистика
Излиза, че това са реалните жанрове. Останалото (фентъзи, уестърн и т.н.) са просто сетинг/обстановка, която не би трябвало по презумпция да влияе на наратива. Защото тогава вече става баш "жанрова" литература от най-презряния тип.
passer-by wrote:А, сетих се. Гледайте "Големият Стан". В programata.bg беше злостно оплют, ама трейлърът ми допадна, рекох да рискувам и го гледах оня ден. Доста приятна комедийка. Напомни ми на оная другата с Адам Сандлър и затворническия футбол, но в по-добър вариант.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest