Сюжет/Герои/Сетинг/Стил
Точно по тази причина започнах с това, че не съм автор, и едва ли ще стана някога. Не отричам литературния анализ, както и всичко свързано с него. Само че по начина, който е направена анкетата, единствените които ще изберат определени елементи ще са или автори, или изключително взискателни читатели. Тъй като аз не съм нито едното, нито другото, избрах последната възможност.Moridin wrote:Ако ще оценяваш само като читател - да. Но ако ще ставаш автор - не, не е такаТрябва малко да поразсъждаваш. Този, който е направил вазата, не я е получил свише от вселената.
Освен това, възприемането на една книга е винаги субективно, и рядко се случва двама души да дадат напълно еднаква причина защо дадена книга им е харесала. Така че не виждам голям смисъл за себе си да дълбая защо точно съм харесал книгата, защото дори и да узная точните причини, това едва ли ще промени вкуса ми, точно заради същата тази субективност. Затова и аз предпочитам да си се любувам на вазата

Освен това, аз мога и да не искам да разбера защо харесвам книгите на Ан Райс, да кажем

Last edited by zhivik on Thu Aug 23, 2007 2:19 pm, edited 1 time in total.
This signature is not yet rated
Само ако говориш за ниво на грамотност.Scourge wrote:очевидно единственото задължително нещо от изброените за добра книга е приличен (като минимум) стил.
всичко останало е опционално.

Но ако говориш за добра книга (това и към Мор), тя доникъде няма да стигне само със стил. Както и Преводачът каза.
Или ще е скучен/безсмислен боклук (макар и прилично написан), или (ако е с гениален стил) ще е претенциозен кич боклук, на който се кефят само снобите. Аз на такива книжлета им викам есенца или блогове и също не ги намирам за книги. Ако авторът няма интересна история, която да разкаже или симпатични герои, с които да ни накара да съпреживяваме (или поне оригинален сетинг, като Толкин), тогава къде се вре изобщо?Interpreter wrote:По мое скромно мнение добрият писател е този, който има какво да ти каже и го прави по начин, който те разтърсва емоционално, дори теб, не-илитерата с 5-те тона книги зад гърба ти. Всичко друго според мен в най-добрия случай е маниерчене или упражняване на стил.


Last edited by shayhiri on Thu Aug 23, 2007 2:19 pm, edited 1 time in total.
passer-by wrote:А, сетих се. Гледайте "Големият Стан". В programata.bg беше злостно оплют, ама трейлърът ми допадна, рекох да рискувам и го гледах оня ден. Доста приятна комедийка. Напомни ми на оная другата с Адам Сандлър и затворническия футбол, но в по-добър вариант.
Най-важна ми е комбинацията от сюжет и стил. Сетингът може да е голям плюс, а не виждам как може да е минус. Героите рядко са особено впечатляващи.Относно примерите..
За хубав сетинг:
* книгите за Бас-Лаг на Чайна Миевил
* "Дюн" на Франк Хърбърт
* "Тъмната Кула" на Стивън Кинг
* "Илион" на Дан Симънс
За стил:
* "Тъмната Кула" на Кинг
* "Джонатан Стрейндж и мистър Норел" на Сузана Кларк
* каквото съм видял от Джийн Улф
За герои:
* "Тъмната Кула" на Кинг
За сюжет е много спорно.. "Хиперион" на Симънс примерно.
Бтв изброявал съм само фентъзи и sci-fi, защото поради скромната си възраст не съм имал голяма възможност да се запозная с литература извън тези жанрове
За хубав сетинг:
* книгите за Бас-Лаг на Чайна Миевил
* "Дюн" на Франк Хърбърт
* "Тъмната Кула" на Стивън Кинг
* "Илион" на Дан Симънс
За стил:
* "Тъмната Кула" на Кинг
* "Джонатан Стрейндж и мистър Норел" на Сузана Кларк
* каквото съм видял от Джийн Улф
За герои:
* "Тъмната Кула" на Кинг
За сюжет е много спорно.. "Хиперион" на Симънс примерно.
Бтв изброявал съм само фентъзи и sci-fi, защото поради скромната си възраст не съм имал голяма възможност да се запозная с литература извън тези жанрове

Last edited by Darkling on Thu Aug 23, 2007 2:20 pm, edited 1 time in total.
След няколко упражнения за разтягане взимам бърз душ и отивам във видеотеката, където връщам две касети взети под наем в понеделник - "Тя в мъжкия изправителен център" и "Двойно тяло", но всъщност пренаемам касетата с филма "Двойно тяло", защото искам тази вечер да го гледам още веднъж, въпреки че едва ли ще имам време да онанирам при сцената с умъртвяването на една жена с бормашина, тъй като в седем и половина имам среща с Кортни в "Кафе Люксембург".
Моето подреждане:
1)стил
2)герои
3)сюжет
4)сетинг
Без поне приличен стил неищо не може да се постигне. Чисто субективно погледнато, обожавам да чета творчеството на майсторите-стилисти дори когато всичко друго им куца.

1)стил
2)герои
3)сюжет
4)сетинг
Без поне приличен стил неищо не може да се постигне. Чисто субективно погледнато, обожавам да чета творчеството на майсторите-стилисти дори когато всичко друго им куца.
Е това вече изби рибата. Абсолютно несъгласен по всички точки, но това май е дискусия за кинофорума, която вече сме водили.Повечето автори, както и Мор отбеляза, нямат кой знае какъв талант за грабващ сюжет. И разчитат на другите елементи, за да заглавичкват читателя. (По тази причина и намирам огромна част от книгите за скучни/безсмислени.) Докато във филмите сюжетът идва пръв и бие на очи. Затова и ги изпипват, доколкото могат.

Sure your parents might think you're a failure
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!
Дем, приеми, че съм имал предвид в сравнение с книгите. Така става ли?
passer-by wrote:А, сетих се. Гледайте "Големият Стан". В programata.bg беше злостно оплют, ама трейлърът ми допадна, рекох да рискувам и го гледах оня ден. Доста приятна комедийка. Напомни ми на оная другата с Адам Сандлър и затворническия футбол, но в по-добър вариант.
Мисля, че в добрия текст има нещо като вътрешна логика или ритъм или мелодия или и аз де да знам какво точно, което не зависи много от стил, сюжет, герои или сетинг и именно затова е много трудно да се обясни защо една книга с отлично разработени и четирите елемента може да е по-слаба от някоя с куп „обективни” недостатъци. В смисъл може да владееш до съвършенство всички стилови и сюжетни трикове, ккато често се случва с професионалните литературни критици, и пак да не можеш да напишеш добър текст. Не знам дали зависи от искреността на автора като такъв, тоест той не имитира емоциите в текста, а ги притежава и предава, или просто се обяснява с талант.
не ме разбра. и изобщо не говоря за грамотностshayhiri wrote:Само ако говориш за ниво на грамотност.Scourge wrote:очевидно единственото задължително нещо от изброените за добра книга е приличен (като минимум) стил.
всичко останало е опционално.Което при Станек, например, липсва - поради което и неговото не се брои за книга.
Но ако говориш за добра книга (това и към Мор), тя доникъде няма да стигне само със стил. Както и Преводачът каза. Или ще е скучен/безсмислен боклук (макар и прилично написан), или (ако е с гениален стил) ще е претенциозен кич боклук, на който се кефят само снобите. Аз на такива книжлета им викам есенца или блогове и също не ги намирам за книги. Ако авторът няма интересна история, която да разкаже или симпатични герои, с които да ни накара да съпреживяваме (или поне оригинален сетинг, като Толкин), тогава къде се вре изобщо?![]()

иначе казвах, че стилът е единственото задължително условие.
стил + произволна комбинация (от 1 до 3) от останалите, които са незадължителни. по принцип и чистият стил без нищо друго може да е як (за справка, янчо чолаков например, както и някои импресионистични писания), но не ми се спори за това.
Не, гледал съм повече филми с откровено дебилен или изплагиатстван сюжет, отколкото съм изчел книги със същия проблем.Дем, приеми, че съм имал предвид в сравнение с книгите. Така става ли?
Sure your parents might think you're a failure
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!
А, много точно.thorn wrote:Мисля, че в добрия текст има нещо като вътрешна логика или ритъм или мелодия или и аз де да знам какво точно.

Героите и сетингът са друга боза.
passer-by wrote:А, сетих се. Гледайте "Големият Стан". В programata.bg беше злостно оплют, ама трейлърът ми допадна, рекох да рискувам и го гледах оня ден. Доста приятна комедийка. Напомни ми на оная другата с Адам Сандлър и затворническия футбол, но в по-добър вариант.
Да, ама филмите имат сюжет, чаткаш ли?Demandred wrote:Не, гледал съм повече филми с откровено дебилен или изплагиатстван сюжет, отколкото съм изчел книги със същия проблем.Дем, приеми, че съм имал предвид в сравнение с книгите. Така става ли?


passer-by wrote:А, сетих се. Гледайте "Големият Стан". В programata.bg беше злостно оплют, ама трейлърът ми допадна, рекох да рискувам и го гледах оня ден. Доста приятна комедийка. Напомни ми на оная другата с Адам Сандлър и затворническия футбол, но в по-добър вариант.
- Moridin
- Global Moderator
- Posts: 19290
- Joined: Fri Dec 19, 2003 10:21 pm
- Location: On the other side
- Contact:
Много добро мнение на Торн, според мен, което донякъде се покрива май с това на Гибли, ама с малко повече анализ 
Скордж, за Шайха си е важна историята и това е. За другите хора на света има и други важни неща ;р Стилът е МНОГО по-ценен от историята (което, естествено, както вече казах, не значи да зарежеш историята, без да имаш основателни причини за това - ерго и пак оправдавам гласуването си с "четиритие"). Историята те пленява (при това рядко може да го направи сама, макар че се случва), изживяваш я, и свършва. Не ти е дала нищичко. Тя не може да ти импонира, освен най-много да повтори твое преживяване. Рядко има поука, която идва от сюжета, и вече не я знаеш. Много рядко. В този смисъл, в термините на полза и израстване от изчетеното, сюжетът е сред по-маловажните неща. Докато един от "претенциозните кич боклуци" и "есенца" може да отключи много повече у теб (а може и да не го направи, разбира се). Стилът изразява начина на мислене, а човек несъзнателно възприема това повече, отколкото конкретното действие - по същия начин, по който възприема изражение, жестове и излъчване като по-истински, отколкото самите думи. И дори когато сюжетът наистина има какво да каже и да разтърси, това пак става най-вече с някоя умело избрана (нарочно или не) фраза, дума, пунктуация ако щете - което е пак в стила.

Скордж, за Шайха си е важна историята и това е. За другите хора на света има и други важни неща ;р Стилът е МНОГО по-ценен от историята (което, естествено, както вече казах, не значи да зарежеш историята, без да имаш основателни причини за това - ерго и пак оправдавам гласуването си с "четиритие"). Историята те пленява (при това рядко може да го направи сама, макар че се случва), изживяваш я, и свършва. Не ти е дала нищичко. Тя не може да ти импонира, освен най-много да повтори твое преживяване. Рядко има поука, която идва от сюжета, и вече не я знаеш. Много рядко. В този смисъл, в термините на полза и израстване от изчетеното, сюжетът е сред по-маловажните неща. Докато един от "претенциозните кич боклуци" и "есенца" може да отключи много повече у теб (а може и да не го направи, разбира се). Стилът изразява начина на мислене, а човек несъзнателно възприема това повече, отколкото конкретното действие - по същия начин, по който възприема изражение, жестове и излъчване като по-истински, отколкото самите думи. И дори когато сюжетът наистина има какво да каже и да разтърси, това пак става най-вече с някоя умело избрана (нарочно или не) фраза, дума, пунктуация ако щете - което е пак в стила.
This is it. Ground zero.
Пак си в грешка, но да не се отвличаме offtopic, и без това този спор сме го водили вече.Да, ама филмите имат сюжет, чаткаш ли? Smile Принудени са, щото ако нямат - чао! А има толкова книги, в които нищо (смислено или целенасочено) не се случва, но това очевидно не пречи толкова на читателите.

За мен лично стилът е най-важен не само защото изпитвам голямо естетическо удоволствие да чета майсторски написани фрази и изречения. Но и защото от него до голяма степен зависи колко добри ще са останалите елементи. Примерно може да имаш страхотни идеи за сетинг, но ако не можеш да го опишеш по въздействащ и убедителен начин, няма да успееш да впечатлиш много читателя.
Sure your parents might think you're a failure
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!
За мен пък е изключително дилетантска позицията "или ме кефи, или не ме кефи, няма да го разкоствам", еле па при сравненията с вази
В смисъл, вазата не е интелектуален продукт, а и за разлика от книгата, това да познаваш метода й на приготвяне и материалите, от които е изградена, няма да промени впечатленията ти то крайния предмет.
При литературата е съвсем различно. Опознаването на различните елементи, средства и начинтие на употребата им допринася и за разбирането, с което ще подждаш после към други текстове. Да не се интересуваш от това ЗАЩО един текст ти е въздействал, означава да си отрежеш пътя към харесването на куп други произведения, където същите черти са вплетени по-тънко и незабележимо, което, if anything, прави текста по-майсторски. Ама като нямаш познанията да го доловиш, гориш.
Оттам нататък за мен няма важен елемент. Голият стил спира да впечатлява, сетингът не е пример за нищо, щото малко сетинги са по-яки от Фейрун и разширената вселена на Star Wars, историята ако беше стожерът на литературата, трябваше да четем само кримки, а героите са толкова пълноценни, колкото е пълноценен стилът, с който са представени и историята, в която са поставени.
Всеки елемент е дотолкова важен, колкото авторът му е преценил да бъде. От приключенския роман не искам гениални герои, от сериозната драма не чакам невероятен сетинг. Все пак обаче лошият стил си е минус навсякъде, докато без всяко от другите може да се мине с лекота, тъй че може би ако трябва да гласувам, ще е за него...

При литературата е съвсем различно. Опознаването на различните елементи, средства и начинтие на употребата им допринася и за разбирането, с което ще подждаш после към други текстове. Да не се интересуваш от това ЗАЩО един текст ти е въздействал, означава да си отрежеш пътя към харесването на куп други произведения, където същите черти са вплетени по-тънко и незабележимо, което, if anything, прави текста по-майсторски. Ама като нямаш познанията да го доловиш, гориш.
Оттам нататък за мен няма важен елемент. Голият стил спира да впечатлява, сетингът не е пример за нищо, щото малко сетинги са по-яки от Фейрун и разширената вселена на Star Wars, историята ако беше стожерът на литературата, трябваше да четем само кримки, а героите са толкова пълноценни, колкото е пълноценен стилът, с който са представени и историята, в която са поставени.
Всеки елемент е дотолкова важен, колкото авторът му е преценил да бъде. От приключенския роман не искам гениални герои, от сериозната драма не чакам невероятен сетинг. Все пак обаче лошият стил си е минус навсякъде, докато без всяко от другите може да се мине с лекота, тъй че може би ако трябва да гласувам, ще е за него...
And you can't dance with a devil on your back...
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot] and 2 guests