Комерсиализъм и изкуство

За коментари и излияния от всякакъв род, число, спрежение и залог

Moderator: Moridin

User avatar
simple_stupid
Sorcerer
Posts: 353
Joined: Sun Jun 12, 2005 3:22 pm

Post by simple_stupid » Fri Oct 14, 2005 2:51 pm

ей, човече ти ме умори... Пиер Паоло Пазолини :D :D
Филм за Христос от един хомосексуален Комунист.
Хайде сега да си говорим и как можем да разберем какво е италианското общество като гледаме филма Теорема.
Ако знаеш как преди 18 години ходих в петък в ранни зори на опашки пред Дружба да се сдобия с билети за "шедьоврите" му 1001 нощ, Декамерон и Кентърбърийски разкази. Върна ме в младостта. :lol: Един немски критик навремето ги беше определил като "порнографски екстремизъм". Но добре, че беше комунист и го пускаха в Дружба, та и ние селяните да видим в ония години какво е туй нещо цица.
Между впрочем знаеш ли как е умрял този тълковател на евангелието

User avatar
Demandred
Moderator
Posts: 6266
Joined: Sun Jan 11, 2004 8:42 am
Contact:

Post by Demandred » Fri Oct 14, 2005 3:05 pm

Да, знам какъв е бил Пазолини, знам как е умрял, дори и Теорема съм гледал(адски скучен и безсмислен филм според мен). Което обаче не пречи гореспоменатият му филм за Христос да е чудесен и да се придържа абсолютно точно до Евангелието(това са го потвърдили къде по-компетентни хора от мен), за разлика от масата филми на подобни тематика, и в него абсолютно нищо порнографско и изпълнено със садомазо екстремизъм, за разлика от някои други филми на подобна тема.

Малко се отклонихме от темата, но какво да се прави... 8-)
Sure your parents might think you're a failure
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!

User avatar
simple_stupid
Sorcerer
Posts: 353
Joined: Sun Jun 12, 2005 3:22 pm

Post by simple_stupid » Fri Oct 14, 2005 3:14 pm

тъй-тъй, хайде да се върнем в темата и да намерим един филм след 1964 година, който да можем да определим като консервативно християнски направен в свободната европа, където всеки може да прави каквото си иска.

Или изобщо баш в темата да посчим нещо европейско дето може да се чуе, прочете и гледа и да кажем брях тази Европа, какво е направила, такова нещо в Америка не може да има.

Elan Morin Tedronai

Post by Elan Morin Tedronai » Fri Oct 14, 2005 3:41 pm

разбира се, че има европейско кино. но това не значи че то не достига до нас. хората имат реалния шанс да гледат Алмодовар или Вим Вендерс стига да се интересуват. гледах миналата година два-три европейски филма и да си призная не останах особено очарован. може би съм прекалено тъп за такива филми, но аз като цяло и не гледам особено много филми.

според мен българската читателска публика (има я, макар и да не е голяма) в никакъв случай не е залята само и единствено изцяло от американски шитни от типа на порнографски романи и дебилни трилъри. издават се и чуждестранни романи, от които в последно време предимно с историческа тематика и както разбирам от хората, от които купувам на Славейкок - те се търсят. Жозе Фреш, Такаши Мацуока, Антоан Даниел, Стивън Пресфийлд, Линдзи Кларк, Пол Дохърти, Артуро Перез-Реверте. не са само американски автори, да кажем. има и чуждестранни. сред морето политически лайна и порнографски и любовни романи се намират и палмови островчета. не съм тръгнал да наричам тази литература снобска и още по-малко смятам, че трябва да се говори от името на всички, които четат книги у нас и в българия.

така че нещата не са толкова черни, нито толкова гадни. ако човек се поинтересува ще си намери каквото иска. стига да иска да се развива. не можем да обвиняваме американците затова че хората са тъпи и не искат да се развиват. сред ширещата се дебилия не значи че няма хора, които искат да четат други неща и да гледат различни филми. аз хванах китайски и японски романи да чета, защото ги няма на български. но затова не обвинявам българите. има ги на английски и ги чета така. японска и китайска литература се превежда в чуждбина и се издава. както и обратно. само човек трябва да се интересува и да иска да се развива. това че не ще не прави американците автоматично виновни пошли, гадни, експлоататори и комерсиалисти. те всъщност са, но дебилизмът по света не ги прави такива.

User avatar
Demandred
Moderator
Posts: 6266
Joined: Sun Jan 11, 2004 8:42 am
Contact:

Post by Demandred » Fri Oct 14, 2005 4:23 pm

тъй-тъй, хайде да се върнем в темата и да намерим един филм след 1964 година, който да можем да определим като консервативно християнски направен в свободната европа, където всеки може да прави каквото си иска.
Със сигурност има немалко, а и ти сериозно ли ми намекваш, че има някаква забрана пред направата на такива филми?
така че нещата не са толкова черни, нито толкова гадни. ако човек се поинтересува ще си намери каквото иска. стига да иска да се развива. не можем да обвиняваме американците затова че хората са тъпи и не искат да се развиват. сред ширещата се дебилия не значи че няма хора, които искат да четат други неща и да гледат различни филми. аз хванах китайски и японски романи да чета, защото ги няма на български. но затова не обвинявам българите. има ги на английски и ги чета така. японска и китайска литература се превежда в чуждбина и се издава. както и обратно. само човек трябва да се интересува и да иска да се развива. това че не ще не прави американците автоматично виновни пошли, гадни, експлоататори и комерсиалисти. те всъщност са, но дебилизмът по света не ги прави такива.
Тук си прав, който търси различно от американската комерсиална вълна, заляла световния пазар, може да намери различни книги, филми, музика и т.н. без чак толкова големи усилия, но повечето хора ги мързи, карат си по инерция, водят се от рекламата и общо взето основно сами са си виновни според мен.
Sure your parents might think you're a failure
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!

User avatar
simple_stupid
Sorcerer
Posts: 353
Joined: Sun Jun 12, 2005 3:22 pm

Post by simple_stupid » Fri Oct 14, 2005 5:42 pm

Demandred wrote:
тъй-тъй, хайде да се върнем в темата и да намерим един филм след 1964 година, който да можем да определим като консервативно християнски направен в свободната европа, където всеки може да прави каквото си иска.
Със сигурност има немалко, а и ти сериозно ли ми намекваш, че има някаква забрана пред направата на такива филми?
Не няма "забрана" да се снимат такива филми, но те не се снимат по причини, които и ти спомена, например поради "хиперреалистични садистични сцени на бичуване и разпъване на кръст."

Европейското кино е изключително държавно финансирано чрез програми. Хората които в Америка дават пари за направа на филми, продуцентите, дават своите пари и парите на тези, които успеят да убедят, че си заслужава. В Европа кино се прави с "пари на държавата", зад този ефимизъм се крият хора дето са се произвели в корифеи и преценители кой да го бъде и кой не, като харчат парите на всички. Тези хора в Европа никога няма да дадат "парите на всички" за такъв филм като Passion of the Christ. Което може да е добре, но те дават пари за страшни бози, които и те не гледат.

Кончаловски след "Влака беглец" по едно време се върна в Русия, защото искал да си прави филм за "кокошцита си", но в Америка не можел да прави такова кино. Не го чух да е направил нещо страхотно.

На Вим Вендерс съм му гледал всичките немски филми, симпатични, но бози. Отиде в Америка и направи "Париж-Тексас" и стана режисьор. Върна се направи "НЕБЕТО НАД БЕРЛИН" и повече никой. Преди последните избори в Америка по ARD гледах предаването на Сабине Кристиансен Вим Вендерс беше дошъл от Америка. На фона на един социалдемократ и бивш американски посланик този ръсеше чудесии за фундаментализма и тоталитаризма в Америка, чак червения Дойчо се притесни и каза, че това е много пресилено. Същият Вим Вендерс без никакво притеснение след като се наплю на воля на другия ден се връщаше обратно в "фундаменталистка и тоталитарна" Америка. Сабине Кристиансен го попита кога пак ще си дойде пак в родината, и оня вика незнам.

Не искам да бъда разбиран криво, Америка сама по себе си като такава не ме интересува. Когато обаче някой се упражнява върху "американската комерсиална вълна" все едно, че американците забраняват и пречат на някой да направи нещо стойностно направо ми кипва. Ами европейците да направят нещо голяма и стойностно, чакам да ми го посочите. Да направят, ама нъцки.
Най-голямата последна боза "Александър" е финансирана с френски пари, като подпомагане на европейското кино. Майката на Оливър Стоун била французойка. Работата не е в майката, ами в левичарските изцепки на режисьора, с такива "некомерсиални доводи" се печелят "общи пари". Дадоха му 200 милиона и изкара няма 50. Потроши парите за простотии, но сигурно няма такова нещо, и аз не разбирам от "чисто изкуство. Нямам грам представа какво е туй да си извън "американската комерсиална вълна", която залива всички глупаци и заслужено да си тъна в невежество.

User avatar
Demandred
Moderator
Posts: 6266
Joined: Sun Jan 11, 2004 8:42 am
Contact:

Post by Demandred » Fri Oct 14, 2005 10:39 pm

Не няма "забрана" да се снимат такива филми, но те не се снимат по причини, които и ти спомена, например поради "хиперреалистични садистични сцени на бичуване и разпъване на кръст."
Това поне според мен е хубаво нещо, трябва да не се дават пари на някой, който му е хрумнало да прави подобни болни неща.
Не искам да бъда разбиран криво, Америка сама по себе си като такава не ме интересува. Когато обаче някой се упражнява върху "американската комерсиална вълна" все едно, че американците забраняват и пречат на някой да направи нещо стойностно направо ми кипва.
Като почнахме за кино да говорим: колко процента от филмите в програмата на кината тук са холивудски? 98%? Това имах предвид. Задушава се конкуренцията чрез олигопол на световния филмов пазар от холивудските мейджъри.

Най-добрият филм от последните 5 години, който съм гледал е "Амели". Френски филм. Друг чудесен - "Сарабанд", шведски. Със сигурност има още много, които не съм гледал. Да не се връщаме до класиките, че списъкът ще стане твърде дълъг.
БТВ, "Париж, Тексас" е филм, чийто стил и начин на направа е очеизбождащо европейски.
Sure your parents might think you're a failure
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!

User avatar
Amos Trask
Aes Sedai
Posts: 1606
Joined: Sat Dec 20, 2003 10:41 am

Post by Amos Trask » Fri Oct 14, 2005 11:09 pm

Demandred wrote:Като почнахме за кино да говорим: колко процента от филмите в програмата на кината тук са холивудски? 98%? Това имах предвид. Задушава се конкуренцията чрез олигопол на световния филмов пазар от холивудските мейджъри.
Дем, не бих желал да се намесвам отново в този разговор, но процента далеч не е верен. Внасят се и се прожектират много европейски филми (който се съмнява може да погледне програмите на кино "Център" и киното на площад Света Неделя, до книжарница "Хеликон", не се сещам за името в момента). В Арените също ги има, макар и не толкова често. Да не говорим за видеопазара и Интернет. Няма ограничения в достъпа до каквито и да е филми - примера е във всяка видеотека и във find.bg. :wink: При книгите положението е същото, както вече посочи Елан.

А световната конкуренция е нещо твърде огромно, за да бъде задушена целенасочено от когото и да било. Просто американските филми в голямата си част се харесват навсякъде по света, докато претенциозността на повечето европейски ограничава разпространението им дори в държавите, които ги произвеждат. При все това обаче аз не виждам защо трябва да се анатемосва нещо само защото е широко харесвано. По скоро това, че е харесвано, навежда на мисълта, че е направено добре, със сърце и душа - защото това е тайната на американското кино: то може и да изкарва пари, но знае защо точно ги изкарва - защото в много случай успява да докосне чувствата на хората и да ги превърне в малки деца, които с широко отворени очи попиват чудесата на екрана. Лошо ли е това? Мисля, че не. И не е ли в това смисълът на изкуството - да те развълнува по някакъв начин? Знам, установихме вече, че съм глуповат и посредствен, но аз така го разбирам, без да претендирам, че това е единствената истина...

Между впрочем това беше причината за световния успех на "Амели" (френската чаровница покори дори Америка! :D ) - защото предлагаше нещо за сърцето, а не само студено интелектуално упражнение, като повечето си европейски събратя.
:shark:
Feel the summer!

User avatar
simple_stupid
Sorcerer
Posts: 353
Joined: Sun Jun 12, 2005 3:22 pm

Post by simple_stupid » Fri Oct 14, 2005 11:47 pm

Мисля че трябва да се извиня, щото като се прочетох звуча много натопорчено и май попресолих. Не съм искал.

Всеки спор без общ background стига до.... никъде.

Учителят на Св. Августин Св. Амвросий Медиолански бил считан за най-начетения мъж на своето време, но и той като четял си мърдал устните, като днешните дядовци, които сричат вестницци. Въпреки че християнството е религия на Книгата, четенето не било това, което е днес. Това че не се е чело толкова много не прави епохата им по-малко духовна от която и да е друга.

Културата е цяло изградено върху някакъв народностен дух, всеки със своя специфика. Това макар и по някое време да е извратено от идиоти комплексари, в началото си като идея зачената от Хердер е много точно.
Цяла Елада се изгражда върху Омир, в този смисъл и тя е цивилизация на Книгата. Елада не просто “открива” философията, тя е изградена върху словото.
Рим няма гръцката претенция на сложната и засукана мъдрост, но има простите правила и норми, които здравия римски разум ражда.
Европейската цивилизация се крепи на тези два фундамента гръцката философия и римското право. Християнството е следствие.
С философия не можеш да създадеш империя и да управляваш света, с право не можеш да завладееш умовете на другите народи. Гърците, дори и завладени са се отнасяли с чувство на голямо превъзходство спрямо римляните, на римляните не им е пукало особено, щото ги владеели.

Освен оратори, Рим родил само един литературен гений - Вергилий. Векове след него се родил друг, който вярвал,че Вергилий го води - Данте. Той писал не на латински, а на обикновения местен флорентински разговорен италиянски език и така го “създал”... това било проява на “ниско” изкуство. Иначе целият Ренесанс в Италия се “изнася” от художници, склуптори и архитекти, всичко се гради върху формата, а не върху словото.

Когато погледнете историята на изкуството на Германия се шашкате от липсата на забележителни художници. Геният на Дюрер е само потвърждение на правилото. За сметка на това във музиката като се е дало, та се е забравило. В съседство Бош и Брьогел, а по-късно малките холандци и Рембранд създават едно от чудесата в изкуството, като че ли окончателно да докажат, че в тая работа твори духът на народа, а не някакво средностатистическо разпределение на гени.

На острова завалиите музикално пък толкова били зле, че си повикали Хендел да им напише химна. При художниците макар и не чак като немците, пак са трагични. Единствено в литературата компенсират, и то по какъв начин – Шекспир.

Може и по-прицизно и по-подробно, но няма нужда. Всяка култура има своя специфика.

Противопоставянето Европа-Америка е аналогично на опозицията Гърция-Рим. Европейците подобно на Гърция се мислят за по-умни, но въпреки тази претенция в момента за съжаление са като едни посредствени представители на късния елинизъм. Нищо ново, нищо оригинално. Гръцкият гений е продукт на полиса, когато влизат в Империята, полиса умира и корените изсъхват, живеят от старата слава, ако ще заведението да продължава примерно да се нарича Академия. Европейската специфика са националните култури, но в един глобализиращ се свят всичко е някак под натиск да се докаже на всички, отварянето е естествено, и като следствие постепенно се губи спецификата.

Това което някой привижда като американски комерсиализъм е това което е масата на играта, най-малкото общо кратно, основата. Кой се гледа повече. Кой се слуша повече. Кой се чете повече. Американските филми са най-малко “национални” и с това най-универсални. Разказват се общи приказки за добри и лоши, което за някой може да е много елементарно, но е универсално разбираемо и като такова употребявано.

За да съм ясен, Рим е империя изградена върху правото и нормата, Америка е империя изградена върху икономиката и печалбата. И двете обаче не отхвърлят, а се основават на Морала. Европа в днешния си вид е проект на френско-германска империя, която обаче освен претенция не е показала потенция. Нито в икономика, нито в култура, нито във философия. Само стара слава. Това е един комплексарски проект на хора които губят състезанието и на които Америка е виновна за всички несполуки, включително, че не им гледат скучните филми.
Всеки може да споделя какъвто си иска проект. Всеки е свободен. Американският не е моя, щото не съм американец, но за себе си признавам, че Европа не може да роди нещо интересно, което да ме заинтригува.




Това съм го преписвал за едно друго място по друг повод, но ще го пусна тук, щото си мисля, че демонстрира американския универсалистки подход, който е всеобщо разбираем. Може много да се плюе каубоя, но той е същия Люк, който защитава принципите си, и дали ще си в Япония, дали ще си в Германия, или в Русия, това е ясно разбираемо.

ДЖОУЗЕФ КАМБЪЛ “Силата на мита”
( книгата е преди Джордж Лукас да се хване да прави пари с Епизод I – III, в което само по себе си няма нищо лошо, но и няма нищо от Мита, а само от реалността. )





МОЙЪРС: Хората все повтарят “Опознай себе си.” Как да се разбира това?


КАМБЪЛ: Твърде възможно е човек да бъде повлиян от идеалите или условностите на заобикалящата го среда и тогава той просто не узнава какво е и какво може да бъде. Смятам, че всеки, отрасъл в много строга, авторитарна социална среда, има съвсем малки шансове да опознае себе си.

.........................
.........................
.........................

КАМБЪЛ: .................................................. ....................Маските, с които играят актьорите в “Междузвездни войни”, олицетворяват истинската чудовищна сила в нашия съвременен свят. Когато свалят маската от лицето на Дарт Вейдър, вижда се, че това е неформиран човек, който още не се е развил, не е станал човешко същество. Вижда се само едно странно и жалко безизразно лице.

МОЙЪРС: И какъв е смисълът?

КАМБЪЛ: Това, че Дарт Вейдър не е успял да развие собствената си човечност. Той е робот. Той е бюрократ, който живее не за себе си, а за една наложена му отвън система. Това е заплахата, която ни грози и днес. Дали системата ще те смаже и ще те лиши от твоята човечност, или пък ти ще съумееш да използваш системата, за постигането на повече човечност, на повече цели? Как ще успееш да поставиш себе си по отношение на системата, и то така, че да не трябва насила да й служиш. Няма смисъл да се опитваш да я променяш според собствената си система от ценности, защото това не помага. Историческият стимул е прекалено мощен, за да може нещо, наистина стойностно да се роди от подобно действие. Онова, което човек трябва да направи, е да се научи да живее в собствения си исторически период и да остане човек. Това е нещо по-различно и съвсем не е невъзможно.

МОЙЪРС: По какъв начин?

КАМБЪЛ: Като не отстъпваш от своите лични идеали, подобно на Люк Скайуокър, и като отхвърляш безличните претенции на системата към теб.

МОЙЪРС: Заведох синовете си да гледат “Междузвездни войни” и двамата се държаха също като останалите зрители в салона, когато в момента на кулминацията при последния двубой на Люк Скайуокър Бен Кеноби се обръща към него с думите: “Изключи компютъра си, изключи машината и го направи сам, следвай гласа на сърцето си, довери се на сетивата си.” И когато го направи, той успя и цялата публика започна да ръкопляска.

КАМБЪЛ: Ето, виждаш ли! Значи филмът има какво да каже. Говори с езика на младите хора и имено това има значение. Той всъщност задава един основен въпрос: “Човек ли ще бъдеш, с пулсиращо от отзивчивост сърце – защото животът, това е сърцето, - или ще вършиш всичко, което ти заповядва онази, така наречена “преднамерена сила”? И когато Бен Кеноби казва: “Нека силата бъде с теб”, той говори за силата и енергията на живота, а не някакви предначертани политически кроежи.

User avatar
Amos Trask
Aes Sedai
Posts: 1606
Joined: Sat Dec 20, 2003 10:41 am

Post by Amos Trask » Sat Oct 15, 2005 12:12 am

simple_stupid :arrow: Категорично печелиш наградата за най-неподходящ и заблуждаващ ник. :D Последният ти пост направо ме разби. Не знам доколко това означава нещо за теб, но имаш дълбокото ми уважение! :D
:shark:
Feel the summer!

User avatar
simple_stupid
Sorcerer
Posts: 353
Joined: Sun Jun 12, 2005 3:22 pm

Post by simple_stupid » Sat Oct 15, 2005 12:28 am

Amos Trask wrote:simple_stupid :arrow: Категорично печелиш наградата за най-неподходящ и заблуждаващ ник. :D Последният ти пост направо ме разби. Не знам доколко това означава нещо за теб, но имаш дълбокото ми уважение! :D
:lol: трябва съвсем да съм simple stupid, ако едно такова признание не означава нищо за мен. :lol: уви не съм чак толкова simple stupid. :lol: Предвид че може да има и несъгласни с горните премъдрости, се чувствам доста по-сигурен, когато един адмирал като Амос Траск стои до мен :wink:

User avatar
Amos Trask
Aes Sedai
Posts: 1606
Joined: Sat Dec 20, 2003 10:41 am

Post by Amos Trask » Sat Oct 15, 2005 12:53 am

За мен е чест. :D

Image
:shark:
Feel the summer!

Elan Morin Tedronai

Post by Elan Morin Tedronai » Sun Oct 16, 2005 12:39 pm

аз мисля, че simply stupid е прав. никъде в европа не се забранява правенето на стойностни филми или писането на стойностни книги. няма специален декрет под който се забраняват тези неща. няма декрет в който те се забраняват и във вече стремително развиващите се япония, индия и китай. така че палци нагоре за мнението му. аз не съм гледал толкова много филми, макар че гледам да чета други неща от обикновените дебилизми. но като цяло смятам, че има стойностни неща само трябва да се намерят. и... това е от мен. не желая да се повтарям вече. всичко хубаво.

User avatar
simple_stupid
Sorcerer
Posts: 353
Joined: Sun Jun 12, 2005 3:22 pm

Post by simple_stupid » Sun Oct 16, 2005 6:36 pm

Имам лошият навик, като взема да пиша, да се оливам... който има подобен проблем с алкохола може да ме разбере...

За да завърша това което казах, ще рече, че ще трябва още да се наливам. Ще се опитам да внимавам, като показвам бутилката отпивам по малко, като моля да не се съмнявайте, че мога да я изльокам цялата, но няма да ви е приятно да ме гледате.
За това ще подредя само няколко питиета.

1. Изкуството е едно, парите са друго.

Като наука с изкуството се занимава естетиката (Божке колко съм умен). Естетическото преживяване се изгражда от чувството за удоволствие. Има доста теории, но на мен най ми допада, тази че удоволствието се гради върху повторението. ( т.е. повторението може и да не е майка на знанието, но със сигурност е баща на удоволствието). За да си достатвям такова удоволствие аз редовно си въртя ROLLING STONES, VAN MORRISON, BOB DILAN, EL&P.

Естетическото е субективно, и като такова въпреки всякакви външни опити за вмешение мога напълно убеден в несъмненото си вътрешно преживяване да твърдя, че Тattoo You и No Guru, No Method, No Teacher са най-великите албуми на всички времена. А мнението на другите го вземам само “на отчет”.

Когато си доставям удоволствието аз не мисля за банковите сметки на тези, които слушам.

Мик Джагър и Кийт Ричард всяка година заемат 2 и 3, или 3 и 4 място в класациите по приходи в шоубизнеса. Някоя година ги изпревари Пол Макартни, някоя U2, други Мадона или Джако, но само те са твърдо в “постоянното присъствие”. В средата на 70-те Джон Ленън каза, че няма нищо чудно в това, че Битълс са се разпаднали, чудото е че Стоунс още са заедно. Няма съмнение, че основната причина да продължават да са заедно, наред с музиката са и парите. И аз като се замисля не виждам нищо лошо в това да продължават да правят пари, и като Мохамед, като не отивам при камъните се надявам STONЕS да се дотъркалят до мен в България.

VAN MORISSON не е бедняк, но не се чуло да се е заринал в пари. Иначе за всичките му концерти за тази година от месеци напред места няма. Още в началото на 70-те каза майната ви на “акулите” от музикалния бизнес и сам се продуцираше с EXILE Productions Ltd.
Може да си независим само EXILE.
Той не дава никакви интервюта и има ореола на странник, но с музиката и текстовете си е спечелил своите верни vaniacs, които си живеем във Vanlandia. Не мога да страдам, че някой не може да оцени неговото вълшебство. Това че има идиоти, които харесват Мерлин Менсън или някакъв черен рап-серсем, и това, че тези музикални недоразумения печелят страшно не мога да си го сложа на сърце. Парите не са моята скала, затова и не мога да се ядосам на комерсиалната машина, тя затова е машина, за да прави пари. Аз в музиката от пари не се интересувам, тя ми доставят удоволствие.

След като напусна 87 Marillion Fish също се изпокара с големите фирми, и няколко години принудително мълча и не издаде нищо, след което го дава независим. Той има същия профил на ирландеца, готин музикант и Поет, но щото е шотландец и ... ляв, че дрънка, много дрънка. В това няма лошо, щото се научават много неща. Това интервю е много интересно.

http://www.dprp.net/specials/fish0304/

Yes, that's all we fucking are!
I'm getting paid two pounds per album. The Dutch record company wanted to put the album out before the tour. I said no. It's my fanbase, I spent years putting this fanbase together. They pay me less than two pounds per album, for an album they sell at 14 pounds in shops I get paid two fucking pounds. And that's working as an independent!
It cost me £ 50,000 to make this album. All the musicians, the studios, the mixing, the mastering... and I'm doing roughly about 50,000 albums, everytime I put an album out. So I'm getting 2 pounds an album, that's £ 100,000 net income I get, £ 50,000 of that is an album, so it leaves me with £ 50,000. And of that £ 50,000 I've already spent £ 10,000 on promotion - my money! The record company spends fuck all.
So I'm sitting there and I have £ 40,000 left after paying for promotion, and that £ 40,000 is going to keep me alive for two fucking years, until I've made my next album and paid for the beginning of writing the next album. I can make more fucking money selling my ass in the canal district!

And that what it feels like. I'm getting lectured by them as they don't want me to sell my own. I make £ 7 an album selling it directly to fans here, and it's the fans that come and buy the albums at this gig that are keeping me alive - not the record companies.
I've got another record company waking a forty-six year old man up at 10 in the morning saying "you're gonna do a photo shoot!" - Get a fucking life!

Като всеки борец за справедливост говори само за пари и трудния си живот. Истината е, че много го обичам, но разликата между него и VAN MORRISON е че чичото от Ирландия говори с песните си и създава Свят-отвъд този, докато Fish плямпа и е красива, но обикновена функция на този свят.( инак концерта му беше страхотен)


Моцарт се е хранил в кухнята с прислугата, Лайбниц е писал прочувствени благодарности в книгите си на посредствени благородници за издръжката. Модилиани умрял “неоткрит” в бедност. Света си има своя логика на оценка, но това което за всеки един е ЦЕННО е абсолютно независимо от тази оценка на Света, това ЦЕННО няма нищо общо с парите. Те са средностатистическа оценка “в цяло”, а субективното преживяване е уникално ЦЯЛО.


2. За парите и обема

В изданието на Бард на Фондациите на Айзък Азимов има две “встъпителни думи” преди Прелюдия за фондация и Фондация и земя. Автора е симпатично по американски откровен, когато говори как не е получил хонорар и процент от прихода от първия си издател, и как след като откупил правата през 1961 трилогията започнала да му носи нарастващи приходи. В това няма някакъв ужасен комерсиализъм – така функционира света. Когато има интерес и търсене идва и предлагането – “През 1981 г. ми казаха, че аз просто съм длъжен да напиша още един роман за Фондацията и за да подсладят ултиматума си, ме предложиха договор, десетократно по-висок от обичайния ми аванс.” В това няма някакъв ужасен комерсиализъм – така функционира света. Ако например предложан на Гюнтер Грас да напише продължение на какъвто и да е роман при това и със стократно по-голям аванс, пак ще напише нещо дето никой няма да иска да прочете и издателя ще се вътре с аванса. (затова и не му го дават, а му дават Нобел за политически заслуги) Азимов продължава “ ... сега ми предложиха да напиша роман от 140 000 думи – два пъти по-голям от който и да е от по-раншните томове и почти три пъти по-дълъг от която и да е от предишните отделни повести.” . В това няма някакъв ужасен комерсиализъм – така функционира света.

Феновете искат и получават.

Забележете как старите книжки преди 80-те са по 120-150 максимум 200 страници, и как постепенно почват да излизат не книги, а книжища. Това не само така с първите три Фондации и следващите, а и при Ле Гуин, Техану по обем е колкото които и да е две от първите три Землемории взети заедно.
За обемите вече при Джордан, Мартин и кохорта да не говорим.
Феновете искат и получават...( е някой и с голяма закъснение.)

Книгата е книжно тяло, което доставя удоволствие. Като тяло то е продукт на покупко-продажба и в това няма нищо лошо. За да се купи обаче първо трябва да е интересно. Това, че не винаги интересното е умно, не е проблем на читателя, а накритика и умника.

Преди 10 години много безработни жени В Англия са стояли в кафенета с децата си... Днес една от тях е най-богата англичанка, и една от най-богатите жени в света. Дали е обрала банка, излъгала, проституирала, оженила се за богаташ... Не. Написала е книга.
И това е истинското Чудо на този свят, в който живеем, че е възможно.
В човешката история подобно чудо до тези дни не се е случвало. Самото качество на книгата е второстепенен въпрос.
Всяка следваща книга ставала по-дебела и по-дебела. Лошо ли е било това? Не. Феновете го искали. Комерсиалната машина се завъртяла и филми почнали да правят . Лошо ли е това? Не. В това няма някакъв ужасен комерсиализъм – така функционира света.
(Аз съм прочел само първата и втората, повече не ми е интересно, но съм убеден, че Роулингс трябва да получи най-висша българска държавна награда, защото Victor Krum в Google е по-известен от Stoichkov, и едва последния месец Kotooshu и Topalov го изпревариха. Тя е направила за известността на България с добро много повече отколкото всичките политици во главе с Царо и Станишката.)

Това за което я вкарах тук е да се види, че това е бизнес, и си има своите закони... има търсене и предлагане, никой не го бият да купува, а и никой не го толерират специално за да го продават. Няма и някаква каста от избрани, всеки може да си опита късмета. Повече от това никой не може да иска.

Кое е истински стойностното ще се разбере след доста време, щото ще се помни. Така е било от както свят светува. Този критерий, подобно на временния с приходите е универсален и неотменим.


3. За Европа, интернет и продажбите

Това че Китай открил барута ни най-малко не му е помогнало да не бъдат завладян с барут от европейците.

Това е една много “европейска” статия, комплексарска по своему и опитваща се да обясни очевадното с глупости.

http://www.mediatimesreview.com/september04/Chervel.php


Понякога един факт говори много повече, от много теоритизации


Оказа се, че Европа създаде свободни индустриални стандарти, спомогнали за невероятния възход на Интернет, но само американците имаха оригинални бизнес идеи за използването му. Липсата на гъвкавост в мощните структури на европейската икономика е една от най-съществените причини в Европа, въпреки Интернет и бума на стоковите пазари няколко години по-рано, да не бъдат създадени истински автентични бизнес проекти за световната мрежа. Провалът на Bertelsmann-group, една от най-големите медийни групировки в цял свят, в търговията с книги по Интернет е образцов пример за това. Докато Джеф Безос стартира Amazon в малък склад в Сиатъл, Bertelsmann още със започването на проекта инвестират в него сума между 150 и 300 милиона евро, с цел да се противопоставят на Amazon и да получат контрол над международния пазар. Въпреки това BOL така и не успяха да достигнат повече от 20% от оборота на Amazon. И докато надутото поведение на Томас Мидълхоф (изпълнителният директор на BOL) будеше предимно насмешка, то краят на аферата беше повече от трогателен: Bertelsmann преустановиха търговската си дейност в Интернет и продадоха хилядите e-mail адреси на своите немски клиенти за символична сума на Thalia, техния най-голям конкурент на пазара на книги в Германия. В същото това време Amazon.de се бе появил буквално от нищото за да се превърне в най-големия книгоразпространител в Германия.


Основният мит е че американците пречат и и имат за цел да запушат развтието на другото.
На Европа никой не и пречи да си разпространява каквото си иска, има и пари, пише и книги и прави филми. Просто толкова умее. Повярвайте ми, ако Европа създаде нещо наистина ценно, американците първи ще дойдат да го купят, за до го видят, прочетат и чуят. Не съм чул да правят спънки на разпространението на Хари Потър.

Теди Москов, когото харесвам, веднъж каза, че Спилбърг убил киното, щото след него никой не гледал Фелини. Сега да се върнем най-отгоре за естетическото и удоволствието. Удоволствието е повторение. Когато нещо ти харесва, искаш същото и подобно. Истината е, че вече ритъма е нов, но той е такъв не само в киното, а в самия живот. Старият не може да ти достави оня Satisfaction който Jagger така и все не получаваше и си остава един културен факт. Значим, но в миналото. На никой не му пречат да прави филми ала Фелини, ала Бергман, но хората си искат бате Арни и Брус Уилис.

Това не е добро или лошо. Винаги е било така.

PS обещавам повече да не се оливам.

User avatar
Ghibli
Elder God
Posts: 5788
Joined: Sat Dec 20, 2003 11:36 am
Location: not really here

Post by Ghibli » Sun Oct 16, 2005 10:16 pm

Всичко това е чудесно, но в комерсиализма всъщност има нещо лошо и това е непрекъснатият стремеж да те накарат да си купиш, да те убедят, че това е най-добрата книга или филм, непрекъснатият поток от реклами и друга информация, който граничи с промиването на мозъци... При твърде съмнителни качества на продукта, както е в случая с "Шифърът на Леонардо" или книгите за Хари Потър.
Специално при филмите - американците са издигнали като еталон посредствеността. За един филм се съди единствено по приходите му. Този подход води до правенето на все по-тъпи филми, които с нищо не предизвикват и изненадват, защото никой не рискува да внесе нещо ново, а само се предъвкват стари, уж успешни формули. А това е смърт за киното като изкуство, тоест като носител на емоции и идеи. Във връзка с това - удоволствието не идва от повторението - обратното, повторението, когато слушаме един албум или гледаме един филм отново и отново, е резултат от изпитаното удоволствие.
Постановката "щом хората го харесват, значи е добро" пренебрегва липсата на избор. Хората наистина нямат голям достъп до различно от американското кино. В София кината са две-три - добре, а в другите градове? Интернет - нищожен процент от населението изобщо има достъп до мрежата. Телевизията - европейските филми са рядкост там.
PICARD: Now, are we progressing, Mister La Forge?
LAFORGE: About like you'd expect, sir.
PICARD: Splendid. Splendid. Carry on.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests