Докато изпиша всичко по-долу, още много хора са написали други неща, като част от тях дават отговор на написаното от мен. Обаче нямам особено желание да го променям.
И ако ви изглежда, че нямам кой знае какво да кажа, вероятно сте прави. За сметка на това го правя с много думи.
JohanVladimir wrote:.........
Бих искала да помоля също така да ми разясните, ако няма да ви затрудни, защо собственото ми мислене не беше особено ценено в часовете по физика, математика и химия, ами вместо мисленето ми, преподавателите искаха от мен да мога да извеждам сумати сложни формули, да решавам системи уравнения и да наизустявам формулата на бензола? Не можеше ли така, със собствени думи и мисли да ги избутам тия предмети, ами вместо това ме караха да използвам някакви сложни думи, навярно чуждици, разни там косинус, хипотенуза и катализатор?
И защо имаше само Една Правилна Методика за получаване на натриев сулфат и ни караха всичките да я прилагаме, като преди това ни караха да четем в учебниците и да зубрим от разни там мастити професори химици?
Трудно ми е да приема, че го мислиш сериозно. Училищният материал по т.нар. точни науки е така подбран, че не допуска интерпретация. В него няма да намериш нерешени от науката проблеми или когато ги има, те ще бъдат доста замаскирани, така че да не се забелязват. Той не подлежи на обсъждане, гледни точки и собствено мнение. 9 по 7 е 63, а съотношението между катета, лежащ срещу един от неправите ъгли на правоъгълния триъгълник, и хипотенузата се нарича "синус". Ако желаеш, вероятно можеш да го наричаш "пазва", "джоб" или "гънка", но това няма да промени свойствата му, нито формулите, където се ползва.
Що се отнася до натриевия сулфат, нямам представа нито за какво служи, нито как се получава. В часовете по химия в училище не сме получавали каквито и да е вещества. Предполагам, че ако с наличните реактиви ученикът успее да получи търсеното съединение по метод, различен от преподадения, доста ще учуди учителя и ще си заслужи високата оценка. Защото е проявил собствено мислене. Макар че като прегледах току-що
http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_sulfate , явно получаването му в лабораторни условия не е кой знае колко сложно и е възможно по няколко различни начина със сравнително достъпни реактиви. И да, знам, че това беше само пример.
От друга страна, обикновено собствените разсъждения по отдавна доказани - доказани, не просто възприети - области от точните науки, които водят до разминаване с досегашните резултати, не се гледат с добро око, защото най-малкото означават загуба на време за околните. Тъй нерядко подобни научни революционери искат целият свят да признае заблудата си, което, естествено, няма как да стане. Между другото, преди известно време един човек сподели с мен, че някакъв човек се свързал с тяхното списание с настояване да публикуват неговото доказателство, че "пи" не е ирационално число. На всичкото отгоре въпросното списание, макар и научно-популярно, няма много общо с математиката.
На въпроса "защо трябва да мога да извеждам формули" е по-трудно да се отговори. Пак опираме до въпроса за общата култура, който май сме нищили и в други теми. По същата логика аз мога да попитам - защо са ме карали да чета "Левски" от Вазов, след като нито помня нещо от него (даже сега го погледнах пак и вече не съм сигурен дали изобщо съм го чел), нито разбирането на това художествено произведение би ми помогнало в която и да е професионална дейност - като изключим преподаването по българска литература.
Разбира се, и едното, и другото си имат по-дълбоки причини, отколкото просто да научиш някаква теорема, която успешно се забравя след година - две - максимум пет, или да запомниш кои са поемите в "Епопея на забравените".
Което ме отвежда към втората част от мнението ти:
......
Много отдавна съм излязла от училище - факт. Нямам никаква представа как се преподава литература в момента в средното училище, макар че журирам в един конкурс за есета и имам всички основания като един Стефчов да заключа: крайно небрежно е преподавано.
Идеалните цели на образованието по литература, в техния крайно редуциран минимум (NB!), са долу-горе две: да те научат да анализираш писмен текст и да те научат да създаваш писмен текст. И двете умения не са по-прости или по-лесни от които и да е други знания и умения, получавани в средното училище. ........
Най-сетне, след толкова години, да разбера за какво служи литературата в училище :) И го казвам сериозно, независимо от усмивчицата. Е, друга цел е да запознае хората с някакви класически произведения, които иначе никога не биха прочели.
Само дето аз не си спомням някога да са ми разказвали за "аналитични подходи и терминологичен инструментариум" (или да са ми ги пояснявали или насочвали вниманието към тях). Силно се съмнявам това въобще да се прави, защото все пак и аз достатъчно отдавна съм завършил училище, а на всичкото отгоре през последните години учителите по литература никак не се задържаха при нас. Също така нямам спомен за някакво "обучение по писане". Горе-долу подходът беше "напишете си разсъжденията по темата", като в главата ми се върти нещо за структурата "увод - изложение - заключение", но всъщност не е задължително и този съвет да са ми го дали в училище. И толкова.
Иначе аз поне много бих искал наистина в училище да ни учат да се изразяваме добре. По разни форуми попадам на такива изписани безумия, че просто не разбирам как тези хора успяват да свършат нещо в живота. Но пък после се сещам за "людоедка Эллочка", т.е. че това не е от вчера.
Както и да е, прегледах набързо учебните програми по литература от 7 клас нататък (
http://www.mon.bg/top_menu/general/ ). Тази за 7 клас съдържа предговор, в който са изложени "Цели на обучението по български език и литература" (написани според мен на излишно усложнен език), които дават някаква представа за общата идея. Определено звучат добре. Също така и конкретните програми за отделните класове изглеждат привлекателно като поставяни цели. Само дето ще бъда изключително изненадан, ако дори и половината от тези точки се постигат в действителност. Разбира се, няма защо да се лъжем - за учениците в гимназията училището е неприятно задължение (и за мен бе така), като на всичкото отгоре в днешно време е значително по-лесно то да бъде избегнато. И като добавим, че и за много учители преподаването е такова, при това не от вчера е така, картинката се намества.
И малко встрани от темата да цитирам две неща, които ми направиха впечатление в програмите толкова, че да си заслужават прекопирането тук:
Учениците трябва да усвоят, че:
- съществува богата традиция за анализ и интерпретация на художествената литература;
- съществуването на тази традиция се обуславя от факта, че художественото изказване е условно както в съдържателен, така и в комуникативен план, следователно може да формира множество смислови внушения и
- литературнокритическият текст трябва да се чете само като едно възможно мнение, независимо колко дълбоко им се струва написаното от автора – неговото мнение не е истина от последна инстанция;
- позоваването на литературно-критически анализ трябва да става само тогава, когато може да се заеме някаква позиция спрямо изказаното от автора (включително съгласие и подкрепа);
- безразборното цитиране и парафразиране на чужди мисли не е добър атестат за собствената способност да се разбират художествени творби.
Според мен обаче това щеше да има малко по-голяма тежест, ако не се повтаряше прекопирано в програмите от 9 до 12 клас включително.
И от програмата за 9 клас:
Учениците трябва да усвоят:
........
2. Основни сюжети на древността
- сюжетът за Прометей;
- сюжетът за злощастната съдба на Атридите;
- сюжетът за Едип;
- историята за Мойсей;
- историята за Йосиф и неговите братя.
Не бях чувал за атридите (все пак мисля, че трябва да е с малка буква), обаче попрочетох за какво става дума. Може да се разглежда като увлекателна история за братоубийства, детеубийства, убийства на настоящи (примерно съпруг) и бъдещи роднини, човекоядство, кръвосмешение, прелюбодейство, вероятно и други. А може и да се разглежда като източник на вдъхновение за трагедии в древността. Всъщност нищо чудно двете да са свързани и в обратна посока, т.е. трагедиите да са допринесли за изграждането на тази картина - честно казано, нямам желание да се задълбочавам. И като добавим и историята на Едип, не завиждам на учителите, които ще трябва да обясняват тези истории.