Page 4 of 5

Posted: Wed Apr 27, 2005 1:53 am
by Jaar
На мен чалгата не ми пречи. Изобщо.
Но мисълта ми беше, че никога не съм си я представял като най-репрезентативното "изкуство", което България може да покаже на света.

Posted: Wed Apr 27, 2005 12:40 pm
by JaimeLannister
Meжду другото, това с ветото е супер гадно.
А и тъпо...

Posted: Wed Apr 27, 2005 3:24 pm
by Clio
Че и един вид майтап...
Никой на никого не забранява да си пуска любими текстове на песни в съответната тема, стига да не са с вулгарно/обидно съдържание :Р
На мен може и да ми потрепери пръста над Delete-а, но аз съм сдържана, търпелива, толерантна... :Р

Колкото до чалгата - не мога да я харесам и това е. Не ми харесват текстовете, не ми харесва музиката, не ми харесват изпълнителите. Мога да изтърпя малко количество от нея при определени обстоятелства, стига да не е от най-омразната, но определено не държа и се опитвам да избягвам да ми се налага :)

Обаче е факт и че на чужденците им харесва. Даже много й се радват. Което идва да покаже, че да ни представя чалга певица може и да не е толкова зле. Не знам, по проблематиката на тази идея всъщност нямам мнение...

Posted: Thu Apr 28, 2005 12:11 am
by Elayne
Простете за изоставането, наложи се, имах изпит, който за моя радост мина успешно.

Та по ред на номерата:
Morwen wrote:Да, спокойно бих заклеймила песен за чалга само заради аранжимента й.
Разбира се, че можеш, някой да те спира?!
Morwen wrote:Той също може да е безподобен кич. Въобще онези извивки, дори поставени на що годе нормален текст пак тотално скапват песента.
А, случайно, може и да не е, нали така? Въобще хайде да заклеймим всичката ориенталска музика, всичката, която идва от изток като кич и неслушаема. Това че на нас трудно ни влиза, не я прави долнопробна, та е част от чужда за нас култура, естествено е и да не я разбираме донякъде, въпреки че сме на гъз, извинете, разстояние от Турция...
*Разбира се, има ли нужда да пояснявам, че и на изток се правят боклуци, както и навсякъде другаде?

Не твърдя, че ВСИЧКАТА музика, която наричаме 'чалга' е слушаема. Съгласна съм, че има парчета, които едва ли могат да се нарекат музика изобщо, че са елементарни и вулгарни.
Но и мисля че въпросните са писани за определен таргет, простете ми чуждицата, хора. Знам ли дали за загорели индивиди на средна възраст или за още по-загорели тийнове, толкова и ме интересува...

Оспорвам факта, че незаслужено на много музика й се лепи обидния етикет чалга. За мен чалга е Кондьо, Милко Калайджиев, въобще всичко пошло, вулгарно и елементарно, разчитащо единствено на потресаващо дебилен и силно провокиращ текст.

НО, защо в общата маса трябва да попада всичко? Защо само като разбереш кой пее и по аксиома трябва да сбръчкаш вежди и да кажеш "това е чалга, долнопробно е, аз такива неща не слушам", без дори да си чул нито мелодия, нито текст, нито нищо. Да, за предубеденост си говорим. Толкова ли е невъзможно български поп-фолк изпълнител да направи слушаема, интересна песен, която да няма претенции на шедьовър, но все пак да има някакви достойнства?
Matrim wrote:При положение, че има тонове музика спадаща към стилове, които ми харесват, която тепърва ще откривам, не мисля, че има какъвто и да е смисъл да си губя времето като отсявам ултра-минималния процент качествен поп-фолк сред морето простотия.
Естествено, че би било загуба на време да се ровиш из морето от простотия, както ти го нарече, защото то си е такова. Всъщност и аз не го правя, имам приятели, които успяват да ме преситят с чалга през определен период време :shock:, та има кой да ме държи информирана за почти всичко, което излиза.
Jaime wrote:Според мен си струва да се направи компромис. Вкъщи мога да си слушам каквото си искам, но щом цял народ слуша един стил, то значи у него има нещо... Не знам какво е, може да не е нещо хубаво, но си струва компромиса, поне за мен...
Какво излиза от това, че масата народ слуша възможно най-елементарната, лесна за възприемане музика, без да си прави труда да търси нещо по-дълбоко, с повече смисъл и по-малко плътски послания?

В този ред на мисли, преди няколко месеца изрових една страшно сполучлива сръбска песен "Лане мое", онзи ден установих, че наш Азис отново си е краднал песен от чужбина (същата). Не може да му се отрече вкуса да краде все хубавите песни - "Лане мое", "Обичам те", "Целувай ме", "Как боли" все крадено... и какво се случва в България след като възпроизведе нечия чужда песен? Тя става популярна в съответните среди слушатели, защото по начало си е хубава, докато всички останали, които мразят чалгата и са предубедени, автоматично я заклеймяват като "поредния боклук излязъл от Азис"... Не е справедливо спрямо оригиналните изпълнители и песен, нали така...

Колкото до компромисите с музиката заради добрата компания --> аз съм всеядно, слушам всякаква музика, понасям всякаква музика (и "не-"такава). Ако нещо чак толкова не ми хареса просто го игнорирам, компанията е по-важна.


А и държа още от сега да кажа, че не агитирам никого да слуша чалга или каквото и да било, нито защитавам Азис като изпълнител, за който хич не ми пука. За музика говоря, за мен тя е най-важна.

Posted: Thu Apr 28, 2005 12:38 am
by Morwen
Morwen wrote:Да, спокойно бих заклеймила песен за чалга само заради аранжимента й.
Разбира се, че можеш, някой да те спира?!
Не, въпросът е не дали мога, а че гадният аранжимент може да я прави обективен боклук, също както и гадния текст.
Morwen wrote:Той също може да е безподобен кич. Въобще онези извивки, дори поставени на що годе нормален текст пак тотално скапват песента.
А, случайно, може и да не е, нали така? Въобще хайде да заклеймим всичката ориенталска музика, всичката, която идва от изток като кич и неслушаема. Това че на нас трудно ни влиза, не я прави долнопробна, та е част от чужда за нас култура, естествено е и да не я разбираме донякъде, въпреки че сме на гъз, извинете, разстояние от Турция...
*Разбира се, има ли нужда да пояснявам, че и на изток се правят боклуци, както и навсякъде другаде?
Ми не, нека заклеймим като неслушаема, само музиката, която се състои само от протяжни накъдрени маанета например. И не, не е работата в това, че не разбираме адски трудната за разбиране чужда култура( като гледам на твърде много хора им влиза). Просто това е като техното - твърде едностранчива и проста по построение музика, след като чуеш две парчета, все едно си чул всичките.
Сигурна съм, че има и добра източна музика, просто защото няма начин цялата източна музика да се побира в маанетата, масово използвани в родното музикопроизводство.
Оспорвам факта, че незаслужено на много музика й се лепи обидния етикет чалга. За мен чалга е Кондьо, Милко Калайджиев, въобще всичко пошло, вулгарно и елементарно, разчитащо единствено на потресаващо дебилен и силно провокиращ текст.

НО, защо в общата маса трябва да попада всичко? Защо само като разбереш кой пее и по аксиома трябва да сбръчкаш вежди и да кажеш "това е чалга, долнопробно е, аз такива неща не слушам", без дори да си чул нито мелодия, нито текст, нито нищо. Да, за предубеденост си говорим. Толкова ли е невъзможно български поп-фолк изпълнител да направи слушаема, интересна песен, която да няма претенции на шедьовър, но все пак да има някакви достойнства?
Ок, не е невъзможно, но е крайно невероятно, както е споменал Мат.
Първо, поп-фолкът си има някакви отличителни белези на жанра, които просто са дразнещи сами по себе си. Имам предвид самите мелодии. Обикновено, когато се опита да се избегне типичната груба чалга се получава или някаква псевдоестрада отпреди двадесет години с леки ориенталски елементи, или такава с тежки ориенталски елементи.
Какво излиза от това, че масата народ слуша възможно най-елементарната, лесна за възприемане музика, без да си прави труда да търси нещо по-дълбоко, с повече смисъл и по-малко плътски послания?
Абсолютно. Масата народ е такава, за съжаление. Още повече, че по-голямата част от убедените фенове (фенове на каквото и да е) са в една възраст, в която още не са стигнали до мисли за по-дълбокия смисъл.

Posted: Thu Apr 28, 2005 1:07 am
by Jaar
Попаднаха ми няколко гръцки парчета, които се оказа, че съм чувал в български вариант (защо ли). И тъй като нищо не отбирам от текста естествено, ми се сториха много прилични песните. Не знам дали се дължи българския аранжимент, или до (не)къдрните извивки на певиците/певците...

Морви, а какво ще кажеш за house/chill out & oriental? (Orient Cafe или Buddha Bar например?) :P :P

Може би, ако не бяха вулгарните текстове на песните положили "жанра" (а и след това), сега нямаше да говорим за чалга, а просто за поп-фолк.

Posted: Thu Apr 28, 2005 1:23 am
by Matrim
Морви, благодаря ти, че ми спести писането на още по-обширен пост, защото мнението ми се припокрива почти напълно с твоето.
Какво излиза от това, че масата народ слуша възможно най-елементарната, лесна за възприемане музика, без да си прави труда да търси нещо по-дълбоко, с повече смисъл и по-малко плътски послания?
Ами излиза, че както във всичко, пътят на най-малкото съпротивление е най-използван, тоест повечето хора предпочитат нещо незатормозяващо и просто и това си е тяхно право.

И да, признавам си, предубеден съм към чалгата. Просто каквато и да е песен, дори и малко напомняща ми на поп-фолк да слушам, тя ме навежда на мисли насочени към "морето от простотия", с което свързвам този жанр. Ерго, въпросната песен трябва да е на наистина страхотно ниво, за да ме накаря да загърбя гадните си предразсъдъци и наистина да ми хареса. Както сами се досещате, вероятността за постигане на подобно ниво от поп-фолк изпълнител клони към нула, затова и весело ще си продължавам да ненавиждам този "стил", thank you very much. :lol:

Posted: Thu Apr 28, 2005 1:27 am
by Morwen
Джаар, щях да кажа нещо, ако ги бях чувала:Р
Признавам, че с премахването на вулгарните текстове качеството на песните драстично скача. Но пак не достига до нещо повече от "слушаемо". Или ако достига, то е защото просто... не прилича на поп-фолк, а на нещо друго. Сияен пример е "Губя те бавно", която леко е взела назаем ритъма на We will rock you...:)

Posted: Thu Apr 28, 2005 1:39 am
by Elayne
Морви wrote:Не, въпросът е не дали мога, а че гадният аранжимент може да я прави обективен боклук, също както и гадния текст.
Може, да, не отричам, когато е неподходящ за дадена мелодия, например. За текста няма да обяснявам много, знаеш че за мен той е почти последна грижа, просто прекалено държа на мелодията... Именно заради мелодията много харесвам "Обичам те" на Азис, а не заради лигавия текст или превзетото изпълнение.
Морви wrote:Ми не, нека заклеймим като неслушаема, само музиката, която се състои само от протяжни накъдрени маанета например.
Неслушаеми от нас, да, може, просто не е нашата музика, не присъства в музикалното ни културно наследство :P, но само толкова, не бих я определила като долнопробна или грозна, например (както всичката друга музика, която слушаме, предимно произведена на Запад). Сигурно за един арабин има съвсем различно очарование, значение и т.н.
Морви wrote:И не, не е работата в това, че не разбираме адски трудната за разбиране чужда култура( като гледам на твърде много хора им влиза). Просто това е като техното - твърде едностранчива и проста по построение музика, след като чуеш две парчета, все едно си чул всичките.

Благодаря за иронията, но нямаше нужда.

А и техното е продукт на края на 20-ти век, не е нечия народна музика, а и не е минало достатъчно време, за да се докаже като нещо качествено, което според мен няма начин просто да стане. Твърде "студено" е, "далечно" от човека едно такова, ако мога така да се изразя.
Морви wrote:Обикновено, когато се опита да се избегне типичната груба чалга се получава или някаква псевдоестрада отпреди двадесет години с леки ориенталски елементи, или такава с тежки ориенталски елементи.
Аз за тях говоря, че са доста сполучливи, поне за мен. Може да са повърхности, но поне са слушаеми, не са грубо вулгарни и т.н. Чакай да измисля пример... Анелия, например, и "Погледни ме в очите" бързо стана хит, но веднага се появиха орди от онези предубедените, които нарочиха парчето за чалга. Какво чалгарско има в тая песен, бе!?

И с последното съм съгласна, Морви, уви, така е :evil:.
Мат wrote:Ами излиза, че както във всичко, пътят на най-малкото съпротивление е най-използван, тоест повечето хора предпочитат нещо незатормозяващо и просто и това си е тяхно право.
Да де и аз това виждам и не знам дали си струва да се учудвам или само да повдигна рамене и да let go...

Posted: Thu Apr 28, 2005 2:02 am
by Morwen
Неслушаеми от нас, да, може, просто не е нашата музика, не присъства в музикалното ни културно наследство :P, но само толкова, не бих я определила като долнопробна или грозна, например (както всичката друга музика, която слушаме, предимно произведена на Запад). Сигурно за един арабин има съвсем различно очарование, значение и т.н.
Ам, да, сигурно ако имах мили детски спомени от тези ритми щеше да е различно. Но пак грешката би била, в това че се влияя от милите детски спомени, а не в това че иначе ги нямам.
И, не това, че дадена музика присъства в нечие музикално културно наследство или че е народна, не я прави добра. Просто част от историята, интересна, може би, но не и добра. В някоя народност може и свиренето на гребенче да е музикално културно наследство, но нека да не го издигаме до изкуство заради това.
Аз за тях говоря, че са доста сполучливи, поне за мен. Може да са повърхности, но поне са слушаеми, не са грубо вулгарни и т.н. Чакай да измисля пример... Анелия, например, и "Погледни ме в очите" бързо стана хит, но веднага се появиха орди от онези предубедените, които нарочиха парчето за чалга. Какво чалгарско има в тая песен, бе!?
А то е просто поп-фолк, викаш. Както казах, добре, сигурно е слушаемо, но ако не беше фолк мелодията щеше да е по-добре... Не беше ли и то с кръшни извивки тук-там?
За мен един добър пример е Веселин Маринов - нито в текстовете има вулгаризми, нито музиката е твърде ориенталска, но пък каква боза е...

Posted: Thu Apr 28, 2005 2:43 am
by Elayne
Morwen wrote:Но пак грешката би била...
Коя грешка?!
Morwen wrote:Просто част от историята, интересна, може би, но не и добра.
Добре де, кой определя добра ли е или не? Бих си помислила, че колкото повече хора я слушат толкова е по-добра, но всъщност това не е критерий - примери бол, нали, включително популярни фентъзи произведения. Може би е добра за моментните течения в популярната музика, но това е преходно... Като че ли времето си остава най-големият съдник.
Morwen wrote:В някоя народност може и свиренето на гребенче да е музикално културно наследство, но нека да не го издигаме до изкуство заради това.
Може, в Швеция излизат във ваканция за месец и половина през учебната година, за да ходят на лов за лосове :roll:. След като на въпросният народ им е останало след векове утвърждаване като културно наследство, значи има нещо ценно в това и за всички тях си е изкуство (не ме понтирай с лосовете в Швеция, моля, онова си е традиция), както икебаната в Япония (а и не само) е изкуство за подреждане на цветя.
Morwen wrote:А то е просто поп-фолк, викаш.
Идея нямам как трябва да се нарича, който иска да си го кръщава.
Morwen wrote:За мен един добър пример е Веселин Маринов - нито в текстовете има вулгаризми, нито музиката е твърде ориенталска, но пък каква боза е...


:D :D :D Червено вииино..., права си, много, боза е, както и десетки други бози във всеки друг стил. Това не е нещо ново :D.

Posted: Thu Apr 28, 2005 3:26 pm
by Drizzt Do`Urden
В този ред на мисли, преди няколко месеца изрових една страшно сполучлива сръбска песен "Лане мое", онзи ден установих, че наш Азис отново си е краднал песен от чужбина (същата). Не може да му се отрече вкуса да краде все хубавите песни - "Лане мое", "Обичам те", "Целувай ме", "Как боли" все крадено... и какво се случва в България след като възпроизведе нечия чужда песен? Тя става популярна в съответните среди слушатели, защото по начало си е хубава, докато всички останали, които мразят чалгата и са предубедени, автоматично я заклеймяват като "поредния боклук излязъл от Азис"... Не е справедливо спрямо оригиналните изпълнители и песен, нали така...
значи, чували ли сте песента на Южен Вятър- Батальона?
еми, точно тая мелодийка е правена преди това от една малко неизвестна за мене група- Омега, Scorpions и HIM.
Е, айде изслушай последните 3, изслушай и Батальона да видим дали коя ще ти хареса повече. Със сигурност няма да е БГ вариянта. и не виждам защо ще слушам него, като мога да си слушам оригинала?

Posted: Thu Apr 28, 2005 4:25 pm
by armageddon
Morwen wrote:За мен един добър пример е Веселин Маринов - нито в текстовете има вулгаризми, нито музиката е твърде ориенталска, но пък каква боза е...
Браво на Морвен, която покажа че няма смисъл да поствам нищо по темата и че въобще цялата т.нар. война с/у чалгата е абсолютно безмислена.

Със цитираното по горе от мен нейно изказване, тя показва че за определена група хора, които се пиша чалга хеиртури, не е от значение човек каква музика прави, а е достатъчно в коя компания записва и кой го издава. Щото аз колкото и да не харесвам гореспоменатия господин, той от както пее си прави една и съща музика - а именно т.нар. естрада, или за мен чист социалистически поп.

За сметка на това, поради факта че е в днешно време записва/издава албумите си в Пайнер, току що бе заклеймен като поп-фолк чалга изпълнител.

Е ще ме извинявате, ама това вече е прекалено.

Posted: Thu Apr 28, 2005 4:30 pm
by Matrim
Аз ли внезапно съм изгубил способността си да чета или никъде въпросният господин не е описан като чалга-певец? Просто явно не допада на Морви и е даден като пример, че не мрази само чалга.

Posted: Thu Apr 28, 2005 11:30 pm
by Morwen
Мдам, май само Мат ме разбира:Р
Elayne wrote:
Коя грешка?!
Грешката в обективната преценка за музиката.
Добре де, кой определя добра ли е или не? Бих си помислила, че колкото повече хора я слушат толкова е по-добра, но всъщност това не е критерий - примери бол, нали, включително популярни фентъзи произведения. Може би е добра за моментните течения в популярната музика, но това е преходно... Като че ли времето си остава най-големият съдник.
Да, има неща, за които е трудно да дадеш еднозначно мнение. Защото е въпрос на вкус и субективна преценка. Но има и неща, на които обективно са елементарни, кич и т.н. Както при текстовете, така и при музиката.
Може, в Швеция излизат във ваканция за месец и половина през учебната година, за да ходят на лов за лосове :roll:. След като на въпросният народ им е останало след векове утвърждаване като културно наследство, значи има нещо ценно в това и за всички тях си е изкуство (не ме понтирай с лосовете в Швеция, моля, онова си е традиция), както икебаната в Япония (а и не само) е изкуство за подреждане на цветя.
Аранжирането на цветя (и други неща) е изкуство не само в Япония. Що се отнася до останалото - хубаво, хората си имат традиции, спазват си ги, защото така са свикнали. И това с нищо не прави традициите им по-ценни за останалия свят или дори за тях самите. Ако карахме на традиции, сега трябваше да носим потури...
И не забравяй, че поп-фолкът всъщност има твърде малко общо с традициите. Заели нещо от арабските ритми без въобще да ги е грижа за традициите или някакъв техен евентуален по-дълбок смисъл.