Ани, аз не знам дали да ме числиш към грамотните и увлекателно пишещи потребители, но в случай че ме числиш - нито грамотността ми, нито начина ми на писане са постижение на часовете ни по литература в училище. По-скоро са се случили ВЪПРЕКИ тях. Между другото, по български език учехме сравнително смислени неща - синтактични разбори, морфологични разбори, изобщо, граматики разни. Това секна в осми клас. Нататък имахме само литература.
Научих се да пиша грамотно, щото чета от четиригодишна. И не съм спирала да чета до тоя момент. Макар че напоследък чета само на английски и то основно научна литература. И боклуци, като фенфикшъни, с които мозъкът ми да си почива. Сега се отучих да пиша грамотно - по форумите го раздавам хептен разговорно. Но айде, за това няма да обвинявам часовете по литература.
Начинът ми на писане всъщност е силно повлиян от точните науки и дребния ми опит с ревюиране на разни анимета и преподаване на студенти. Изказвам някаква теза, опитвам се да я формулирам, изчистя, аргументирам и завъртя така, че да е възможно най-разбираема и най-трудно атакуема. Слагам илюстративни примери - помагат много за разбирането на гледната точка. Профанизирам езика, за да не приспя с терминология човека отсреща. Така си пиша и научните статии - само без илюстративните примери (щото тя цялата статия е един илюстративен пример всъщност) и профанизирания език. Те са си с типичния за научните статии стил - т.е. нямат голяма литературна стойност, но са възможно най-конкретни и правотекствени, за да няма различни трактовки на казаното, щото ние НЕ искаме да има такива.
Часовете ми по литература нямат НИЩО общо с това, което описах горе. До седми клас пишех теми със зазубрени от анализите тези (и фрази), които нито разбирах, нито споделях (когато ги разберях). Така и не отидох на нито един урок по литература или математика. Кандидатствах с каквото бях научила от училище и не изкарах шестици. Не помня какво изкарах (пак с точене на сополи от анализите), ама май ми беше стигнало да ме приемат в първото ми желание. И първото си желание не помня вече - може би беше френската гимназия? Държах допълнителните изпити за НПМГ, пак без курсове, влязох да уча биология, както бях пожелала. В 8ми клас по литература ми се случи св. Петрова, която не се интересуваше от качества и анализ на текстове, стига те да бяха на християнска тематика. В нейните часове преразказвахме житията на светците или по-скоро тя питаше "И какво направил еди-кой-си светец после?" и ние й прочитахме съответния ред от житието, в което се обясняваше какво направил еди-кой-си светец после. Хората рисуваха големи кръстове на тетрадките, в които си пишехме класните работи, за да изкарат по-висока оценка. Последните ми спомени от нея са как тя изрази опасения, че Паулу Коелю ще вземе да ми направи нещо с тоя негов покварен магически реализъм. Това щото се засякохме в трамвая и тя ме попита какво чета в момента.
В девети клас ми се случи Оная, Що Говореше на Есперанто. Или поне това решихме, че говори, щото със сигурност не беше български, но пък имаше някаква бледа сянка от познати нам езици. За нея имахме следния виц: Събужда се сутрин въпросната, отваря речника на чуждите думи в българския език, затваря очи и с мантрата "Днес ще им дам..." на случаен принцип, посочвайки с пръст из страниците, избира някъде към 40-50 думи и ни ги снася в следващия час. Същата тая персона веднъж ни даде да пишем есе на тема "Свободата, Санчо, се крепи на върха на едно копие". Като й казахме, че не знаем как се пише есе, щото само сме отговаряли (с чужди отговори) на литературен въпрос до тоя момент или сме преразказвали с елементи на (чуждо) разсъждение, тя ни изнесе лекция за етимологията на думата "есе" и ни остави да се трудим. Останахме с впечатлението, че есе е някаква свободна форма на текст, без оковаващи те правила и структури и писахме със замах. Всички изкарахме ниски оценки. Научих се как се пише есе чак като затръгвах към Канада и трябваше да мина TOEFL. Тогава моят Александър ми обясни как се пишат есета, иначе щях да търся информация из нета.
В десети клас дойде единственият наистина добър преподавател по литература, който съм имала. Тя имаше редица проблеми на характера, но това са бели кахъри. Примерно, спомням си с много топлота как веднъж попита класа какво е отношението на хората към дебелите им себеподобни по повод някакво произведение (дори не помня кое) с дебелак в него. И ме вдигна да отговоря пред целия клас, вероятно мислейки, че ще облагородя дискусията с личния си опит на дебел човек. Сладурана! Та тя искаше от нас да помислим над текстовете, но предметът й вече беше загубил тежест, щото ние все пак бяхме отишли там да учим точни науки и математика. През последните две години се готвехме за кандидатстване в медицинска академия и на всички ни беше през центъра за часовете по БЕЛ.
Имам смътни подозрения, че доста от тук пребиваващите потребители са имали подобни преживявания в училище. Станали сме каквито сме станали, щото сме били природно интелигентни и будни деца, които четат като разпрани. В НПМГ масово бяхме такива - Ани може да има друго мнение по въпроса, де. Аз даже живеех в странен сапунен балон, мислейки си розови мисли за човечеството, щото обкръжението ми винаги е било съставено от супер интелигентни хора. Та осъзнах какво е средното ниво на интелект едва когато влязох в университета и почнах да водя упражнения. Такъв осаферясващ шамар беше това... Сега вече виждам, че аз съм била един много изключителен ученик, както, предполагам, и пишещите в този форум. Тоя тип ученици и на самотек да ги оставиш, пак ще станат хора, защото имат акъла и желанието за това. Шило в торба не стои. И точно щото шило в торба не стои, ей така например научих английски за едно лято - с няква английска граматика и текстове на метъл песни, докато въртях сама един от магазините на нашите. Бе къде са тея деца като мен, знаете ли как искам да преподавам на такива???
Изключителен ученик като мен нямаше проблем с нито един предмет от учебната ни програма (минус литературата, но и там издрапах някак, с маймунско подражание). Аз научих много от училище (без часовете по литература, музика и изобразително изкуство). Но това съм аз. Не съм представителна извадка. Ани също не е представителна извадка, бидейки супер интелигентен човек, намиращ удоволствие в четенето на литературни анализи още в крехка ученическа възраст. Образователната система не трябва да е направена за изключителните мен и Ани обаче - тя трябва да е направена за средностатистическите индивиди. По мое време поне не беше.
И да приключа тая душевна полюция тук с малко приказки за профилираното образование. Ани каза нагоре, че някакъв канадски професор е бил недоволен от него. Марфа го иска, щото го нямаме в България. Канадецът не го иска, щото го има в Канада. Аз си чукам о главата местните продукти на профилираното образование и те са също толкова тъжни, колкото българските продукти на непрофилираното такова. Истината вероятно е някъде по средата - известна профилираност, т.е. засилено изучаване на еди какво си, без обаче съвсем да се занемарява образованието в другите насоки. Щото на мен ми кацат в лабораторията лица, които никога не са имали лабораторни по химия и си говоря с други лица, които не са учили история освен северно-американската такава (и малко от европейската, за да разберат коя е все пак тая странна персона, дето им стои на парите). Ето, обзе ме една такава тъга пак...
Емо, много благодаря за примерите! Да, нещо такова би било полезно да се научи. Аз сега правя тоя текстови разбор полусъзнателно, но при мен е много несистематично и лаишко. Имам бегли спомени, че при анализ на някакви стихотворения с онази, по-свястната даскалица сме си говорили за подбраните от автора думи, в които имаше много р-та и з-та и с това се придавало еди какво си настроение. Ей това би трябвало да ни се каже още в прогимназията.
ПП. Постът, който не свършва... Сълзливите ми ретроспекции почти ме накараха да забравя нещо свързано с жизнения ми опит на пишещ човек. Относно важността на критиката - мисля, че тя става ясна на всеки, който се пробва да сподели по-детайлно мнение за дадена книга, филм, музикален албум, картина и прочее. Писането на любителски ревюта ме накара да осъзная какво са искали да направят ония хора с нечетабилните (тогава) литературни анализи. Това "Аха! преживяване" ме сполетя доста след гимназията и определено не беше благодарение на часовете ми по литература.