Page 1 of 8
Поредния Толкин-спор
Posted: Fri Sep 07, 2007 4:26 pm
by Roland
Квот пише:
Posted: Fri Sep 07, 2007 4:26 pm
by shayhiri

Хе, не се даваш, Mat - дори и в шах, дори и в
мат.
Толкин
е създал, очевидно, Толкиновото клише. А черно/бялото клише
тогава далеч не е било в апокалиптичните си сегашни измерения.

И го хваля точно и единствено за разработения сетинг (и лексиката).
За Шалион не знам на кого вече да вярвам, но скоро ще стигна до обясненията на съответната част от списъка ми и ще разберем.
Posted: Fri Sep 07, 2007 4:26 pm
by Roland
Кво за лексиката на Толкин?

Posted: Fri Sep 07, 2007 4:26 pm
by shayhiri
Богата като неограбена съровищница и меланхолично изящна.

Дори само заради описанията на
здрача си струва. Имах курсова работа по темата.
Posted: Fri Sep 07, 2007 4:26 pm
by Matrim
А черно/бялото клише тогава далеч не е било в апокалиптичните си сегашни измерения.
Стига усуква, Властелинът си е черно-бял до болка, хич не виждам с какво Джордан, че даже и Едингс са по-зле в това отношение от него.
Posted: Fri Sep 07, 2007 4:26 pm
by Roland
shayhiri wrote:Богата като неограбена съровищница и меланхолично изящна.

Дори само заради описанията на
здрача си струва. Имах курсова работа по темата.
Абе чакай да те питам, че ми стана интересно - ти чел ли си литература на английски?

Posted: Fri Sep 07, 2007 4:26 pm
by shayhiri
Matrim wrote:Стига усуква, Властелинът си е черно-бял до болка, хич не виждам с какво Джордан, че даже и Едингс са по-зле в това отношение от него.
От първия път п*дал не се става.

Втория, виж...
И кво сега? Да не искаш да кажеш, че точно той е виновен за всичко? Щото ако не беше пуснал Властелина, нещастниците нямаше да има кво да копират и цял един жанр щеше да си остане в нищото? Има нещо вярно, бтв.
Posted: Fri Sep 07, 2007 4:26 pm
by Matrim
Не, просто имам предвид, че ти прокламира, че елементарен "добри-лоши" сетинг значи автоматично, че авторът не струва. Не става дума за никакви клишета в случая.
Posted: Fri Sep 07, 2007 4:26 pm
by shayhiri
Абе чакай да те питам, че ми стана интересно - ти чел ли си литература на английски?

За разлика от теб и повечето хора тук (без Емо) даже съм следвал Английска филология - 4 години.

Друго?
Изглежда и ти като Мат имаш проблем с човека, но не си го изкарвай на мен, ако обичаш. Половината от четеното фентъзи (винаги когато съм имал избор) е било в оригинал. Последният Кай, например, колкото и да го хвалят за стила, с нищо чак толкова не ме впечатли. А с лексиката на Толкин (дори не казах
стила като цяло

) единствен ти би могъл да се заядеш.

Posted: Fri Sep 07, 2007 4:26 pm
by Roland
Е както знаем то не ти е много изчетеното фентъзи така или иначе

Но да буташ Толкин за лексика ми е малко... смешно, пък ако ще и финикийска филология да беше учил.
Posted: Fri Sep 07, 2007 4:26 pm
by shayhiri
Matrim wrote:Не, просто имам предвид, че ти прокламира, че елементарен "добри-лоши" сетинг значи автоматично, че авторът не струва. Не става дума за никакви клишета в случая.
Ако се усетиш първи, дори да не ставаш толкова, минаваш.

Не и ако петстотин идиота са направили същото преди тебе.
Posted: Fri Sep 07, 2007 4:26 pm
by shayhiri
Roland wrote:Е както знаем то не ти е много изчетеното фентъзи така или иначе

Но да буташ Толкин за лексика ми е малко... смешно, пък ако ще и финикийска филология да беше учил.
Не го бутам. Казах кои са му малкото силни страни, и то според мен.
Не е и малко, фентъзито ми, особено като обхват - съдейки по ваште списъци.

Но за щастие има доста по-читави жанрове.
Ако имаш нещо конкретно против лексиката на Толкин - освен, че Бакър евентуа-ално би могъл да има по-богата такава, и то 60 години след титуляра - кажи.

Posted: Fri Sep 07, 2007 4:26 pm
by Roland
Бате, хората са пишели с... ъъъ... лексика няколко столетия преди Толкин да се сети да си подаде носа от учебника по литература в окопите

Осъзнай се ОВРЕМЕ и спри да се излагаш.
А това, че черно/бялото е равно на ПЪЛЕН боклук, ама, видиш ли, не и ако си първи, е егати йезуитщината. А то, ще се сетиш, не е и първо, щото както добре знаем, черно/бели герои има в приключенската литература пак от столетия. В ТОВА отношение фентъзито е същият жанр.
Posted: Fri Sep 07, 2007 4:26 pm
by shayhiri
Да. Ама в случая говорехме за
конкретния фентъзи "Тъмния лорд/Избрания сирак"тм сетинг. Който май пак точно Толкин
създава. Намерили с кого да се заяждат.

Освен това човекът вкарва няква оригиналност дори в аванс - това, че трябва да се разделят с артефакта, а не да го присвоят, е много съществена разлика с базовия темплейт, особено като символична стойност.
Нищо конкретно не можеш да кажеш за лексиката.

За Бакър имах предвид, че е с 60 години
напред с материала, което очевидно е в негова полза.

Posted: Fri Sep 07, 2007 4:26 pm
by Matrim
shayhiri wrote:Да. Ама в случая говорехме за конкретния фентъзи "Тъмния лорд/Избрания сирак"тм сетинг. Който май пак точно Толкин създава.
Който го има в кажи-речи всеки втори мит и всяка трета приказка, но дай да си затворим очите.
