Стил на автора доколко аджеба е важен този елемент?

Литературни критики и възхвали. Всичко, което винаги сте искали да знаете за Даниел Стийл и Нора Робъртс, а ви е било срам да попитате :р
User avatar
RRSunknown
Elder God
Posts: 9514
Joined: Thu Nov 01, 2007 9:54 am

Стил на автора доколко аджеба е важен този елемент?

Post by RRSunknown » Fri Sep 11, 2009 6:20 pm

Днес в един разговор по скайп събседника ми изказа следното твърдение (с уточнението че цитирам по памет защото ми се затри лога):
Колкото и яки идеи и сетинг да има в дадена книга ако не ме кефи стила му значи няма да го чета.
Затова и няма да чета Малазана пък ако ще да е абсолютно оригинална и с добри идеи.
като после ми доуточни че под качествен стил имал предвид "Джонатан Стрейдж и Мистър Норел" и Патрулите на Лукяненко.

Аз като виден идиот нещо мога да схана каква ЧАК толкова голямата разлика между Лукяненко от една страна и Ериксън, Мартин и Джордан от друга (за тях също стана дума).

Та ако някой се навие да ми обясни кога един стил е добър и кога е ултра зле ще съм му благодарен за просветата за да мога да си извадя на една табличка показателите и да мога да оценявам по нея бъдещите книги които чета.

Мерси предварително.

User avatar
Roland
Site Admin
Posts: 30165
Joined: Sat Dec 20, 2003 10:36 pm
Location: Chicago, IL
Contact:

Post by Roland » Fri Sep 11, 2009 7:15 pm

Ъм, кво значи разлика, аз ПРИЛИКА не мога да намеря...

Странен пич е тоя твой познат, доколкото наистина между Сузана Кларк и Сергей Лукяненко няма грам общо в стилово отношение, поне според мен.

За съжаление обаче няма единна формула, по която се изчислява колко важен е стилът в едно произведение. Ако стилистиката е във фокуса на интереса на автора, значи е МНОГО важен, независимо на ТЕБ дали ти пука за него, или не. Ако фокусът е върху нещо друго - история, идеи, характеризация... ами тогава стилът отново е важен, защото той е не просто елемент, но и средство. Нито едно от тези неща не работи добре, ако стилистически е описано зле. Разбира се това е супер субективно понятие - "стилистически добре" - но все пак си има разни начини да се прецени.

Лично за мен едно произведение, което НЯМА стилистиката във фокус, трябва да покрива определен минимум на плавност на израза, за да ми влезе. Т.е. мога да чета книга, която има съвсем други цели (нещо на Азимов, да речем), стига да не ме дразни стилово. Няма да се фиксирам в стила, но и не мога да го игнорирам.
And you can't dance with a devil on your back...

User avatar
Marfa
Moderator
Posts: 11251
Joined: Sat Dec 20, 2003 10:12 pm
Contact:

Post by Marfa » Fri Sep 11, 2009 9:15 pm

Ми аз май го бях казвала по друг повод, ама ще се повторя. Добрият писател (да се разбира човек, дето има идея какво върши и как го върши), може да опише и счупен молив така, че да те грабне. Лошият, от своя страна, може да има някакви невероятно невероятни идеи на ума си, но пък ще опише и най-прелестния залез/изгрев така, че на теб да ти се прище да прочетеш пет пъти описанието на счупения молив, вместо да му осмисляш на оня изгревите.

Така че, да. Стилът Има Значение.
This octopus! Let's give him boots, send him to North Korea!

Image<-Подробно описание на нещата, които ми образуват нерви :twisted:
Уук.

User avatar
RRSunknown
Elder God
Posts: 9514
Joined: Thu Nov 01, 2007 9:54 am

Post by RRSunknown » Fri Sep 11, 2009 9:27 pm

Ъм, кво значи разлика, аз ПРИЛИКА не мога да намеря...
Става дума разликата в графиката за оценка - нали уж едното е по ниско в стълбицата а другото по-високо.
Ми аз май го бях казвала по друг повод, ама ще се повторя. Добрият писател (да се разбира човек, дето има идея какво върши и как го върши), може да опише и счупен молив така, че да те грабне.
Въпроса е защо трябва да описва молив и няма ли да ни омръзне едно и също клише да ни описват майсторски постоянно?

Но не става дума за клише-оригиналност.

Става дума за конкретен пример - значи ли това че Мартин и Ериксън не описват майсторски молив а вместо това описват не чак с толкова майаторство но за сметка на това оригинални светове и персонажи , значи ли това че и двамата не стават за чеп за зеле ? (Хиперболизирам разбира се).

Значи ли че ако не четем Клетниците на френски или Война и Мир на руски няма смисъл да си губим времето защото при превода стила няма да е същия?

User avatar
Marfa
Moderator
Posts: 11251
Joined: Sat Dec 20, 2003 10:12 pm
Contact:

Post by Marfa » Fri Sep 11, 2009 9:45 pm

Е, сега, стълбица... Паолинито трудно ще го сравниш с кой да е от изброените от теб. Е, субективно погледнато, ма все пак...

Молива - мисля, че съм ясна. Имам предвид, че който го може, го може. Това е. Пък дали ще е молив, дали ще е круша - няма значение.

Мартин и Ериксън, между впрочем, бая майсторски описват. Ако беше само до оригинален, но скучен свят... Кой щеше да го чете? Хората са си начетени, изградили са си герои, психология, бекграунд и всичко това е описано толкова пълнокръвно и видимо, че просто няма накъде повече.

Клетниците и до днес ми е сред настолните четива. Обичам я. Война и мир, оказа се, не е за моята уста лъжица. Това най-вероятно не превърща Толстой в слаб писател, ами по-скоро ме прави слаб читател. Така де. Не. Ми. Пука. За Наташа. И Безухов. Това е. Скучни са ми. Тъпи са ми. Има бели конци в историята. Има ужасно много неща,д ето ако взема да ги плюя, няма да ми стигне времето. Недомислици на килограм, каквито при Юго липсват. Но не ми пука.

Въпросът е, както беше казала Ани (Йоан Владимир), човекът, дето е седнал да пише, да знае как да го прави. Започни първо с описанието на една нищо и никаква круша, а после, като видиш, че ставаш за чеп за зеле и хората са разбрали, че коментираш круша, макар никъде да не си я споменал, та чак тогава се залови с по-могъщи дела. Не тръгвай от презумцията "Ба, молив. Всеки го може. И за кво да описвам молив?!"

Та ако стил = умение, ами да. Без туй просто не може. И важен освен това и оня един процент, дето ако го нямаш, колкото и 99 процента труд да хвърляш, ще са на гости на оня, що върти перките на вятърната мелница. ;)
This octopus! Let's give him boots, send him to North Korea!

Image<-Подробно описание на нещата, които ми образуват нерви :twisted:
Уук.

User avatar
Dante
Mistborn
Posts: 1275
Joined: Sun Jan 20, 2008 7:58 pm

Post by Dante » Fri Sep 11, 2009 10:27 pm

Радо, не ме цитираш много правилно. В случая не съм давал никакво мнение за Малазана, защото не съм я чел, говорех принципно.

[18:05:03] Радостин Стефанов каза: това със стила трябва да спрете да го повтаряте като папагали само защото думата стил звучи някак интелектуално
[18:05:19] Радостин Стефанов каза: Малазана има стил като историческа книга тоест нулев
[18:05:32] Радостин Стефанов каза: чете се заради идеите , света и т.н.
[18:05:47] Радостин Стефанов каза: четеш и си викаш - баси яката идея как са я измислили
[18:05:51] Радостин Стефанов каза: или - баси якия герой
[18:06:12] Радостин Стефанов каза: иначе има и някои доста добри еднпредови култови реплики
[18:06:32] Dante каза: Радо, ако някоя книга има страхотни идеи и герои, но стила куца ми е адски противна. Не го повтарям, защото звучи "някак интелектуално".
[18:07:01] Dante каза: Книги са стил за мен са "Джонатан Стрейндж и Мистър Норел", всичко ня Лукяненко и т.н.
[18:07:24] Радостин Стефанов каза: лично аз дори не знам какво имаш предвид под стил защото тези които описваш са ми изклютелно тегави за четене
[18:07:51] Радостин Стефанов каза: но ако питаш Роланд той ще ти каже че Малазана има ебати якия стил

Това не значи, че и ако дадена книга няма хубави идеи и герои би ми харесала, само защото е написана със стил. Ставаше дума за книги ала Колелото на Времето, която има огромен мащаб, интриги, култури, епична история и т.н, но на мен лично не ми допадна стилово и я четох много трудно. На всичкото отгоре "хубав стил" е абстрахтно понятие. Познавам хора, които смятат Салваторе за майстор стилист...
Странен пич е тоя твой познат, доколкото наистина между Сузана Кларк и Сергей Лукяненко няма грам общо в стилово отношение, поне според мен.
Не съм и казвал, че има, просто това са автори, чийто начин на писане ми допада много, бяха първите за които ми хрумна. Лукяненко примерно е единственият човек, който ме кара да харесвам това, че книгите му са писани от първо лице.
Сайт за нещата, които ни вълнуват - http://podmosta.bg/

User avatar
Vivian
Forsaken
Posts: 2630
Joined: Thu Aug 07, 2008 3:25 pm
Location: Pandora

Post by Vivian » Fri Sep 11, 2009 10:39 pm

Реално погледнато, правила, чрез които да се изкове 'идеален' образец на писателски стил липсват. Съществуват някакви условни, доста общо звучащи съвкупности от схеми, посредством които може да се оцени конкретен писателски стил, но изключенията от тях са толкова много и така фрапиращи, че 'правила' не могат да се нарекат.

Безспорно, има ги онези произведения, в които стилът е водещ и е основното, заради което самото произведение съществува. На ум веднага ми идват Джойсовите Ulysses и Fennegans Wake. Истината е, че огромно количество от подобен сорт произведения са характерни предимно з аконкретни исторически и литературни епохи и по-скоро самото време обуславя създаването им. Примерно, по-голямата част от стилистично-driven писателски работи са сътворени около и по време на модернизма, просто защото това е било основно кредо по онова време.

А санитарен минимум относно категорията стил в дадено литературно произведение трябва да има. Защото именно наличието на някакъв стил е онова, което придава качеството литературност на даден текст. От един писател се изисква именно внасянето на литературност в езика, която по даденост съществува, но той би трябвало да я направи видима и достъпна за повече хора.
Абе да спориш с Вивиан за филми е като да ловиш пираня с патката си - нито много риба ще наловиш нито члена ти ще става за нещо след това .... --The Dragon

Напомнете ми да не споря с Вивиан. Лайк евър. -- Muad_Dib

User avatar
RRSunknown
Elder God
Posts: 9514
Joined: Thu Nov 01, 2007 9:54 am

Post by RRSunknown » Sat Sep 12, 2009 1:12 am

Добре дайте да дадем дефиниция за санитарен минимум тогава зад който вече писателя не става.
Защото пак ще се цитирам :
За мене Малазана и Колелото са книги без кой знае какъв стил . Поне лунните градини са абсолютна нула в първата си половина (че и нататък- все пак това е тръганло като сетинг за ролева игра а после преминало през скрипт за сценарий за филм)- ако Ериксън вместо да описва света си описваше молив нямаше да му чета и две страници. Ако Джордан вместо да ми показва различни етноси събрани от реални такива ми описваше молив нямаше да го чета. Ако Мартин вместо да ми показва Развитието на Джейми Ланистър ми описваше молив нямаше да го чета.

Пак да се върна на графата - Ако Джийн Улф е смятан за най-големия стилист във фантастиката и се чете просто за да се радваш на начина по по който е построен текста при него то тогава колко точки бихме дали на Ериксън и Мартин да речем примерно и ако признаем че стила им е доста по слаб от този на Джийн Улф прави ли това книгите им МНОГО по-слаби от The Book of the new sun. Забележете - не казвам по-слаби - казвам МНОГО , забележимо по слаби до степен да не ги четем изобщо защото ще са ни нечитаеми и противни.

П.С.
Война и мир, оказа се, не е за моята уста лъжица. Това най-вероятно не превърща Толстой в слаб писател, ами по-скоро ме прави слаб читател. Така де. Не. Ми. Пука. За Наташа. И Безухов. Това е. Скучни са ми. Тъпи са ми.
EPIC FAIL :) Но това е друга тема , за която няма нужда да изпадаме в офтопик.

User avatar
Roland
Site Admin
Posts: 30165
Joined: Sat Dec 20, 2003 10:36 pm
Location: Chicago, IL
Contact:

Post by Roland » Sat Sep 12, 2009 6:51 am

В няколко грешки си:

1. Стилът на Ериксън НИКАК не е маловажен. Той е много богат и сложен, драматично-епичен и всъщност е минимум половината от внушението на книгите му (това, че в последните части се олива с емо-вщината е друга тема). Мартин също е чудесен стилист. Не забравяй, стил /= сложност. Мартин неслучайно е един от водещите автори в жанра. Джордан не е великият стилист, но също не е дървен.

2. Джийн Улф е считан за най-добрият жив американски стилист ИЗОБЩО, не само във фантастиката. That said, НИКОЙ автор не може едновременно да е добър и да пише САМО заради стила. Т.е. може, но постмодернизмът отмина и като цяло в него има доста боклуци. Самоцелността е самоцелна, а самоцелният стил е самоцелност. Джийн Улф никога не е самоцелен. В книгите му има повече слоеве, отколкото имат огретата, и те уверявам, че ИЗОБЩО не се четат само заради стила.

3. ВСИЧКО е стил. Историята е стил, героите са стил. Също толкова, колкото описанията и чувствата. Само чистата идея не е стил, но пък пренасянето й на хартия пак е стил. Ако Ериксън ти описваше молив, то той щеше да ти го опише епично, загадъчно, с усещане за патос и драматизъм. Щеше да усетиш тъгата на хилядолетия и тежестта на светове (примерно). Ако Мартин ти опише молив, той ще го направи с точни, остри, режещи думи, които ще стигнат до същината, ще впримчат вниманието ти, ще го оголят до нервите и няма да го пуснат до връхчето на графита. Не знам дали разбираш какво искам да кажа, но мисълта ми е, че няма такова нещо като елемент история, елемент герои, елемент идеи, елемент сетинг и елемент стил. Има елементи и стила, с който се пишат. Да, на него може да се обърна по-голямо или по-малко внимание, но той не е просто още едно от нещата в дадена книга.
And you can't dance with a devil on your back...

User avatar
Demandred
Moderator
Posts: 6266
Joined: Sun Jan 11, 2004 8:42 am
Contact:

Post by Demandred » Sat Sep 12, 2009 8:31 am

Добрият стил далеч не е само умение да се пишат хубави описания (вкл. и на моливи 8-) ). Както Симеон спомена многократно, всичко в една книга зависи от стила. Колкото и хубави идеи да има автора, ако не може да ги предаде на читателя както трябва посредством стила (а друг начин няма), доникъде няма да стигне. Затова стилът е винаги важен. Да, някои автори се фокусират повече на него отколкото други, но всички му обръщат сериозно внимание, защото той е основата на всичко.

Не ми е съвсем ясно защо постоянно се дава пример с Мартин и Ериксън за слаби стилисти. Всъщност и двамата са много добри, но просто красивите описания не са им приоритет. И двамата са много над санитарния минимум за нечетивност, освен ако човек не е някакъв екстремен литературен сноб, който не чете друго освен Джойс, Фокнър и Шекспир.
Sure your parents might think you're a failure
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!

Бобсън
Arcanist
Posts: 779
Joined: Fri Feb 08, 2008 11:34 pm

Post by Бобсън » Sat Sep 12, 2009 9:27 am

ъъъъ....
Започвам с горния параграф, за да сте наясно, че не се опитвам да провеждам стил...
Преди време взех един роман. Хем имаше в него вампири, хем върколаци и в началото некъв тип нали геройстваше и спасяваше мацки...
Spoiler: show
та значи имаше некаква увлекателност, но при първото по-щуро действие нашия човек го утрепаха...Той пък беше от отряда за борба с вампири, върколаци и други гадуве...
След това биваме хвърлени в тегавото ежедневие на Г-ца Главната Героиня, която много си го обича нашият човек от по-горе и са си сгодени...
След това е ясно, че Героинята трябва да се разбесней и да победи Лошите. Да ама на автора на роман 400 страници му трябват 100 страници, за да разбере Героинята, че Годеникът е мъртъв, което читателите гу знаем от стр15...
И преди да заяви некой от вас, че нема такъв роман, ей гу:
http://www.solarisbooks.com/books/dante ... s-girl.asp

Т'ва е то стил ама лош...

User avatar
RRSunknown
Elder God
Posts: 9514
Joined: Thu Nov 01, 2007 9:54 am

Post by RRSunknown » Sat Sep 12, 2009 9:27 am

Аз малко отзад напред да почна - Мартин и Ериксън не ги давам за слаби стилисти , само питам по абсолютната скала как са спрямо десятката (Джийн Улф).
След като стигнахеме до извода че стил /= сложност изниква друго.
Стилът лично усещание ли е - тоест за различни читатели може да се случи така че единия една книга да му е много приятна за четене а на другия нечетивна, протяжна и противна? Или обратно - еди коя си книга е много добре стилистически и който не може да го схване проблема е в него като читател.

User avatar
Demandred
Moderator
Posts: 6266
Joined: Sun Jan 11, 2004 8:42 am
Contact:

Post by Demandred » Sat Sep 12, 2009 9:46 am

Няма абсолютна скала, това е литература, не физика или математика. Ако аз трябва да им дам оценка по десетобалната, Ериксън ще е някъде 7.5, Мартин 8.5, обаче това е много субективно.
Стилът лично усещание ли е - тоест за различни читатели може да се случи така че единия една книга да му е много приятна за четене а на другия нечетивна, протяжна и противна? Или обратно - еди коя си книга е много добре стилистически и който не може да го схване проблема е в него като читател.
И двете са вярни според мен. Първото със сигурност, защото това са субективни усещания и често се случва да се получи точно така при различните читатели. От друга страна, също често се случва много качествени като стил произведения да се отхвърлят от читатели примерно защото речникът не им е достатъчно богат, за да схвант всичко, или пък не обичат да четат дълги описания, независимо дали тези описания са прекрасно написани или не. Темата за субективното и обективното в оценяването на литературни произведения е огромна, наскоро имаше на форума сериозна дискусия на подобна тема -viewtopic.php?t=4111 .
Sure your parents might think you're a failure
But no one's ever said: "First, let's kill all the tailors"
Don't be a lawyer!

User avatar
Marfa
Moderator
Posts: 11251
Joined: Sat Dec 20, 2003 10:12 pm
Contact:

Post by Marfa » Sat Sep 12, 2009 10:47 am

Стил и сложност естествено, че са различни понятия. Също така, както каза и Дем, стилът и умението да описваш отново не са едно и също нещо. Но все пак, смея да твърдя, ако човек няма умение да описва, по-добре да стои по-далеч от литературата.

Тогава какво определя добрия литературен стил ли? Не знам, но на мен ми се струва, че все пак всичко започва от умението на автора да си служи с перото. Но това е само началото. Писателят трябва да познава различните елементи на изказа и да е в състояние да ги съчетава. Трябва да има способността да вдъхва живот и на най-елементарните на пръв поглед неща. Затова беше и примерът ми с крушата и молива. Необходимо е, за да не се окаже в положението на художник, който никога не би нарисувал круша, защото му е прекалено елементарно, а вместо това се хвърля директно на дълбокото и започва да твори някаква своя версия на "Голата маха". Резултатите от подобно поведение обикновено са смехотворни и понякога са известни като "Ралмия".

Човек, който не е в състояние да опише една обикновена круша, очевидно не би могъл да се бори за участие в отбора на писателите, а до стилистите по-добре да не припарва. В такъв случай, би ли могъл Ериксън да опише молив? Да, би могъл. За Мартин пък да не говорим. И на мен ми е странно твърдението за тези двамата, че не били добри стилисти. Добри са и още как! Ако се хванат да описват круша, без съмнение читателят ще я помирише, ще усети вкуса й, ще почувства сока й по пръстите си, ще види наранените места по плода и накрая като нищо ще му се прияде и круша. Колкото до Джордън, мирнапрахаму, той ще опише крушата в двайсет страници и в такива подобности, че накрая на читателя ще му се прище да я простреля с огнемет. :lol:

Колкото до epic fail-a, ами ето точен пример, че добрият стил не гарантира всеядна аудитория. А и не разбирам що да е фейл. Имам ли право да не харесвам Толстой и да се приспивам с терзанията на Наташа? Това не дисквалифицира Толстой от никъде другаде, освен от моята лична класация за любими автори. Ако трябва да избирам между него и Юго, залагам на французина. И това е нещо съвсем нормално, смея да твърдя.

Ще се върна към въпроса, поставен в заглавието - доколко е важен стилът на автора. Ами важен до много. Аз за автор, който инак е добър, но е лишен от стил, не съм чувала. Ако някой знае за подобно явление, да каже.

В заключение ще ви насоча към два великолепни материала от Николай Райнов, посветени на стила. Силно ви ги препоръчвам.

Стил в изкуството
Живописен и декоративен стил в разказа
This octopus! Let's give him boots, send him to North Korea!

Image<-Подробно описание на нещата, които ми образуват нерви :twisted:
Уук.

User avatar
Ръфлек
Commoner
Posts: 41
Joined: Mon Aug 31, 2009 2:02 pm
Location: on the Dark Side of the Moon
Contact:

Post by Ръфлек » Sat Sep 12, 2009 10:56 am

Марфе, благодаря за материалите.

Дефиниция на добър стил няма, както няма дефиниция на синьо. Виждаш го (четеш) и го познаваш, толкова. А стилът е важен, понеже литературата е изкуство.
Ако един автор няма добър стил, то навярно изобщо не трябва да се занимава с писане на художествена литература. Нека направо премине към трактатите или книжките „Как да станем щастливи/слаби/добри готвачи за седем дни”. Стилът гарантира и възприемането на идеята - дори да я дочета, ако една книга звучи като ученическо съчинение, просто няма да успее да ме убеди в каквото и да е било.

Недоумявам защо хората, които не могат да рисуват (примерно) не се напъват да стават художници, въпреки че имат четка и боички, а тези, които не могат да пишат, напират да изразяват идеите си в писмен вид, понеже са се добрали до листче и химикалка. Недоумявам защо всеки трети-четвърти човек ти обявява „Винаги съм искал да напиша книга” или „О, винаги съм искал да съм писател” – аз пък винаги съм искала да съм оперна певица, ама изобщо не ме бива. Искам е-ли-тар-ност! Искам!

Тоест, стилът на автора показва първо, дали изобщо става за писател. Второ, дали е чел и писал достатъчно, понеже стила се усвършенства с четене и писане. Трето, дали подхожда сериозно към писателския процес и редактира до побъркване, или си мисли, че брилянтните му идеи компенсират тромавия изказ.
А тромавия изказ не го компенсира нищо, защото спъва жестоко. Паолини и оня, с „Амос Дарагон” са ми докарвали главоболие. Исках да късам страници. И да ги дъвча. И изобщо, за какво е спора?

Естествено е да продължиш да четеш книга, която започва така:
Едва ли е съвпадение, че никой език на Земята никога не е родил израза „красив като летище”. Летищата са грозни.

, отколкото книга, която започва така:
Беше слънчев майски ден, птичките пееха, клоните на дърветата кротко се похлащаха на лекия бриз.

Пратчет е Пратчет заради стила си, Дъглас Адамс е Дъглас Адамс заради стила си, цялата комична фантастика и комична литература изобщо се опира на стила, хорър литературата - също, Лъвкрафт е Лъвкрафт заради атмосферата, която създава стила му, а Стивън Кинг, пък ако щете – Дан Браун, Роулинг и другите лесно смилаеми, четивни автори... Стила е това, което разганичава писателя от човека с химикалка.

Точно както е и с ораторското изкуство – ако един блестящ ум с гениални идеи, ти ги поднася сухо и терминологично, или пък говори с диалект, или си мънка, ще се наложи да полагаш специални усилия, за да го слушаш и да осмислиш това, което ти казва. Скука, напъни, мъка. Може би ще ти е полезно, но няма да ти е приятно да го слушаш. И обратното – ако някой с приятен глас, богат речник и дар-слово ти говори за моливи, круши и какво е обядвал вчера, ще го слушаш и ще ти е приятно, пък макар и информацията да не ти е особено нужна.
Стилът лично усещание ли е - тоест за различни читатели може да се случи така че единия една книга да му е много приятна за четене а на другия нечетивна, протяжна и противна? Или обратно - еди коя си книга е много добре стилистически и който не може да го схване проблема е в него като читател.
На мен ми се струва, че усещането за стилът е едно от най-обективните (не напълно, естествено, но все пак) Дори да не ти допадат жанра, героите и идеите на дадена книга - добрият стил би те хванал, и после може да признаеш нещо като "а бе, добра книга, ама не е мой тип". Може би бъркам.
Иначе, аз пък винаги съм си падала по руския стил. Преди няколко години направих преход от някакво средняшко американско фентъзи към „Майстора и Маргарита”. Скокът в стила беше осезаем. Може би защото са ни географски по-близо, обаче предпочитам руска и източноевропейска литература пред американска. Станислав Лем пред Азимов и Стругацки, Сапковски, Лукяненко пред, например, Робърт Джордан.
... но по Толстой и аз не си падам.
Nae quin! Nae laird! Nae master! We willnae be fooled again!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests